NOVÝ KRÁĽ IMAXU

NOVÝ KRÁĽ IMAXU

článok



Jeden z najslávnejších kreslených filmov všetkých čias sa vracia na plátna kín tak, ako ho nikto nikdy predtým nevidel - v novej podobe, určenej špeciálne pre premietanie v kinách vybavených systémom IMAX. .

Pôvodná trojica tvorcov - producent Don Hahn a režiséri Roger Allers a Rob Minkoff - spojila sily s tímom výtvarníkov i technikov, aby dohliadli na vytvorenie tejto novej verzie, hýriacej novými detailami, bohatšími farbami a nanovo zmixovanou zvukovou stopou.

Thomas Schumacher, prezident spoločnosti Walt Disney Feature Animation a výkonný producent Levieho kráľa poznamenáva: "Leví kráľ zanechal v návštevníkoch kín hlboký dojem a stal sa v pravde kusom filmovej histórie. Preložili ho do 32 jazykov, od švédštiny po jazyk Zulu, pretože je to film o hľadaní a nachádzaní svojho miesta v komunite, o prevzatí zodpovedností, a to rezonuje s každým z nás, bez ohľadu na to, kde žijeme. Od prvého dňa premietania sa ten film stal zážitkom, ktorý ľudia radi zdieľali."

Podľa Dona Hahna, "zhliadnúť Levieho kráľa na obrovskom plátne je mimoriadnym zážitkom. Divák má totiž nielen možnosť sledovať film, ale stáva sa jeho súčasťou. Veľkoformátové plátna sú vysoké šesť až osem poschodí a obklopia vás obrazom. Nevidíte obraz len spredu, ale aj z bokov, čiže máte zamestnané aj periférne videnie. A so zvukom je to to isté - počujete ho nielen ušami, ale aj hruďou a celým povrchom tela. Je to, ako keby ste boli v tom. A práve Leví kráľ je veľmi vhodný na takéto spracovanie, pretože sa odohráva v nádhernom prostredí africkej savany s jej atmosférickými východmi slnka i západmi. Cítite sa, ako keby ste boli na výlete v Afrike. A to je to, čo je veľkoformátový film schopný podať lepšie ako akýkoľvek iný formát."

Nový kráľ IMAXu Nový kráľ IMAXu Nový kráľ IMAXu

Dick Cook, riaditeľ spoločnosti Walt Disney Studios, dodáva: "Videl som Levieho kráľa asi stokrát, ale keď som ho prvýkrát videl v tomto formáte, bol som ohromený a odvtedy mám ten film ešte radšej."

Zopakujme si v krátkosti, o čo ide v Levom kráľovi: Základným motívom filmu sú dobrodružstvá levíčaťa menom Simba, ktoré sa začína boriť s prijatím zodpovednosti dospelého veku a svojej osudom určenej úlohy kráľa džungle. Ako bezstarostné mláďa sa už nemôže dočkať, kedy bude konečne kráľom a dni trávi hrami so svojou kamarátkou Nalou. Jeho otec kráľ Mufasa, vážený vládca Levej skaly a okolitého územia, sa mu snaží vštepiť zásady "kruhu života" - čo je jemná rovnováha prírody, spájajúca všetky zvieratá. Snaží sa ho okrem toho pripraviť na deň, keď bude sám povolaný za vodcu. Mufasov brat Scar však dúfa, že tento deň nikdy nepríde a snuje intrigy, pomocou ktorých by odstránil kráľa spolu so Simbom, aby sa tak mohol zmocniť trónu. Spolu s trojicou hyeních nohsledov - Šenzi, Banzai a Eda - sa mu podari vlákať Simbu pod kopytá splašenej čriedy pakoní, kde pri pokuse o záchranu syna nájde svoj koniec kráľ Mufasa. Scar presvedčí Simbu, že je to on, kto je zodpovedný za smrť kráľa a radí mu, aby od Levej skaly ušiel a nikdy sa už nevracal. Vyľakaný a pocitom viny prenasledovaný Simba uteká do vyhnanstva, kde sa zoznámi so šibnutým, ale dobrosrdečným diviakom menom Pumbaa a veselým mungom menom Timon. Simba prijme ich prístup k životu, charakterizovaný pojmom "Hakuna Matata" - t.j. nijaká minulosť, nijaká budúcnosť - nijaké starosti! Levíča časom dospeje na mladého leva, ktorému sa podarilo zabudnúť na svoju minulosť. Jedného dňa sa však na scéne zjaví mladá krásna levica. Vysvitne, že je to jeho dávna priateľka z detstva, Nala. Porozpráva mu o ťažkých časoch a utrpení, ktoré pod Scarovou vládou dopadli na krajinu okolo Levej skaly a zaprisaháva ho, aby sa vrátil a zaujal svoje miesto ako kráľ. S pomocou múdreho opičieho šamana Rafikiho si Simba uvedomí, že otcov duch žije v ňom i naďalej. A tak sa v záverečnom klimaktickom boji so Scarom a jeho hyeňou armádou Simba pokúsi vydobyť si späť svoje právoplatné miesto v "kruhu života".

