MATKY REBELKY

MATKY REBELKY

6.0

Už-už ste si mysleli, že keď prídu do kín v jeden štvrtok Buchty a klobásy, nenájde sa priestor pre inú neprístupnú zábavu, kde sa nadáva a slope jedna radosť? A budete prekvapení, keď sa opraty chytia maminy, ktoré nebaví meniť plienky, fičať do supermarketu či na rodičko? Asi nie, takže prichádza komédia pre všetky mamas, čo nechajú deti napospas manželom či partnerom a môžu si oddýchnuť pri osvedčenej zábave, kedy sa slušné ladies zmenia na divošky nielen na párty.

Tú revoltu začala Amy, ktorá drela ako kôň a večne nestíhala. Robiť raňajky, voziť deti do školy, ponáhľať sa do práce, potom na krúžky, navariť večeru, venovať sa manželovi, kontrolovať úlohy atď. Raz denne sa vyplakať na prázdnom parkovisku a konštatovať, že tak sa ďalej žiť nedá. Na druhý deň sa rutina opakuje. Až prišiel moment prezretia, pár drinkov a Amy prehodila výhybku z dobrej mamy na zlú, prestala sa toľko starať a začala si užívať. Získala nové kamošky ako totálne oddanú Kiki so 4 deťmi či papuľnatú Carlu a úplne inak sa postavila k životu. Lenže ako dlho môže rebélia vydržať a ako sa zmení život troch nových kamošiek, keď tá fáza eventuálne skončí?

Zábava z kontrastov vie zabrať naplno, no sila námetu občas limituje počet potenciálne dobrých scén pre hrdinky v novej roli. Väčšinou sa autori nadchnú, a potom si uvedomia, že tri-štyri silné momenty už využili a nejako treba dokončiť celý film. Lebo nechať baby behať na párty a baliť cudzích chlapov je fajn pre niekoľko epizód, no nie celú dĺžku. Platí to rovnako pre mužské komédie postavené na pár pamätných vtipoch a zvyšok býva balast. Mamy rebelky sú poskladané šikovne, nesnažia sa zmeniť život poltuctu žien, ale sústredia sa najmä na titulnú Amy a idú jej život prekopať celkom od základov.

Matky rebelky Matky rebelky

Našinec by si odfúkol s konštatovaním, že problém je vysvetlený v úvodnom monológu. Prvé dieťa v dvadsiatke, druhé vzápätí, neužila si poriadne mladosť a teraz ju ide dobehnúť. Ale život Amy sa rúti do neudržateľného stavu, čo si uvedomujú všetci zúčastnení okrem nej. Dokonca si najprv myslíte, že ako slobodná matka to má ťažké, ale uvidíte jej manžela-truľa (chlapi nie sú pekne vykreslení, čo ženy ocenia!) a pochopíte vadný systém. Domácnosť, práca, manžel i výchova deti. Toľko treba zmeniť!

Bujará zábava dám, ktoré potrebujú vypnúť, sa tradične delí na dve línie. Situačnú obstará Mila Kunis i Kristen Bell (obzvlášť podarená ako odovzdaná ženuška) – niektoré scény im idú parádne. Verbálna línia zastrešená cez neustále nadávajúcu Kathryn Hahn je ešte lepšia – jej prejav je fantasticky odviazaný, má pamätné hlášky typu pršiace vtáky, divný vzťah k synovi a hoci sa tvári nad vecou, sama uživí pár dobrých lekcií do života, i keď si to neprizná. Autori urobili výborný krok v tom, že si vybrali iba tri postavy, napísali im dobré repliky, tri odlišné herečky sa ich dobre zhostili a ich partička funguje.

Matky rebelky Matky rebelky

Mnohí tušia, že ku koncu sa zrejme musí niečo stať, aby sa divožienky dostali do normálnych koľají, fičať v tomto tempe sa nedá donekonečna. Mamy rebelky lavírujú nad možnosťou vzdať sa humoru a trošku zvážnieť vs. UUU: upokojiť-upratať-usadiť. Hoci jedna línia apeluje na to, aby boli sčasti zlými matkami naďalej, je to skôr očakávaná etuda. Film zbytočne nemoralizuje, uvedomuje si, že sa sem diváčky prišli baviť: konflikty sú zažehnané, vzťahy vyriešené.

Mila Kunis ťahá väčšinu filmu a podáva dobrý výkon. Kristen Bell je trošku tlmená a schválne hrá pokojnú ženušku, zatiaľ čo Kathryn Hahn ide veľké sóla a dominuje niektorým scénam. Christina Applegate má postavu intrigánky-protivníčky-detailistky a vyhovuje jej.

Mamy rebelky majú jasný námet a aj také spracovanie. Zabavia, majú dobré tempo, ku koncu troška poučia. Plynú spoľahlivo a aj režiséri Jon Lucas-Scott Moore sa posunuli od debutu Na šrot. Ideálny film na dámske jazdy.

Bad Moms (USA, 2016, 100 min.)
Réžia: Jon Lucas, Scott Moore. Scenár: Jon Lucas, Scott Moore. Hrajú: Mila Kunis, Kathryn Hahn, Kristen Bell...

autor Michal Korec 13.8.2016