HRDINA NIKOHO

HRDINA NIKOHO

5.5

Filmová recenzia



Alain Guiraudie má nálepku anarchického filmára. V mätúcom Hrdinovi nikoho kombinuje rôzne témy – netypický milostný pomer, rozpačitosť z arabských migrantov či strach zo smrti. Pokúša sa o spoločenskú karikatúru a provokáciu, v rámci ktorej prepojuje realistické a surrealistické prvky.

Do centra rozprávania stavia nesympatického programátora pobehujúceho v komickom športovom oblečení. V hodnotovo a politicky neukotvenom Francúzsku podlieha rôznorodým strachom a neistotám. Svojimi neúspešnými pokusmi o záchranu druhých nastavuje neláskavé zrkadlo všetkým, ktorí podliehajú spasiteľskému komplexu. Hrdina nikoho však pravdepodobne nezostane v povedomí divákov ako prenikavá spoločenská satira, ale ako tápavý rozmar autora.

Dej je situovaný v stredofrancúzskom meste Clermont-Ferrand. Médéric (Jean-Charles Clichet) je tridsiatnik žijúci sám. Jeho život zahalený nejasnosťami. O pracovnom pomere padne len niekoľko náznakov, rodinné zázemie úplne absentuje. Médéric sa počas behu spontánne zahľadí do staršej prostitútky, päťdesiatničky Isadory (Noémie Lvovsky). Osloví ju a s nepresvedčivou dávkou sebavedomia ju požiada o neplatený sex.

V momente milostného aktu je dvojica vyrušená hneď dvakrát. Znepokojí ich správa o teroristickému útoku, ktorý zasiahol ich neveľké mesto a následný príchod Isadorynho manžela. Médéric sa pri ceste domov ujme arabského mladíka Selima (Ilies Kadri) prespávajúceho na ulici neďaleko jeho bytu. Niektorí susedia sú však znepokojení prítomnosťou bezdomovca, ktorému nespoľahlivý hrdina poskytol útočisko. Mladíka totiž podozrievajú z napojenia na džihádistický útok.

Hrdina nikoho

Médéric nie je prototypom silnej a solidárnej postavy, ale zúfalcom snažiacim sa nájsť si svoje miesto vo svete. Druhým podáva pomocnú ruku, tí ho však nepotrebujú alebo majú od neho iné očakávania. Nazdáva sa, že pre staršiu ženu bude výnimočným klientom a naplní jej srdce láskou. Afektovanosť Isadory počas milostného aktu však prezrádza umelosť ich vzťahu, lásku parodicky zosmiešňuje a zdôrazňuje pornografickú fabuláciu.

Médéricovo poníženie vyniká v momente, v ktorom zúfalo odovzdáva prostitútke svoje číslo a prosebne sa dožaduje telefonátu. Nakoniec je to on sám, kto od Isadory dostane zaplatené. Na týchto paradoxoch stojí absurdná komika Guiraudieho snímky, ktorá však zostane pred mnohými divákmi nepochopená.

Médéric nie je pevne ukotveným hrdinom, ale paranoidným aktérom podliehajúcim prvotným pudom a nutkaniam. Nejasná fotografia džihádistu v novinách v ňom vzbudzuje obavy. Nazdáva sa, že by tajomným agresorom mohol byť arabský mladík, ktorého sa rozpačito ujal. Keď treba zasiahnuť, neisto prizerá. Domáha sa neprimeraného zásahu polície a udáva toho, komu pomáha.

Hrdina nikoho

V Médéricovom okolí sa zhmotňuje jeho potláčaný strach z inštitúcií a dotieravých sliedičov. Manžel Isadory tento prísny hlas autorít manifestuje najjasnejšie. Ako božsky vševediaca postava pomocou geolokácie odhaľuje manželkinu neveru a následne krotí jej rozmarné telo. Psychoanalytické prepojenie erotiky a podvedomého strachu tematicky zjednocuje Guiraudieho surrealistickú hru.

Téma vnútorných neistôt je rámovaná politickým pozadím súčasného Francúzska. Isadora vidí príčinu terorizmu v zúfalej beznádeji a sklamania zo sveta, od ktorého sa nedá už nič očakávať. Hádka susedov o tom, či pomáhať arabskému bezdomovcovi je v skutočnosti politickým sporom. Jeden zo susedov poznamená: „Toto je Francúzsko – vyčkáva sa, uvidí sa.“ Podobná je situácia aj mladého Araba, ktorého Médéric pozve do domu, ale bojazlivo ho nechá prespávať na schodoch.

Guiraudie má slabosť pre hravosť a zdanlivú kontroverziu. Explicitne prezentovaná erotika či groteskný sex v spovednici vyniknú z dnešnej optiky skôr rozmarne než provokatívne. Autorské výstrelky sa postupom času vyprázdňujú a strácajú na svojej intenzite. Zostáva tak otázkou, akého diváka si Hrdina nikoho nájde. Absurdný humor neprenikne ku každému a mnohých nechá chladnými. Podobne ani úvahy o islamofóbii nepôsobia nijak obzvlášť prenikavo či poučene.


Viens je t'emmène (Francúzsko / Belgicko, 2022, 100 min.)
Réžia: Alain Guiraudie. Scenár: Alain Guiraudie, Laurent Lunetta. Hrajú: Jean-Charles Clichet, Noémie Lvovsky, Ilies Kadri, Michel Masiero, Doria Tillier, Renaud Rutten


autor Andrej Chovanec 13.7.2023
5.5
HRDINA NIKOHO
+ snaha o prepojenie psychoanalytického pohľadu, surrealizmu a spoločenskej satiry
+ napriek tematickej rôznorodosti je vo filme možné rozpoznať rámcovú tému
+ aktuálny obraz rozpačitosti dnešného Francúzska
- zobrazenie netypického milostného pomeru môže v 21. storočí provokovať len okrajovo
- absurdný humor neprenikne ku každému
- jednotlivé psychoanalytické motívy budú pre niektorých divákov nečitateľné
Kinema
5.5
Metascore
5.0
Diváci
6.5
Ohodnotiť

Žner: Komédia/Dráma
Minutáž˝: 100 min
Krajina: Francúzsko Belgicko
Rok výroby: 2022

Premiéra: 10.2. 2022
Premiéra SK: 6.7.2023
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
5.0
Diváci
6.5
Ohodnotiť

Žáner: Komédia/Dráma
Minutáż˝: 100 min
Krajina: Francúzsko Belgicko
Rok výroby: 2022

Premiéra: 10.2. 2022
Premiéra SK: 6.7.2023
0 z 10
0 z 10
5 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|KOLAPS
0
hodnotenie 8/10
|SÚPERI
1
hodnotenie 8/10
|KASKADÉR
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|TO SA MI SNÁĎ LEN ZDÁ
0
hodnotenie 8/10
|FALLOUT
2
hodnotenie 9/10
|PRÍPAD GOLDMAN
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$11,0 mil.
02 |
$10,0 mil.
03 |
$9,6 mil.
04 |
$8,9 mil.
05 |
$4,8 mil.
06 |
$4,7 mil.
07 |
$4,5 mil.
08 |
$2,9 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.