Film Leví kráľ bol pôvodne uvedený do kín v roku 1994 a stal sa najúspešnejším animovaným filmom v dejinách. Osem rokov nato sa stále drží v tabuľkách a je na desiatom mieste najúspešnejších filmov na svete, hneď za takými filmami, ako ET: Mimozemšťan alebo Hviezdne vojny. Okrem komerčného úspechu zaznamenal Leví kráľ úspech aj medzi kritikmi. Hudobný magazín Rolling Stone mu udelil štyri hviezdičky a označil ho ako "vysoko zábavnú zmes hudby, humoru a pastvy pre oči. ktorej nechýba ani cit. Vzťah otca a syna pohne každým srdcom." Filmový kritik Michael Medved napísal recenziu do New York Post a okrem iného v nej uvádza: "V každej scéne sa nachádza niečo nové, čo poteší oko alebo osvieži ducha. Navyše je to film o "vyšších veciach", je to vlastne o kolobehu života, na ktorom sa všetci podieľame."

Okrem rekordného úspechu v kinách sa Leví kráľ stal aj vysoko úspešným filmom na videu (len v USA sa predalo vyše 30 miliónov nosičov) a inšpiroval aj úspešný rovnomenný broadwayský muzikál. S obľúbenými postavami z Levieho kráľa sa diváci mohli stretnúť aj v iných filmoch: postavy Timona a Pumbu sa objavili vo vlastnom televíznom seriáli The Lion King's Timon and Pumbaa, a v roku 1998 sa objavilo vysoko úspešné pokračovanie Leví kráľ II: Simbova hrdosť, určené pre domáce video. A na rok 2004 sa pripravuje film Leví kráľ 1 1/2, v ktorom je príbeh pôvodného filmu prerozprávaný zo zorného uhla Timona a Pumbu.

O TECHNICKEJ STRÁNKE

Leví kráľ je Disneyho štvrtý animovaný film, ktorý bol upravený pre premietanie na veľkom plátne. Prvá bola Fantázia 2000, a potom Kráska a zviera (ktorá bola pre IMAX doplnená hudobným číslom Human Again). Film Planéta pokladov už bol súbežne pripravený pre distribúciu na štandardnom 35 mm filmovom formáte, aj vo veľkoformátovej verzii. V budúcnosti štúdio plánuje viacero hraných projektov pre veľké plátno, vrátane filmu Black Stallion, 3-D filmu Ghosts of the Abyss režírovaného Jamesom Cameronom a dokumentárnym filmom o prírode Birds of Prey.

Namiesto toho, aby len jednoducho nafúkli a zväčšili existujúci 35 mm negatív Levieho kráľa, rozhodli sa tvorcovia pre komplikovanejšiu cestu - vytvoriť úplne nové dielo z pôvodnej digitálnej informácie. To umožňuje dosiahnuť vyššiu kvalitu obrazu. Proces preformátovania filmu políčko po políčku zahŕňal aj odstránenie obrazového šumu, ktorý by pôsobil rušivo pri premietaní na obrovské plátno. Bežný obraz typu Large Format je totiž 8-10 razy väčší, ako klasický 35 mm kinofilm. Toto trvalo nie menej ako rok intenzívnej práce a vyžadovalo maximálne nasadenie kreatívneho a technického tímu. Producent Don Hahn a režisér Roger Allers starostlivo dohliadali na celý proces a každú jeho fázu konzultovali s Robom Minkoffom (ktorý súbežne s tým pracoval na svojom vlastnom filme Stuart Little 2). Na výrobu veľkoformátového filmu taktiež dohliadal umelecký riaditeľ Dave Bossert a Joe Jiuliano, riaditeľ kamerového oddelenia vo Walt Disney Feature Animation.

