STRATENÉ MESTO

STRATENÉ MESTO

6.5

Dobrodružná komédia Stratené mesto prichádza po úžasnom prijatí na SXSW festivale a je to azda náročný projekt, keď kvôli nemu Channing Tatum ukončil hereckú pauzu a Sandra Bullock po ňom zase ide vypnúť. Je to zároveň ďalšia šanca štúdia Paramount ukázať, že má šikovných tvorcov a dokáže zaujať aj novinkou, nielen ďalším dielom ich dlhých sérií ako Transformers či Star Trek.

Premisa zaujme: Päť rokov po smrti svojho manžela (bádateľa) sa Loretta snaží dopísať poslednú knihu v sérii ľúbostných románov so štipkou dobrodružna. Nejde to najľahšie, ale po viacerých pokusoch sa jej to podarí a môže vyraziť na turné s autogramiádami, kde sa objaví aj jej model z obálky Dash.

Samoľúby týpek si neustále nahovára, že hrdina v knihe je napísaný podľa neho a na pódiu sa snaží neraz ukázať ako to medzi nimi iskrí. Po jednej promo akcii sa Loretty zmocní fanúšik a neskutočný boháč, ktorý našiel na ostrove kus pergamenu a verí, že ho Loretta preloží a dovedie ho k pokladu. A keď sa jej nebude chcieť ísť dobrovoľne, do mystického Strateného mesta ju unesie – a model Dash či marketérka Beth sa sólo vydajú na jej záchranu.

Žáner dobrodružnej komédie sa nám takmer vytratil a na pecky typu Honba za klenotom Nílu si už spomenie pár fanúšikov. Čo nie je adaptácia počítačovej hry (Uncharted) alebo Indiana Jones, akoby ani nemalo šancu. Preto je Stratené mesto celkom vítané osvieženie. Zároveň sa snaží miešať viaceré elementy v jednom celku – čo niekedy funguje a inokedy menej.

Základom je úmyselne prepálená situačná komika, ktorá vychádza už z charakteru postáv. Loretta je vykreslená ako úspešná, na druhej strane trúchliaca spisovateľka, čo dostáva šancu ísť po rokoch do terénu – akurát jej parťákom je platonicky zamilovaný chlapík, o ktorom nemá valnú mienku. Aj prvá polovica filmu ukazuje, že model nemá šancu byť akčným esom a viac pokazí ako napraví.

Stratené mesto

Z toho pramení slušná chémia postáv – Sandre Bullock ťahá na šesťdesiat, ale autori dokázali skĺbiť jej štýl humoru i štipky improvizácie s nastolenými scénami s mladším Channingom Tatumom. Sandra by utiahla nejednu pasáž sama, ale Channingova prehnaná postava (sčasti naivný model, zároveň dobrák!) je využitá často na jej zosilnenie. Akurát je možno škoda, že väčšina dobrodružstva je skôr sériou sekvencií a chýba tu istý tmel a súdržnosť. Na jednotlivé eskapády sa dobré pozerá, aj zblíženiu postáv ako-tak veríte, ale...

...ak čakáte, že film ma výborne vytvorené dobrodružstvo alebo nebodaj silný závan mystiky a odhaľovania, môžete byť málinko sklamaní. Ťažko prísť mesiac po Uncharted či inom filme, no tu sa záujem zúži na jeden artefakt, cestu k nemu a to je všetko. A aj tá výprava je viac náhodná ako pripravená, čo je veľká škoda, lebo tento žáner potrebuje osloviť diváka aj cez netradičné scény, odhaľovanie starých civilizácií alebo predmetov a cesta do srdca Zeme, útrob jaskyne i zabudnutého chrámu by mala gradovať. Tu sa stavilo skôr na situačný pochod džungľou, čo je fajn, ale potenciál mohol byť väčší.

Stratené mesto

Stratené mesto zároveň načrtne aj veľmi dobrý element striedania reality a fikcie – ale využije ho na začiatku pri písaní poslednej kapitole knihy ako v neskorších fázach. Je to výborná idea, ako sa scéna zrazu mení, ale na výprave z neho ťažko tvorcovia vyťažia viac. Azda by sa dal zapracovať cez predstavy alebo sny, no snáď ho využije prípadne pokračovanie alebo iný film.

Film výrazne ovplyvní jasné vymedzenie postáv, takmer každá musí ťahať prehnaný prvok. U Tatuma je to výborne využité, Bullock stačí dať na väčšinu filmu ligotavú kombinézu (dôvod prečo je skvelý). Marketérka Beth, jej social media posila X či nápadník z lietadla sú bežné filmové postavičky, ktoré budete buď milovať alebo nenávidieť. A ešte dve výnimky – Daniel Radcliffe dostal zloducha s ťažkým britským prízvukom a večne dobrým stylingom. Brad Pitt hrá skvelého makača, ktorý akoby vypadol z úlohy Vtedy v Hollywoode.

Stratené mesto

Vo finálnom zúčtovaní možno chváliť ústredné duo, na ktoré nás lákal plagát či ukážka – Sandra+Channing fungujú, ich postavy sú výborné. Akurát by uživili lepšie premyslenú výpravu, aby ich postavy nebehali iba z jednej šlamastiky do druhej, ale boli súčasťou v rámci možností nezabudnuteľného dobrodružstva.

The Lost City (USA, 2022, 112 min.)
Réžia: Aaron Nee, Adam Nee. Scenár: Oren Uziel, Dana Fox, Aaron Nee, Adam Nee. Hrajú: Sandra Bullock, Channing Tatum, Daniel Radcliffe, Da'Vine Joy Randolph, Oscar Nuñez, Patti Harrison, Brad Pitt, Bowen Yang ...

autor Michal Korec 25.3.2022
6.5
STRATENÉ MESTO