ESCAPE ROOM: NIET ÚNIKU

ESCAPE ROOM: NIET ÚNIKU

4.5

Zoey a Ben akoby zázrakom prežili prvé kolo logických a hlavne smrteľných hádaniek, keď sa zúčastnili hry escape room, v ktorej však odmenou za vyriešený rébus neboli len odomknuté dvere a príjemne strávená hodinka, všetkým účastníkom šlo o holý život.

Dvaja šťastlivci by spravili najlepšie keby boli radi, že sú radi, zabudli na prežitú traumu, prípadne ju akokoľvek spracovali a pokračovali vo svojich životoch, neobzerajúc sa späť. Ono, aj tak im nikto neverí, veľa iných možností teda nemajú. Ben sa presne o to aj snaží, na vlastnú škodu sa však cíti zaviazaný Zoey, ktorá mu pomohla dohrať hru v teame živých. A Zoey nebude mať pokoj pokiaľ celá obludná organizácia Minos stojaca za a ryžujúca na tejto zábavke nebude odhalená, odstavená mimo biznis a bez možnosti komukoľvek ublížiť.

So záhadnými súradnicami prezrádzajúcimi sídlo najmocnejšej a najtajnejšej organizácie v ruke sa teda vyberú do New Yorku páchať spravodlivosť na vlastnú päsť. Keď však na mieste neobjavia nič než opustenú budovu, ktorej otvorené prízemie si privlastnili bezďáci dajú sa do reči s prvým feťákom, ktorý im zaručene pomôže dostať sa do budovy. No, nepomôže. Feťák sa zachová (k ich veľkému prekvapeniu) ako feťák a okradne ich. Prenasledujú ho až do metra, kde ich ľstivo prekabáti spôsobom videným už v desiatkach, či stovkách iných filmov. Zostanú vo vozni spolu s ďalšími šťastlivcami, ktorým sa podarilo vyhrať predchádzajúce hry. Organizácia ich má tam, kde ich chcela mať, vagón so šampiónmi sa odpája od zvyšku vlaku a nočná mora sa začína od znovu.

Najbližšiu niečo vyše hodinu sledujeme celkom slušnú jazdu za sebou nasledujúcich meniacich sa prostredí a hádaniek, a pomaly môžeme znižovať počet živých hráčov. Keďže prostredia sú zákerné, nápovedy komplikované a času nazvyš niet, veľa sa o zvyšných playeroch nedozvieme. Nie je to treba, vystačíme si s menom.

Escape Room: Niet úniku

Obecenstvo v kine je v podstate totožné s klientelou, ktorá si tento typ zábavy objednala u organizácie, po ktorej stopách išli hrdinovia v začiatku filmu. Prišli sme aby sme potešili nášho perfídneho, sociopatického minivoyera, ktorého baví pozerať sa, ako skupinka nevinných zápasí o život. Bavilo nás to pri Kocke, ktorá ale ponúkala ďaleko prepracovanejšie postavy. Bavilo nás to pri výrazne krvavejšej, sadistickejšej a explicitne brutálnej sérií Saw. A bavilo nás to zjavne aj pri prvom dieli Escape Roomu v roku 2019.

Ďalší kto sa isto dobre bavil je režisér Adam Robitel. Tomu prvá časť s rozpočtom 9 miliónov zarobila krásnych 150 mega, čo možno považovať za celkom solídne zhodnotenie. Bol by neodpustiteľný hriech neskúsiť spraviť si z takto fungujúceho nápadu dojnú kravu. Výsledkom je tento 15 miliónový sequel a vďaka lopatóznemu cliffhangeru silný pocit hraničiaci s istotou, že ďalšie pokračovanie čakajúce iba na celkové čísla z pokladní je už dávno v šuflíku.

Escape Room: Niet úniku

Escape Room 2 vás bude baviť, keď nebudete mať prehnané požiadavky. Ide o remeselne slušne odvedený popcorn pre mládež, pri ktorom sa nemáte kedy nudiť, pokiaľ teda nevyžadujete mieru Gore-u napríklad z už spomínanej série Saw (alebo filmov Roba Zombieho, Eliho Rotha, Daria Argenta, Takashi Miikeho a podobných majstrov žánru). V takom prípade Escape Room nie je film pre vás.

Rýchly strih dobre ladí so soundtrackom v niektorých miestach pripomínajúcim Foley Room Amona Tobina a divák osciluje medzi držaním palcov súťažiacim a lačnosti po novej, ešte komplikovanejšej a zradnejšej úlohe pre hráčov. Rating PG13 a s ním spojené obmedzenia však veľmi pravdepodobne spôsobí, že otrlejší divák, zvyknutý na onakvejšie šmákocinky R-kových titulov pre dospelých, bude len znudene zívať.

Escape Room: niet úniku (USA, 2021, 88 min.)
Réžia: Adam Robitel. Scenár: Bragi F. Schut, Daniel Tuch. Hrajú: Taylor Russell, Logan Miller, Holland Roden, Indya Moore...

autor Tomáš Daneček 22.7.2021