Nový kráľ IMAXu Nový kráľ IMAXu Nový kráľ IMAXu

Pôvodný film Leví kráľ je uložený na 8 754 CD-ROMoch a zaberá dokopy 2,2 terabytov (1 terabyt je milión miliónov) dát. Spočiatku bol film uložený na 4 331 videokaziet formátu 8 mm, no neskôr ho prepísali na oveľa spoľahlivejšie a odolnejšie CD. Po dodatočnom preformátovaní a animáciách urobených špeviálne pre formát Large Cinema, zaberá teraz Leví kráľ 12 156 kompaktných diskov (3,6 terabytov).

Allers si spomína: "Proces preformátovania sme začali tým, že sme si pozorne pozreli pôvodný film. Malé postavičky v pozadí sme potom museli prekresliť na väčšie, pretože pri obrovskom plátne sa dosť menia vzájomné veľkostné pomery v rámci obrazu. Film sme sledovali scénu po scéne, nielen kvôli tomu, aby sme potom zvýraznili postavy, ale aj kvôli pozadiam, aby sme našli a opravili miesta, kde boli ťahy štetcom príliš hrubé, alebo kde bola viditeľná štruktúra papiera. Toto všetko sme museli vyretušovať a pridať detaily, kde boli potrebné." Pre Allersa znamenalo preformátovanie filmu aj ojedinelú možnosť vrátiť sa k svojmu dielu a opraviť niektoré miesta, s ktorými nebol príliš spokojný. Toto je sen každého režiséra, ktorý sa len málokomu splní. "Tak napríklad som nikdy nebol spokojný s tým, ako v pôvodnom filme vyzeral vodopád počas ľúbostnej pesničky Can You Feel the Love Tonight," vysvetľuje Allers. "Voda mala byť mäkká, no na plátne nám vyšla ako rozpité pásy. Robili sme to úplne nakoniec, a boli sme na tom zle s časom. Pre túto verziu sme sa mohli k tejto pasáži vrátiť a urobiť to ako naozajstnú tečúcu vodu. Rovnako sme mohli vylepšiť farebnú paletu pri atmosferických efektoch. To nám umožnilo lepšie osvetliť Simbu a Nalu, keď sa spúšťajú z útesu. Teraz s tým konečne môžem byť spokojný." Allers tiež mohol opraviť iný zdroj svojej nespokojnosti, a to v pesničke Just Can't Wait to be King. "Spievajúce krokodíly v tej sekvencii nikdy nevyzerali dobre. Je to krátka scéna, kde spievajú a otvárajú papule. V ich papuliach sedia vtáky. Pre veľkoformátovú verziu sme mohli znovu animovať krokodíly i vtáky. Aj farby sme upravili. Teraz tá scéna konečne pôsobí jednoliato."

Dave Bossert k tomu poznamenáva, "Vytváranie veľkoformátovej verzie Levieho kráľa mi pripadalo ako vyleštenie vzácneho, ale zaprášeného drahokamu. Bol som rád, že sme sa mohli vrátiť k jednému z našich najlepších filmov a podstatne ho vylepšiť pre novú generáciu divákov. Mali sme možnosť opraviť drobné chybičky, ktorých sme sa dopustili pred rokmi. Boli sme vtedy v časovej tiesni, prekročili sme časový plán, a aj keď išlo o nenápadné chybičky krásy, ktoré si divák nemohol všimnúť, my sme o nich vedeli a prekážali nám. Napríklad sme mohli odstrániť miestami trhaný pohyb kamery a opraviť ho na plynulejší. Pre mňa je to obrovský rozdiel."

Keď boli animácie opravené, obraz vyčistený a pozadia prekreslené, vytvorila sa nová veľkoformátová verzia, a to s použitím najmodernejších dogitálnych laserových kamier. Každé políčko filmu bolo znovu nasnímané a vznikol nový 65 mm negatív. S pomocou špeciálneho softvéru sa zmnožil počet obrazových bodov.

