VRESKOT

VRESKOT

7.0

Tak koľko rokov ste mali, keď ste videli prvý Vreskot? Alebo boli ste už na svete? Nový Vreskot cieli na dve skupiny divákov – fanúšikov série otáľajúcich či dať Ghostfaceovi novú šancu a azda aj ďalšej generácii, ktorá si konečne môže zažiť ľakačky a sekačky v kine. A určite všetkých zaujíma i drobný detail, či sa tvorcom darí preniesť strach a dlhé hovory z pevnej linky do novodobej formy, napríklad stále zapnutých smartfónov.

Piaty Vreskot začína ako sa patrí – odkazom na úplne prvý film, takže prológ sa odohráva v kuchyni, kde istej slečne volá záhadný hlas a pýta sa jej, aké má rada horory a či si pamätá prvý Stab (analógia Vreskotu v tejto sérii). Netrvá dlho a už sa tu šermuje ostrými nožíkmi, plátno roztne efektný názov filmu a ideme na to.

Aby sa mohol dej naplno rozprúdiť, spoznáme novú skupinu postáv alias potenciálny rad obetí či možných vrahov. Je to partička typických tínendžerov, takže nechýba kráska s bujným poprsím, svalnatý frajer (a jasné, že títo dvaja spolu chodia), trošku nerdovský typ, dobrá kamoška či možno platonicky zamilovaný kamoš? Čo je však dôležitejšie, na scénu príde aj staršia sestra mladej Tary z prológu a jej frajer Richie. Vitajte vo Woodsboro, kde sa po 25 rokoch štartuje nová krvavá sekačka a prídu aj odhalenia z minulosti či pár starých známych!

Od posledného Vreskotu ubehlo viac ako 10 rokov, čo je solídna doba na to, aby sme zabudli, čím je Vreskot vlastne zaujímavý. Nie je to iba ďalší horor do počtu, ale séria ochotná hrať sa s pravidlami žánru, nastoľovať ich či porušovať, prípadne si robiť srandu z toho, že sa tipuje, či nebude vrahom hneď niekto prvý na rane. Je to celkom osviežujúci závan kreativity a pripomenie vám, že občas je lepšie nemať za vraha úplného no-name týpka v maske, ale tipovať tri štvrtiny filmu, kto by to mohol byť, prečo vraždí a aký bude mať motív.

Aj tento Vreskot má teda dva typy scén. Samotné sekačky sú šikovne natočené a často klamú tým, že už čakáte, že vrah bude za... (dverami chladničky, pivničky, kúpeľničky) a možno je, možno nie. Stále to funguje, i keď jedna scéna je už príliš naťahovaná, ale aj to je hra s divákom. Vybafne na nás vrah na tretí, štvrtý či šiesty záber? A tvorcovia vedia, že pracujú s dobrým počtom postáv a vraždy si solídne rozložia do celej stopáže.

Vreskot

Niektoré zapichnutia nečakáte, inde sa pracuje s okatým násilím a v tejto sérii sa hlušia obete aj za denného svetla a nemusíme čakať iba na súboje po zotmení. Akurát jedna scéna je z kategórie, že si poviete... prečo táto postava niekam ide, keď šanca, že dopadne dobre, je dosť nízka? Rozhodne je to väčšia zábava ako posledný Halloween, ktorý sa len vyžíva v násilnostiach a jeho neporaziteľný záporák reže ľudí hlava-nehlava a už nudí.

Druhá porcia scén pripomína detektívku či bádanie postáv, ktoré tipujú, kto je legitímne bezpečný a kto je skôr podozrivý a prečo. Hľadanie vrahov má stále cveng – a ak naň zabudnete, nič sa nedeje, tu sa seká dosť často. Ale ak chcete spolu s partiou hádať, kto padne za obeť skôr a kto vydrží do konca, máte možnosť. Sú tu slepé cesty, ale aj momenty, kedy sa zamyslíte, toto by mohlo byť ono.

Vreskot

A netreba zabúdať ani na starých známych: Sidney, Gale a Dewey sa tu prepašovali a od čias jednotky zostarli, ale dávajú mladým aj dobré rady a či môžu zodpovedať na otázku, aké je to žiť po takom masakre. Dostanú aj vlastný priestor, aby vynikli – no príde aj ku konfrontácii generácií. Čo vytvorí dobré pnutie, vzniknú viaceré skupiny a v závere sa slušne spoja. Rozhodne tu neslúžia iba ako krovie alebo lacný trik, že zavoláme Courteney Cox a Neve Campbell, aby prilákali starých fanúšikov.

Vreskot si zaslúži dobré body nad priemer aj za to, že do diania dáva veľmi dobrý element (neradno prezradiť), s ktorým sa hrá aj v kontexte nakrúcania hororov, ich reštartov či iných nekonečných sérií. Vďaka nemu to nie je iba ďalší tuctový diel, ale zaslúži si vyššie hodnotenie a od prvých dvoch dielov ide o najvydarenejšiu časť.

Vreskot

PS – Vreskot sa premieta v 4DX a po dlhom čase ho beriem ako vítané osvieženie s efektmi. Podľa očakávaní sa v horore objavujú najmä efektové momenty v štýle „štuchanice do chrbátov“, ale veľmi dobre je využité každé zvonenie telefónu, keď vám vibruje sedadlo, alebo šermovanie nožom, ktorý vám šuští za uchom. Nechýba vetrík, keď sa scény odohrávajú v exteriéri, nakláňanie pri odhalení (v sprievode odchádzajúcej kamery efektné) či heganie sedadla pri nebezpečnej jazde. A je tu aj scéna v sprche, takže nesmie chýbať ani jemná vodná facka. Akurát pri dialógoch dostanete menej efektov, i keď nepodceňujte ani jemný pohyb sedadla.

Scream (USA, 2022, 114 min.)
Réžia: Matt Bettinelli Olpin, Tyler Gillett. Scenár: James Vanderbilt, Guy Busick, Kevin Williamson. Hrajú: Neve Campbell, Courteney Cox, David Arquette, Melissa Barrera, Jack Quaid, Mikey Madison, Jenna Ortega, Dylan Minnette, Jasmin Savoy Brown, Mason Gooding, Sonia Ammar, Marley Shelton ...

autor Michal Korec 3.2.2022
7.0
VRESKOT