KARLOVE VARY - POHĽAD SPÄŤ

KARLOVE VARY - POHĽAD SPÄŤ

článok



Stratený bojovník v tichu. Najlepší filmový deň festivalu.
Tento deň začal strašne rýchlo. Aj keď sme nevideli súťažnú snímku Ticho od začiatku, bola úplne vidieť európska filmová škola a cítiť ticho.

Bomba prišla hneď po tom. Snímok The Warrior bolo presne to, pre čo sme do Varov išli. Neuveriteľné! Krásna poetika, náboženstvo, jednoducho všetko. Film uviedol režisér Asif Kapadia, ktorý bol unesený z toho, v akom krásnom sále sa premieta jeho film. O Mestskom divadle sa vyjadril, že ten úplne najkrajší. Povedal taktiež, že je tu do konca festivalu, a že bude veľmi rád ak ho niekto na ulici kľudne osloví.

Teraz sme v Puppe a čakáme na to až sa La Mancha stratí. Uvidíme. Producent filmu povedal o sále hotela Pupp niečo v tom zmysle ako Asif Kapadia a priznal sa k tomu, že si neskoro uvedomili, že pôvodne zamýšľaný dokument o natáčají sa javí byť lepší ako plánovaný film.

Karlove Vary - pohľad späť Karlove Vary - pohľad späť Karlove Vary - pohľad späť

 

La Mancha taktiež prekvapil. Škoda, že film nevyšiel, mohla to byť Gilliamova pecka. A možno nie. Ale dokument bol dobrý a La Mancha je prekliaty. Tak čo, scenár nakoniec vlastní poisťovna a Gilliam už nemá chuť ho režírovať. Už pred filmom na nás dopadol hlad. Vedeli sme, že potrbujeme niečo jesť. Od včerajška sme mali kúpenú štvrťku chleba. S vodou chutila viac ako inokedy.

Až po filme sme si uvedomili, že to čo robíme nie je celkom normálne. Film o šiestej v Thermale vo veľkom sále, utekanie do Mestskeho divadla, odtiaľ do Puppu a zase naspäť do veľkého sálu. Až vo vnútri sme si uvedomili, že je to tak trochu nad ľudské sily. Hoci sme boli na filme s príznačným názvom Nonstop party a ležali sme na zemi, kde sme sa ukľudňovali a nasávali tú pravú atmosféru. Po pol hodine sme sa rozhodli, že to vzdáme a odpílžime sa. Film nevyzeral zle. Skvelý bol hlavne monolog: "Sex Pistols hrali po prvýkrát v jednom klube, kde bolo 41 jeden ľudí. Ten zrzek sa neskôr stane Simply Red, z tých troch sa stane iná formácia, ten poštár... ten je stále poštárom. A ten sa vyspí s mojou ženou a ten - to je najdôležitejšia postava našeho príbehu; teda jedna z dvoch nadôležitejších..." Tak sme sa ešte párkrát vyfotili, aby bolo na čo spomínat a ukončili sme tento deň.

Ukázalo sa to ako dobrý nápad. V jednom zo stánkov pred thermalom sme narazili na Asifa Kapadalu, režiséra Warriora. Najprv sme si neboli istý, či je to on, tak ma priateľka vyslal, aby som ho oslovil a zistil, či je to skutočne on, muž, ktorý stojí za tak výnimočným filmom ako je Warrior. Bol to on a hneď sa s nami pustil do reči. Zaujímal sa o nás, kto sme a prečo sa nám jeho film tak páčil, daroval nám propagačný papier, kde boli vypísané všetky jeho doterajšie ceny (Technical Achievment Award, Cinematography - British Independet Film Award 2001; Grand Prize Dinard Film Festival 2001; Douglas Hickox Award, Debut Film; Southerland Trophy Most Original and Imaginative First Feature - London Film Festival 2001; Best photography - San Sebastian Film Festival 2001.) a my sme si vyžiadali ešte jeho podpis. Veľmi príjemný chlapík. Istým spôsobom mi pripomínal M. Night Shyamalana. Najkrajšie zakončenie festivalového dňa.

Písali v novinách
Tajnosti a klamstvá

Včera večer sa v hotely Pupp konala veľká autogramiáda Tros Sketos. Zúčastnených lovcov autogramov prekvapilo, že sa Tros Sketos podpisujú iba tromi veľkými krížikmi. Na dotaz jedného so zberateľov, najkrajší člen Tros Sketos odpovedal, že sú to v skutočnosti tri hroby Tros Sketos. Redakcii sa však podarilo zistiť pravdu: Tros Sketos sú tros Analfabetos.