Joe Jiuliano vysvetľuje: "Úlohou nás z kamerového oddelenia bolo urobiť ten film po technickej stránke tak, aby zodpovedal predstavám umelca, čo sa týkalo farby, kontrastu, sýtosti, jasu. Všetky predlohy sa dostali k nám v podobe hotových digitálnych súborov. Prehnali sme ich cez digitálne filmové kopírky, ktoré tieto dáta premenili na svetlo, ktorým sme osvietili filmovú emulziu. Využili sme najnovšiu filmovú surovinu, nové kamery a najnovšie laboratórne procesy."

A Bossert dodáva: "Správali sme sa k Leviemu kráľovi tak, ako si zaslúžil - ako k modernej filmovej klasike. Venovali sme tomu veľa úsilia a podarilo sa nám zhromaždiť veľa z umelcov, ktorí sa podieľali na pôvodnom filme. Dnes môžem povedať, že kto tento film nevidel na veľkom formáte, ten ho vlastne nevidel. Je to úplne iný zážitok, ako normálny 35 mm film alebo divadelná hra. Myslím, že publikum bude unesené."

Allers uzatvára: "Vidieť Levieho kráľa na takomto veľkom plátne je ohromujúce. Ten film si žiadal tento formát z viacerých dôvodov. Dlhé scény a úchvatné prostredia vyniknú. Ilúzia pohybu je neuveriteľná. A čo sa týka zvuku, naši experti na čele s Terrym Porterom a Melom Metcalfom ho premixovali tak, že teraz plne využíva možnosti viacstopového záznamu v kinách podľa noriem IMAX a Large Format."

ZAČIATOK PROJEKTU

Nápad na príbeh z Afriky o dospievaní, vyrozprávaný formou alegórie, vznikol pred vyše štyrmi rokmi. Projekt sa spočiatku nazýval "Kráľ džungle" a podobne, ako pri iných animovaných disneyovkách, bol jeho vývoj postupný. Trvalo roky, kým vznikol a vybrúsil sa. Na rozdiel od predchádzajúcich šiestich klasických rozprávok a množstva adaptácií populárnych literárnych diel, je film Leví kráľ založený na pôvodnom scenári, ktorý predtým nebol nikdy publikovaný.

Nový kráľ IMAXu Nový kráľ IMAXu Nový kráľ IMAXu

Podľa slov Allersa, ktorý sa k projektu pripojil v októbri 1991 "tvorí jadro príbehu vzťah otec-syn. V jednej zo scén filmu stúpi Simba do stopy svojho otca a my môžeme vidieť obraz jeho malej labky v obrovskej stope. Ide o veľmi symbolický obraz. Keď ho otec tak skoro opustí, cíti sa nehodným a neschopným. Mojou obľúbenou scénou filmu je tá, keď sa otec vo forme ducha vracia a hovorí mu, že duch otca žije ďalej vo svojom synovi."

Minkoff k tomu dodáva: "Usilovali sme sa vytvoriť čosi celkom odlišné od predchádzajúcich filmov. Aladin, Kráska a zviera i Malá morská panna boli v zásade ľúbostné príbehy, zatiaľ čo v tomto ide viac o vzťah medzi synom a otcom. Svojím spôsobom je to rovnako dôležité a zaujímavé, v porovnaní s inými disneyovskými filmami je to podstatná zmena témy i rýchlosti príbehu."

"Afrika vystupuje vo filme ako jedna z ďalších postáv," hovorí Gaskill. "Chceli sme dožičiť výtvarníkovi rovnaký pocit obrovského rozmachu a epického rozsahu, aký vložil David Lean do Lawrencea z Arábie. Chceli sme dosiahnuť rovnaký dramatický účinok, odohrávajúci sa na pozadí obrovského prírodného plátna. Chceli sme, aby diváci doslova cítili obrovskú rozľahlosť africkej savany, aby cítili piesok i vánok ohýbajúci trsy tráv. Inými slovami, chceli sme, aby mali pocit skutočnej prírody a aby sa cítili rovnako, ako keby sa tam sami nachádzali. Je veľmi ťažké zachytiť niečo také jemné, ako je svitanie alebo kvapky dažďa padajúce na hladinu rybníka, ale sú to presne takéto obrazy, o ktoré nám išlo."

