STRAŠIDELNÝ ZÁMOK

STRAŠIDELNÝ ZÁMOK

4.0

Keď máte rodinu a vyrazíte s deťmi za zábavou, nikdy neviete ako to dopadne. Môžete uviaznuť v strašidelnom zámku alebo dokonca v kine na desivo nudnom filme...

Manželia Jim a Sara Eversovci, úspešní to obchodníci s nehnuteľnosťami, sa dostanú do menšieho konfliktu, keď Jim uprednostní prácu pred vlastnou manželkou. Po následnej kázni sľúbi, že víkend strávi celá rodina v prírode. Cestou však na Jimovo naliehanie zastavia pri luxusnom sídle pána Graceyho, potenciálneho klienta. Následná letmá obhliadka zámku sa zmení na nečakane strašidelné dobrodružstvo...

Strašidelný zámok Strašidelný zámok Strašidelný zámok

Strašidelný zámok je tretím pokusom štúdia Disney o filmovú adaptáciu vlastnej lunaparkovej atrakcie. Z prvej snímky pod názvom The Country Bears sa vykľul taký prepadák, že sa ani nedostala na naše územie, no potom sa z neznáma vynoril kapitán Jack Sparrow a dobyl kinosály celého sveta. Nasledovať úspech Pirátov Karibiku vôbec nie je ľahké, a keď navyše obsadíte do hlavnej úlohy Eddieho Murphyho, hneď dávate akosi najavo, že latka kvality bude posadená o kus nižšie. Pritom nejde ani o Murphyho herecké kvality, ale skôr o fakt, že ako obchodná značka symbolizuje neškodnú, prostučkú zábavu, ktorá nikoho neurazí. Presne do tejto škatuľky pasuje aj Strašidelný zámok - je dokonale mdlý.

Nevýrazný charakter filmu pramení hlavne zo schematického a slaboduchého scenára, ktorý neprináša nič pozoruhodné ani v celkovej stavbe príbehu, ani pokiaľ ide o gagy. Medzi zopár úsmevných kúskov patria spievajúce busty (poznáte ich aj z traileru a sú fakt podarené) či veštiaca hlava menom Madam Leota. V iných situáciach sa dajú rozoznať odkazy na pôvodnú lunaparkovú atrakciu (vznášajúce sa hudobné nástroje), väčšinou sa však na diváka valia štandardné žánrové rekvizity a postupy bez hlbšej inšpirácie. O stavbe či vývoji postáv sa nedá vôbec hovoriť, herci by sa tu naozaj dali lacno a plnohodnotne nahradiť výstrižkami z kartonu. Aj to málo priestoru však predstavitelia jednotlivých postáv využívajú nanajvýš polovičato.

Murphyho charizma z úvodných scén, kde hrá človeka vo svojom živle, sa stráca v momente, keď má vyjadriť iné emócie. Chýba mu akýkoľvek zmysel pre nuansy, strach či pochybnosti sú v jeho podaní nezáživné (ani vierohodné, ani komické). Terence Stamp v úlohe záhadného komorníka ešte ako-tak zaberá - v tom zmysle že je maximálne nesympatický - no ostatní herci sa zoči-voči prázdnote scenára vzdali a predvádzajú len "povinné cviky".

Filmy od Disneyho zvyknú byť po výtvarnej stránke celkom prepracované a tento nie je výnimkou. Zvolený vizuálny štýl (akási zmes baroka s neogotikou) je však neúnosne prezdobený a spolu s dynamickou kamerou vedie k akejsi presýtenosti až únave z pozerania. Prispievajú k nej aj vizuálne efekty, ktorými je Strašidelný zámok doslova preplnený. Zdá sa, akoby sa tvorcovia snažili silou mocou dokázať, že rozpočet nevyšiel nadarmo (keď už je príbeh vyslovene komorný, treba aspoň vizuály spraviť pompézne). Zámer im vyšiel, no celková kvalita filmu sa tým nijako nezlepšila, skôr naopak.

Strašidelný zámok je zábava pre usporiadané, slušné rodiny podobné Eversovcom - jednoducho pre ľudí, na ktorých stojí a padá Disneyho impérium. Pokiaľ máte deti, je takmer isté, že si od nich na hodinku a pol oddýchnete, aj keď po filme možno zahlásia "to bola ale blbosť..." (ako dvanásťročná slečna, ktorá sedela v kine vedľa mňa so svojou mamou). Ak deti nemáte, máte určite kopu času, ktorý sa dá využiť oveľa lepšie.

Pri písaní tejto recenzie som si chtiac-nechtiac spomenul na dobrodružné príbehy, ktoré som hltal na základnej škole. Strašidelný zámok je viac-menej úbohý odpad, ale keby tak niekto poriadne sfilmoval Troch pátračov alebo Záhadu hlavolamu... No, nádej umiera posledná, ako sa hovorí.

The Haunted Mansion (USA, 2003, 87 min.)
Réžia: Rob Minkoff. Scenár: David Berenbaum. Kamera: Remi Adefarasin. Hudba: Mark Mancina. Hrajú: Eddie Murphy, Marsha Thomason, Terence Stamp, Nathaniel Parker, Jennifer Tilly, Wallace Shawn, Dina Waters

autor Ján Hušták 22.3.2004
4.0
-