NARUŠENÝ

NARUŠENÝ

6.0

Nový triler Narušený mal v USA celé leto nálepku filmu, ktorý má vrátiť ľudí do kín po korone. Stojí za ním menšie štúdio Solstice a má na pohľad béčkový námet: žena ide so synom do školy/do práce a cestou zatrúbi na chlapíka, ktorý sa odmieta pohnúť pri zelenej na semafore. Lenže tento borec má za sebou veľmi zlú noc a zlý deň – a rozhodne sa im pomstiť tak, že do smrti naň nezabudnú.

Úvodné titulky filmu sa točia okolo zaujímavého fenoménu agresivity pri jazde na autách v USA. Ale nemusíme chodiť za veľkú mláku, aby sme si porozprávali pár anekdot i nepríjemných príbehov aj zo slovenských ciest. Ľudia jazdia otrasne, bez znalosti predpisov, vytrubujú a občas vyskočia z auta, aby tomu druhému vodičovi alebo chodcovi tresli po papuli. Samozrejme, filmové titulky nám ukážu rovno tie najsilnejšie zábery, ktoré vedú k nehodám, smrteľným zrážkam či streľbe.

A do tohto kontextu je vložený celý film. Russell Crowe v ňom hrá psychopata, ktorý sa na rozdiel od ukážok už v prvej scéne jasne ukáže ako šialenec, ktorý neváha so sekerou v ruke dobýjať sa do domu či polievať ľudí benzínom. Potom si na chvíľu vydýchneme, spoznáme ďalšie postavy ako Rachel a jej syna Kylea (+ďalších mladých ľudí), vyrazíme na cestu a začne non-stop napätie i akcia.

Narušený sa totiž odohráva v priebehu niekoľkých hodín a autori sa zámerne snažia v skromnej dĺžke naložiť na plecia divákov výraznú psychickú nálož. Od momentu, kedy Rachel zatrúbi na chlapíka prvý raz neexistuje takmer žiadna scéna, kedy by sme si mohli vydýchnuť od jeho teroru alebo novej pasce. Crowe hrá postavu neporaziteľného hromotĺka, ktorému to celkom páli, takže dokáže kradnúť hrdinke fyzické predmety i výhody (aj vďaka jej nepozornosti), prepájať jej zariadenia (niektorí v tom vidia skoro sci-fi, ale prepojenie smartfónu a tabletu s rovnakým ID nie je predsa nič neobvyklé) a ísť jej po krku. Drsný chlapík používa špinavé ťahy a rýchlo si prepája udalosti i kontakty.

Narušený

Pravda, autori mu vložili mimoriadne silné vlastnosti – hrubú silu, inteligenciu a riadnu brutalitu. Isté nehody, spôsoby smrti či likvidácie zasahujú do hororu a krv tečie prúdom, čo niektoré slabšie povahy môžu ťažšie vydýchavať pri spojení s neustálym terorom. Ale stále platí: vyšinutý protivník má jasne stanovený repertoár a postava chlapíka skúša ničiť hrdinku, kde sa len dá.

Na druhej strane nás teda čaká najmä dvojica matky so synom, ktorí spočiatku hrajú v oslabení a veľa bodov nenahrajú. Do situácie sa Rachel dostala z veľkej časti sama, v jej živote je to náramne ťažké, aj jej nepozornosť, zábudlivosť či neskoré budíky prinášajú obete. Ale postupne si k nej hľadáte cestu, lebo niet jej čo závidieť. Navyše sami tušíte, že aj hrdinka sa musí prekonať, naštartovať, prebudiť z tej letargie a ak má prežiť, musí preľstiť chlapíka efektne a umne.

Narušený

Samotné scény na začiatku si dávajú načas, ale to nevadí. Aj postupné budovanie teroru, ktoré spolu so silnou zvukovou stopou (Dolby Atmos vám vyduní gebuľu do hodiny najmä pri naháňačkách) gradujú film ako len vedia. Je škoda, že body mu neskôr strhnú rozličné náhody – prečo si hrdinka zabúda veci? Prečo neosloví niekoho ďalšieho? Ako to, že jej syn v istej scéne musí do niečoho naraziť a tak lacno prezradiť svoju pozíciu? Je zrejmé, že bez týchto barličiek by to išlo ťažšie, ale vo finále filmu uberajú body.

Vidieť Narušeného v kine je teda celkom silný zážitok, ak sa chcete naladiť na vlnu psychopata a jeho obete. Ich hra prináša dobré napínavé scény a najmä herecké výkony sú silné. Béčkový scenár sa darí celkom zaplátať akčnými zábermi a akceptovateľnou réžiou.

Unhinged (USA, 2020, 90 min.)
Réžia: Derrick Borte. Scenár: Carl Ellsworth. Hrajú: Russell Crowe, Jimmi Simpson, Caren Pistorius, Gabriel Bateman, Anne Leighton, Lucy Faust, Michael Papajohn, Austin P. McKenzie ...

autor Michal Korec 18.9.2020