REBELKY

REBELKY

6.0

Francúzske komédie sú už dlhé roky divácky vyhľadávané a patria medzi obľúbené žánre, ktoré rozhodne pobavia. Inak to nie je ani v prípade filmu Rebelky od režiséra Allana Mauduita. Ten spolupracoval aj na tvorbe dialógov a snímka síce nepatrí medzi to najlepšie čo svet zábavy vyprodukoval, no nie je ani úplne na zahodenie.

Jednoduchá zápletka sa sústreďuje na ženu v stredných rokoch, Sandru, ktorá sa po nevydarenom manželstve vracia do rodného mestečka. Bývalá kráľovná krásy je pekná ako obrázok, ale so vzdelaním a pracovnými skúsenosťami to už nevyzerá ružovo. Nasťahuje sa do karavanového obydlia k mamke a úrad práce jej nájde zamestnanie v miestnej fabrike na ryby. Za pásom stretne bývalú spolužiačku Marilyn a spolu s ďalšou kolegyňou Nadine sa stanú trojicou hlavných hrdiniek dosť bizarného príbehu. Postavy sú relatívne sympatické a hoci často konajú absolútne nelogicky, tak vzhľadom na žáner je to ešte v znesiteľných dávkach.

Po neúspešnom pokuse o znásilnenie Sandry zo strany jej vedúceho objavia dámy v jeho taške vysoký obnos peňazí. Pri rozhodovaní ako sa s celou situáciou popasujú ich dilemu vyrieši nehoda, pri ktorej zvrhlý šéf poslednýkrát vydýchne. Každá z nich je vo finančnej tiesni a eurá navyše by im pomohli k novému štartu. Rozhodnú sa preto všetko ututlať, zahladiť stopy a bankovky si rozdeliť. To ešte nevedia do akých problémov sa reálne dostanú, pretože peniaze patria belgickej mafii a tá nie je zrovna známa pre svoje milosrdenstvo.

Rebelky

Minúty rýchlo ubiehajú a dej absolútne nestagnuje. Zábery sú nabité akciou, aj keď nie takou, akú poznáme z amerických filmov. Niektoré scény sú dosť naturálne a surové, čo slabšie žalúdky zrejme neocenia. Ak by sa snímke dalo čosi vážne vytknúť, tak je v nej príliš veľa zbytočného násilia na ženách. Facky lietajú jedna radosť a nie každému takýto pohľad spraví dobre. Hlavne ak nejde o účelné poukázanie na problematiku postavenia žien v sociálne slabších pomeroch, ale skôr o akési prvoplánové doplnenie brutality pre ucelenosť atmosféry. Nie na všetkom sa divák schuti zasmeje, pri niektorých momentoch práve naopak - priam stuhne krv v žilách.

Napriek kriminálnej linke je humor stále najdominantnejším prvkom filmu a snaží sa odľahčene pracovať s konfliktami. Dielo samo o sebe nie je obzvlášť originálne, no zo dna ho ťahajú celkom dobré dialógy a niektoré scenáristické zvraty. Prirodzenou cestou vzniká aj puto medzi protagonistkami. Tie by sa asi len ťažko dali označiť za najlepšie priateľky, či spriaznené duše. Každopádne je na nich sympatické ako napokon spoločne zabojujú o svoje životy a egoizmus prebijú morálne hodnoty (aj keď v tejto snímke dvakrát platí, že morálka je relatívny pojem).

Rebelky

Rebelky sú filmom, z ktorého nepadne sánka dolu (vo filme padajú iné orgány), ale ponúkajú stráviteľný a priamy príbeh na vyplnenie napríklad lenivého nedeľného popoludnia. Miestami sa diváci zasmejú, miestami zakryjú oči alebo chytia za hlavu, avšak vo výsledku je to fajn. Žiadna sláva sa nekoná, no ani bohapustá kritika. Má to svoje muchy a režisér správne odhadol potenciál svojho výtvoru. Zbytočne ho nenaťahoval do nekonečna a v správnom momente ukončil tak, aby po vzhliadnutí filmu z neho nekričali len negatívne dojmy.

Rebelles (Francúzko, 2019, 87 min.)
Réžia: Allan Mauduit. Scenár: Jérémie Guez, Allan Mauduit. Hrajú: Cécile De France, Yolande Moreau, Audrey Lamy

6.0