ZÁZRAKY Z NEBA

ZÁZRAKY Z NEBA

5.0

V našich kinách sa začína viera a cirkev skloňovať čoraz častejšie – a zhodou okolností vo filmoch jedného distribútora. V mene Krista bol zaujímavý pokus o pohľad na syna Božieho z pohľadu ateistu, Spotlight nám odkryl karty cirkevných hodnostárov v medializovanom škandále a Zázraky z neba potešia skôr milovníkov malých milých príbehov, ktoré sa môžu stať. Len musíte veriť.

Rodina Beamových žila spokojne až do momentu, keď sa mama Christy dozvie, že jej 10-ročná dcérka má vzácnu nevyliečiteľnú chorobu. Je to absolútne devastujúca správa a zmena idylky, lebo nastupuje púť po nemocniciach, boj s doktormi a s časom. Do tohto trápenia dorazí ešte jedna silná a veci meniaca udalosť – malá Anna spadne zo stromu, utŕži ťažké zranenia a už-už je na prahu smrti. Silná vôľa v jej vnútri a azda aj niečo nevysvetliteľné navyše spôsobuje nevysvetliteľné vyliečenie a podozrenie, že sa stal zázrak.

Vďaka úspechu titulu Nebo nie je výmysel sa postupne dostávajú filmy o kresťanských zázrakoch v bežnom živote ľudí aj do našich kín. Ich spoločným menovateľom je titulná nevysvetliteľná udalosť, ktorá je pripísaná hneď nadprirodzenému elementu – a ako vidíte aj v názvoch filmov, nebo sa skloňuje vo všetkých pádoch. Viera je silná téma, ktorú doteraz tvorcovia spracovali skôr v televíznych či menších projektoch, ale teraz si našla cestu do regulárneho programu. Je to zaujímavý fenomén nielen z pohľadu amerických, ale aj našich kín. Sme pripravení na kresťanskú vlnu – a čo nám môže priniesť?

Zázraky z neba Zázraky z neba

V prvom rade si treba uvedomiť, že tento typ spadá väčšinou do žánru drámy (pokiaľ si nepoviete, že Kniha prežitia s Denzelom sem patrí tiež) a viera je podružná línia, ktorá vyskočí v pravom čase. Aj Zázraky z neba s ňou operujú týmto spôsobom a v jadre sú rodinnou drámou, kde v centre pozornosti je malá dcéra bojujúca o život. Vystačí si s ňou väčšinu stopáže a tým pádom sú na ne kladené pomerne vysoké nároky ako funguje a či spĺňa všetky elementy. Spomínaný zázrak či viera potom prídu ako istý bonus, čo je pozitívum, lebo aj ateisti či vyznávači iných náboženstiev môžu zablúdiť do sály a nebude im hneď naordinované evanjelium.

Pokiaľ berieme Zázraky z neba ako žensko-dievčenskú verziu filmu Nebo nie je výmysel, dopadá celkom podobne. Môžeme porovnať scenáre, nevysvetliteľné momenty a stopáž plnú rodinných emócií, kde sa tlačí na citovú strunu diváka. Úprimne, už dlho som nevidel v kine film, ktorý by žmýkal emócie ako by v ňom hrali dvaja oscaroví poľovníci naraz. Všetky elementy citovo náročnej drámy zapadajú do koloritu: ťahavá hudba, pekné trpiace deti, strašné náhody i nehody a večné otázky: Prečo sa to stalo mne? Na niektorých divákov to bude azda príliš a budú sa pýtať, či treba toľko sĺz i spotrebovaných vreckoviek?

Zázraky z neba Zázraky z neba

No Zázraky z neba sa celkom citlivo točia okolo ústrednej témy – a tou je vzťah matky k dcére a najmä smer, akým sa uberá matkino trápenie. Jennifer Garner tu podáva uveriteľný výkon, má silné momenty, snaží sa bojovať na 120 percent (t.j. niekedy málinko moc) a určite si ju zapamätáte. Aj malá Kylie Rogers ukázala dobrý potenciál a bola by škoda je nevidieť niekde znova.

Súčasne sú tu však prvky, ktoré berú body: film je príliš dlhý, veľa sa v ňom nedeje. Očakávaný zázrak príde neskoro a dovtedy bojujete s monotónnou drámou. A oproti dráme Nebo nie je výmysel cítiť aj slabšiu réžiu. Ak sa však chcete nechať dojať a oprášiť pár otázok viery, nemusí to byť márna voľba. A v istom smere zobrazuje údel matky lepšie ako vedľajšia hviezdami nabitá komédia Deň matiek.

Miracles from Heaven (USA, 2016, 109 min.)
Réžia: Patricia Riggen. Hrajú: Jennifer Garner, Kylie Rogers, Martin Henderson

autor Michal Korec 1.5.2016