Divácka cena denníku MF Dnes
1. Erasmus a spol. 1,04
2. Hovor s ňou  1,15
3. Elling   1,15
4. Na miskách váh 1,18
5. Babie leto  1,20

Karlove Vary - pohľad späť Karlove Vary - pohľad späť Karlove Vary - pohľad späť

 

Videné filmy
Cista (Ticho) /Poľsko/
Atraktívnu manažérku zaskočí divným záujmom o jej osobu strojvodca nákladného vlaku. Ako dieťa spôsobil smrť jej rodičov a teraz chce vinu odčiniť - nejasnou ponukou pomoci. Po prekonaní pôvodnej averzie k plachému mužovi sa žena zamyslí nad vlastnou minulosťou a nad zmyslom a hodnotami života.

To, že sme pár filmov nevidelo od začiatku má jednu výhodu. Človek sa viac sústredí na film a neustále premýšľa, čo asi nevidel. Tento film vďaka hlavnej hrdinke, ktorej cudzí muž odhaluje jej minulosť by sa kľudne mohol začať v tom mieste, od ktorého som to začal sledovať ja. Ale to len tak na okraj. Ak bude mať tento cyklus osem častí (ako to sľubuje režisér) a toto bola jeho prvá, tak sa máme na čo tešiť. Je to naozaj príjemný film, ktorému som rozumel po všetkých stránkach.

The Warrior (Bojovník) /Veľká británia, India/
Epické rozprávanie o ceste bojovníka Lafcadia zo stredu indickej púšte k zasneženým a očistným vrcholkom Himaláje. Vizuálne veľmi krásny a pôsobivý snímok získal na festivale v San Sebastiane 2001 Cenu za nejlepšiu kameru a na filmovom festivale v londýne hlavnú cenu - Sutherlandov pohár.

Kamera. To bolo to, čo ma najviac zaujalo od prvej chvíle. Krásny širokouhlý obraz vždy ponúkal niečo, čo vzbudzovalo pozornosť a tajilo dych. Roman Osin, človek podpísaný za kamerou by si zaslúžil minimálne Oscara a tento film by sa mal premietať všetkým začínajúcim kameramanom. Scenár. Vo filme bolo použitých veľmi málo slov. Všetko, čo by v americkom filme bolo napísané na niekoľko strán tu bolo zhrnuté do jednej vety. Do jedného slova. Herci, ktorí očami vyjadrovali sebemenší záchvev duše. Všetko násilie bolo nenútené, vzbudzovalo odpor, ale bolo ukázané len v najnutnejších prípadoch a natočiť scénu vypálenia dediny bez zbytočnej krvy a boja, to znamená mať v malíčku remeslo. Tento film je režisérova prvotina. Dovolím si tvrdiť, že je lepší ako Shyamalan. Ešte o ňom budeme počuť.

Lost in La Mancha (Stratení v La mancha) /Veľká Británia/
"Film o filme", ktorý začal vznikať s cieľom zmapovať realizáciu snímku režiséra Terryho Gillama The Man Who Killed Don Quixote. Čo sa však postupne začalo odohrávať pred dokumentárnou kamerou, bol skôr rozklad jedného z najdrahších projektov, aký sa kedy kto v podmienkach a možnostiach európskej kinematografie pokúsil natočiť.

Ešte raz vyslovím to slovo: Škoda. Mohlo to byť zaujímavé, ale tiež to mohlo dopadnúť ako Barón prášil, ktorý len pred nedávnom dávala Česká televízia. Všetko išlo ako-tak podľa plánu, kým nepadla prvá klapka. V exteriéroch začali lietať stíhačky, ktoré znemožťnovali urobiť zvukový záznam, na druhý deň búrka, ktorá zničila takmer všetku techniku, ale poisťovňa to nepokryla, lebo to bol zásah "vyššej moci", hlavný predstaviteľ musel byť eskortovaný do nemocnice... Jednoducho jedna katastrofa za druhou. A pritom všetci tak chceli. Bol to pre mňa odstrašujúci príklad toho, ako film môže dopadnúť. A ak sa budem niekedy (lebo by som sa veľmi chcel) venovať filmovej réžii, tak si pred začiatkom pozriem tento film a potom uvidím, či sa do toho pustiť, alebo radšej ani nie. Terry Gilliam sa ukázal ako veľmi dobrý herec, keď musel pred producentami, ktorý dali peniaze a prišli sa pozrieť na natáčamie hrať ako je všetko v najlepšom poriadku. Gilliamov scenár prepadol poisťovacej spoločnosti a z filmu ostal len dokument, ktorý po záverečných titulkoch oznamuje: Comming Soon.