"Vzhľad celého filmu oslavuje cyklickú povahu života v divočine a ročných období v Afrike," dodáva Hahn. "V príbehu sa vyskytuje oheň i sucho, a nakoniec predsa prichádza dážď, predstavujúci život a znovaomladzovanie. Čo sa týka scény, vytvorili sme akúsi "Afriku fantázie". Použili sme však pri tom skutočné prvky."

"Vo filme je množstvo scén s listami šuštiacimi vo vetre, kníšucou sa trávou a vlajúcou levou hrivou," hovorí Gaskill. "Ide o veci mimoriadne náročné na animáciu, ale sú dôležité pre atmosféru scény i náznak poveternostných podmienok -- nedá sa to jednoducho iným spôsobom dosiahnuť. V iných scénach ukazujeme letiace oblaky vytvárajúce tiene a meniace osvetlenie zeme dolu. Bez týchto vecí však scény neboli takými mimoriadnymi. Jediné, s čím sme vo filme mohli pracovať, boli tráva, stromy, zem a skaly. Ak máte do činenia s postavou levíčaťa, ktoré je dlhé iba 65 centimetrov, potom sa uhol pohľadu stáva dôležitým."
Dodajme, že ešte dôležitejším sa stáva, ak je plátno vysoké sedem poschodí a obklopuje diváka.

LEVÍ KRÁĽ PO ÔSMICH ROKOCH

Keď príde reč na úspech Levieho kráľa pri jeho prvom uvedení do kín pred ôsmimi rokmi, producent Dod Hahn spomína: "Keď sme ten film pripravovali, ani vo sne nám nezišlo na um, že sa stane takým fenoménom. Vtedy sme len verili, že tento príbeh o levíčati bude príjemnou zábavou na konci dňa. Usilovali sme sa to vypovedať tak, aby to ľudí vtiahlo. Je to príbeh o stratenom raji a o jeho znovunájdení. O zmarení snov, a o ich znovuobjavení a uskutočnení. Myslím, že práve pre toto sa Leví kráľ stal takým úspešným filmom. Na animácii je čarovné práve to, že do nej môžete vložiť toľko emócií, koľko len dokážete dať do filmu. Môžete skákať z tragédie do komédie a ten kreslený formát vám to umožní. V našom filme je tragická scéna Mufasovej násilnej smrti, a o dvadsať minút ďalej ste svedkami komického výstupu divého prasaťa v tanečnej a speváckej scéne, a je to komédia. Toto rozpätie umožňuje len animovaný film, v hranom by to išlo len sotva. Tam musíte dávkovať opatrnejšie. A toto je práve to: že tu máte vedľa seba komiku a pátos, život a smrť, a to všetko natlačeného do jedného jediného filmu."

Thomas Schumacher si spomína: "Keď sme ten film robili, každý považoval za šokujúci nápad osloviť hviezdu populárnej hudby, ktorá nikdy nepísala pesničky pre nikoho iného, len pre seba. No a vidíte, to čo do filmu vniesol Elton John, má univerzálnu kvalitu. Napísal pre nás fantastické pesničky. Vtedy sme to ešte nevedeli, ale nakoniec sa ukázalo, že jeho skladby sa stali dôležitou zložkou celkového úspechu, ktorý film zaznamenal. Kombinácia Eltonových pesničiek a filmovej hudby Hansa Zimmera a ďalších posunula film na úplne inú úroveň."


autor press kit 17.2.2003
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Rodinný/Dobrodružný
Minutáż˝: 89 min
Krajina: USA
Rok výroby: 1994
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
11.4 |
hodnotenie 8/10
11.4 |
hodnotenie 5/10
11.4 |
hodnotenie 7/10
11.4 |
hodnotenie 7/10
11.4 |
18.4 |
hodnotenie 3/10
18.4 |
hodnotenie 7/10
18.4 |
hodnotenie 8/10
25.4 |
2.5 |
NAJČÍTANEŠIE
|SMRŠŤ
1
hodnotenie 5/10
|KOLAPS
0
hodnotenie 8/10
|GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
1
hodnotenie 5/10
|ZÓNA ZÁUJMU
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|PRIŠLA V NOCI
0
hodnotenie 7/10
|SAMOTA
0
hodnotenie 7/10
|VYSVETLENIE NA VŠETKO
1
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.