KRÁLIK PETER NA ÚTEKU

KRÁLIK PETER NA ÚTEKU

6.5

Kde bolo-tam bolo, bola raz jedna vidiecka usadlosť s úhľadnou záhradkou prekypujúcou všakovakou zeleninou a ovocím. Z tej záhradky však nemali úžitok len tí, čo plody sadili a polievali, ale aj patria nenásytných králikov, ktorí tu vraj boli ešte dávno pred nimi. Na čele tejto partičky stojí vynaliezavý králik Peter v obnosenej modrej bundičke po otcovi, ktorý je odhodlaný brániť svoje právo na poklady zo záhradky zubami-nechtami.

Ten, kto videl film Králik Peter (2018) dnes už vie, že sa mu to napokon podarilo – dokázal sa spriateliť s empatickou umelkyňou Beou (Rose Byrne), ktorá presvedčila nového majiteľa záhradky, neurotického perfekcionistu Thomasa (Domhnall Gleeson), že spolužitie s partiou ušiakov napokon nemusí byť až také zlé. Teraz je však králik Peter späť, aby sme sa dozvedeli, čo všetko sa udialo po happyende predchádzajúcej snímky. Ako napovedá už titul, Peter sa ocitne na úteku, aby zistil, či je vo vlastnom príbehu vlastne kladnou alebo zápornou postavou. Králik Peter na úteku je práve teraz aj v našich kinách.

Ak ste o Králikovi Petrovi prvýkrát počuli až vďaka komerčne úspešnému filmu Willa Glucka z roku 2018, mali by ste určite vedieť, že jeho príbeh sa začal v skutočnosti písať už v rovnomennom bestselleri britskej spisovateľky Beatrix Potter z roku 1902. Klasická rozprávka z malebného anglického vidieka síce králičkom prepožičala oblečenie aj viacero ľudských vlastností, no vo svojej podstate sa nikdy priveľmi nevzdialila od prirodzeného prostredia a života skutočných králikov. A do určitej miery sa o to snažila aj jej moderná filmová prerábka vkusne kombinujúca realistické animácie inšpirované predlohou s hraným filmom. Tá je vlastne súčasne príbehom samotných králikov aj vzniku knižky, keďže jeho hlavná hrdinka Bea má byť akousi modernou inkarnáciou slávnej autorky.

Králik Peter na úteku

V novej snímke sa práve paralela „alternatívnej histórie” vzniku králičieho príbehu ďalej rozvíja a prehlbuje. Bea, ktorá si medzičasom vzala Thomasa za manžela, vydala knižku o Petrovi a jeho dobrodružstvách – a dosiahla s ňou veľký úspech. Jej potenciál vycíti aj ambiciózny vydavateľ Nigel (David Oyelowo), ktorý spisovateľke sľúbi aj modré z neba výmenou za kontrakt na ďalšie pokračovanie.

Má to však háčik – aby sa králiky dnešným deťom viac páčili, mali by sa vymaniť z monotónneho prostredia svojej záhradky, prezuť do tenisiek a zažiť adrenalínové dobrodružstvá ako z akčného filmu. A pre ešte väčšiu dynamiku sa samotný Peter, dosiaľ vykresľovaný len ako dobromyseľný nezbedník, má stať skutočným zloduchom. Petrovi sa však jeho nová úloha nepáči a odmieta sa s ňou stotožniť. Paradoxne, po protestnom úteku do špinavých mestských uličiek sa práve zloduchom naozaj stáva, keď sa spolčí s partiou zvieracích zlodejov. Dokáže opäť nájsť správnu cestu? A ako sa so svojou autorskou dilemou vysporiada Bea?

Králik Peter na úteku

Pri pohľade na tradičnú detskú literatúru remastrovanú do bombastických trikových blockbusterov sa otázka „prznenia” rozprávkovej klasiky natíska akosi sama. To, že sa ju autori nového Králika Petra miesto vytesňovania rozhodli zakomponovať priamo do deja filmu je určite sympatické aj celkom vtipné. V konečnom dôsledku to však asi ocenia len rodičia, ktorí si film prídu do kín bez väčších očakávaní odsedieť so svojimi deťmi. Pre tie je tu totiž napokon pripravená bohatá nálož presne takých za vlasy pritiahnutých úletov, aké film paralelne kritizuje: králik so záchvatom hyperaktivity po prejedení cukríkmi, zvierací útok na človeka so sadistickými pastičkami à la Sám doma, lietajúci jeleň, a tak ďalej.

Je to akoby sa filmu nechcelo veľmi preliezať priemerný komerčný štandard svojho žánru, no jedným dychom sa za to zároveň ospravedlňoval. Bude na vás táto zmes sebakritickej satiry a prvoplánovej grotesky fungovať? Alebo je len dôkazom, že tvorcovia už z autentického prostredia a príbehu králikov nedokázali nič prirodzené vyžmýkať?

Králik Peter na úteku

Každopádne, Králik Peter na úteku, hoci sa tak chvíľami možno tvári, nie je zas tak veľmi „na premýšľanie”. V prvom rade ostáva dynamickou zábavkou pre deti všetkých vekových kategórií, ktorá zrejme nikoho neurazí a každému hádam aspoň jeden-dvakrát vyčarí na tvári pobavený úsmev. No a jeho hlavnou devízou, samozrejme, naďalej ostáva prvotriedna CG-animácia, vďaka ktorej sme na hovoriaceho králika Petra a jeho kamošov skoro skutočne ochotní uveriť. Do ďalšieho pokračovania by sa už ale tvorcovia možno radšej púšťať predsa len nemali...

Peter Rabbit 2: The Runaway (Austrália / India / USA / UK / Kanada, 2021, 93 min.)
Réžia: Will Gluck. Scenár: Will Gluck, Patrick Burleigh, Beatrix Potter (novela). Hrajú: Rose Byrne, Domhnall Gleeson, David Oyelowo, James Corden, Colin Moody, Margot Robbie, Elizabeth Debicki, Aimee Horne, Lennie James, Hayley Atwell ...

autor Hana Lippová 28.6.2021
6.5
KRÁLIK PETER NA ÚTEKU