Návštevníkov festivalu takmer 11 tisíc. K dnešnému dňu se na festivale akreditovalo 10 635 ľudí, z toho 6 748 je študentských a diváckých akreditácii. Už 434 filmových predstavení zhliadlo v kinách viac ako 116 tisíc divákov.

 


 




autor Matej Oravec 23.7.2002
  • Karlove Vary - pohľad späť (22.07.2002 18:11:35)
  • Karlove Vary - pohľad späť (19.07.2002 1:25:02)
  • Karlove Vary - pohľad späť (18.07.2002 20:37:08)
  • Premiéry 18.7. 2002 (17.07.2002 21:25:48)
  • Karlove Vary - pohľad späť (16.07.2002 20:29:00)
  • RTVS si vo svojom vysielaní pripomenie 80. výročie sformulovania Správy Alfréda Wetzlera a Rudolfa Vrbu (23.04.2024 18:24:58)
  • RTVS slávnostne otvorila už tretie kreatívne centrum Arténa (23.04.2024 18:23:14)
  • Štúdio Marvel predstavuje nový trailer k filmu Deadpool a Wolverine (22.04.2024 19:14:27)
  • J. K. Simmons ako sériový vrah, pred ktorým niet (?) úniku vo filme You Can’t Run Forever (22.04.2024 19:13:29)
  • Cech amerických scenáristov oceňoval najlepšie scenáre za minulý rok (22.04.2024 19:13:16)
  • Cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumiere prinesie Formanov film Prelet nad kukučím hniezdom (22.04.2024 19:08:25)
  • Výzva kultúrnych organizácií a inštitúcií z celého Slovenska proti zmene zákona o fonde na podporu umenia (22.04.2024 19:06:47)
  • Polarizácia spoločnosti, občianska vojna a Kolaps. Unikátna filmová simulácia vás prekvapí. Podcast Vertigo (22.04.2024 0:43:30)
  • Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: Primadonna, The Color Purple, Our Living World, Bros ... (21.04.2024 21:52:17)
  • Festival v Cannes je takmer tu. O Zlatú palmu zabojujú nasledujúce filmy (21.04.2024 12:49:40)
  • Meno:
    ODOSLAŤ
    :)

    Žáner:
    Minutáż˝: min
    Krajina:
    Rok výroby:
    Homepage www

    Premiéra:
    Premiéra SK:
    0 z 10
    0 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    18.4 |
    hodnotenie 7/10
    18.4 |
    hodnotenie 8/10
    18.4 |
    hodnotenie 3/10
    25.4 |
    2.5 |
    2.5 |
    9.5 |
    hodnotenie 8/10
    16.5 |
    NAJČÍTANEŠIE
    |SMRŠŤ
    1
    hodnotenie 5/10
    |KOLAPS
    0
    hodnotenie 8/10
    |GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
    1
    hodnotenie 5/10
    |ZÓNA ZÁUJMU
    0
    hodnotenie 8/10
    |OPIČÍ ČLOVEK
    0
    hodnotenie 7/10
    |SAMOTA
    0
    hodnotenie 7/10
    |VYSVETLENIE NA VŠETKO
    1
    hodnotenie 7/10
    |KUNG FU PANDA 4
    1
    hodnotenie 6/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 6379
    02 |
    návšt. 3868
    03 |
    návšt. 3865
    04 |
    návšt. 3518
    05 |
    návšt. 2098
    06 |
    návšt. 1798
    07 |
    návšt. 2057
    08 |
    návšt. 1557
    09 |
    návšt. 764
    10 |
    návšt. 551
    REBRÍČEK US
    01 |
    $80,0 mil.
    02 |
    $16,0 mil.
    03 |
    $11,0 mil.
    04 |
    $10,0 mil.
    05 |
    $3,3 mil.
    06 |
    $2,4 mil.
    07 |
    $2,2 mil.
    08 |
    $1,9 mil.
    09 |
    $1,5 mil.
    10 |
    $1,4 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.