TESLA

TESLA

5.0

Vynálezca a inžinier Nikola Tesla patrí bez debaty medzi najvýznamnejších konštruktérov a kapacity prelomu 19. a 20. storočia. Teslove patenty hraničili v tej dobe s futurizmom a myšlienky o striedavom prúde presne vystihovali traskavý naturel jeho života. Znie to ako výživný materiál, všakže? Dokumentaristi si párkrát na tejto téme zgustli, no v hranej kinematografii sa doteraz nenašiel filmár s komerčným potenciálom a patričnou kvalitou, zameraný na životný príbeh tohto vynálezcu.

Určite si spomínate na Dokonalý trik Christophera Nolana, kde však postava Teslu nehrala prím. The Current War z roku 2017 je skôr priemernou šeďou, pričom sa dotýkal rozkolu Tesla vs. Edison o to, či je lepší AC (striedavý prúd) alebo DC (jednosmerný). Historicky sa už vie, že najmä v oblasti hudby je najlepšia ich austrálska kombinácia. A tak pre milovníkov podobne ladených filmov vznikol ďalší so stručným názvom Tesla. Bohužiaľ, opäť nejde o nič prevratné.

Najnovšia biografia o rakúsko-uhorskom rodákovi je autorským pokusom Michaela Almereydu. Tvorca patrí medzi stálice festivalu nezávislého filmu Sundance, no jeho snímky zrejme nie sú určené širšiemu publiku mimo Park City v americkom Utahu. Na Sundance sa každým rokom objaví viacero zaujímavých a hodnotných filmov, z Almereydových patrí do tejto kategórie maximálne Experimenter (2015), pretože v scenároch je rozhádaný a v réžii nevýrazný, čím je pre diváka ťažké vnímať zmes jeho myšlienkových pochodov. A rovnaký pocit sála aj z Teslu.

Dejová línia sa krúti okolo jednotlivých vynálezov, polemík o striedavom prúde, pokusov a črtajúcej sa romantickej línie s Anne, dcérou magnáta J.P. Morgana. Čiže materiál, z ktorého by sme mohli dostať obraz o Teslovi, pretkaný štandardnou vatou. Dozvedáme sa však málo, pretože Almereyda zlyháva v základnom uchopení ako postavy, tak aj príbehu.

Tesla

Dobové mantinely sú dodržané aj napriek občasnému výskytu lacných kulís. Historický vizuál je vkusne ošumelý a hrá to silne na artové tóny. Almereyda ho však kombinuje so scénami, kedy Anne ako rozprávačka príbehu ťuká do laptopu. Netradičným prístupom vyťahuje na diváka číslice v rádoch miliónov, vyjadrujúcich popularitu známych vynálezcov oproti Teslovi, ktorý mal skrátka len smolu a zlý marketing.

Tento smelý ťah z konceptu vytŕča, čo je ale pri finálnom skóre vzhľadom na celkovú vágnosť filmu skôr pozitívum. Keďže sa táto štruktúra objavuje už v prvých minútach, treba byť hneď v pozore a dumať, čo všetko si režisér nachystal. Oveľa horšie je prezentovanie reálnej histórie. Narácia formou dokumentárnych koláží s hlasom rozprávačky je základný princíp, akým si uľahčiť prácu. Na nezávislý film, ktorý by sa mal vyznačovať skôr inováciou to nevrhá dobré svetlo.

Tesla

Rátajme však ďalej. Ethan Hawke v úlohe Teslu je síce presvedčivý, ale sprevádza ho pseudo-filozofický rámec, tak nudný a toporný, ako väčšina statických záberov, pri ktorých sa zamyslíte, či vôbec pozeráte film o nadanom vynálezcovi alebo skôr o stratenom básnikovi či druhotriednom avantgardistovi. Hoci má film len tesne pod 100 minút, pocitovo trvá tak dva dni a jednu noc, pretože tempo zabíja zádumčivosť a zbytočná hra na falošnú hĺbku o podstate ľudstva a technologickom napredovaní. Nositeľom tejto črty je práve Tesla, čo bohužiaľ vyvoláva znepokojujúce pocity až podráždenie. Jeho pomocník Szigeti je omnoho zaujímavejší, avšak časom sa z diania vytráca.

Biopic o Nicolovi Teslovi nemá v sebe výživného ducha, ktorý by upútal širšiu divácku obec, snaží sa hrať na vyššie témy a úzku skupinu intelektuálnej obce. Výsledná kvalita by fungovala ako parafráza na striedavý prúd – jedným smerom ide potenciál o zaujímavom človeku s tvorivým espritom, ktorého plody sú neoddeliteľnou súčasťou moderného sveta. Naspäť sa však vracia nesúrodý experiment o artový pohľad do duše, nekonzistentný a nezaujímavý, fungujúci maximálne na poli festivalu Sundance. Nikola Tesla si tak stále musí počkať na svoj veľký film, primeraný jeho genialite a osobnosti.

Tesla (USA, 2020, 102 min.)
Réžia: Michael Almereyda. Scenár: Michael Almereyda. Hrajú: Ethan Hawke, Eve Hewson, Eli A. Smith, Josh Hamilton, Lucy Walters, Kyle MacLachlan, Dan Bittner, David Kallaway, Karl Geary, Ebon Moss-Bachrach ...

autor Lukáš Slovák 14.11.2020
AMERICKÁ ELÉGIA
[RECENZIA ]