NEBO NIE JE VÝMYSEL

NEBO NIE JE VÝMYSEL

4.0

„Kresťan vidí Krista, budhista Budhu, moslim Mohameda“. Týmito slovami reagovala renomovaná psychologička na príbeh Todda Burpa, ktorý jej vyrozprával o skúsenosti svojho syna s posmrtným životom. Štvorročný Colton zažil to, čo Raymond Moody označoval ako NDE – Near Death Experience. Chlapec sa ocitol v blízkosti smrti na operačnej sále, keď ho tím lekárov zachraňoval z pazúrov smrti následkom akútneho zápalu slepého čreva.

To, že prežil, lekári nazvali zázrak, a to, čo dieťa začalo po čase opisovať, bolo pre mnohých ešte neuveriteľnejšie. Malý Colton totiž svojim rodičom vykresľoval nebo. Miesto, kde videl anjelov, stretol Ježiša, zosnulých príbuzných, ktorých nemohol nikdy vidieť, a videl aj to, čo práve robili a hovorili jeho rodičia, keď bol v narkóze na operačnej sále.

Nebo nie je výmysel Nebo nie je výmysel

Zaujímavá látka na filmové spracovanie, no zároveň obrovská výzva aj pre tvorcu s hodnotnou filmografiou. Scenárista a režisér Randall Wallace (Statočné srdce, Údolie tieňov) bol fascinovaný skutočným príbehom malého Coltona Burpa natoľko, že sa odhodlal nakrútiť podľa knižnej predlohy jeho otca film. Útla kniha sa krátko po tom, ako sa ocitla na pultoch kníhkupectiev, stala bestsellerom a bolo len otázkou času, kedy niekto kúpi filmové práva.

Wallace však neodhadol slabé miesta a to, čo film mal interpretovať prostredníctvom sofistikovanejších výrazových prostriedkov, odhalil plytko a amatérsky. Zákernosť námetu spočíva najmä v riziku skĺznuť do lacného efektu. Wallace nedokázal posúdiť krehkú hranicu medzi umeleckou výpoveďou a bohapustým gýčom. Jediné, na čo zrejme počas nakrúcania myslel, bola početná cieľová skupina ortodoxných veriacich, ktorí majú potrebu svedectvá svojej viery vidieť len v prvoplánových konštruktoch bez možnosti odkrývať hlbšie nuansy.

Na druhej strane je pochopiteľné, že vizuál snímky sa musel opierať predovšetkým o videnie malého chlapca a zaznamenať tak jeho zážitky. Jeho nevinnou optikou nazerať na nadzmyslovú skúsenosť a dať tomu aj primeranú formu. Problém filmu ako diela stojaceho pred kritikou nie je v naivite zobrazovania tých zdanlivo nezvyčajných zážitkov, ale prostoduchosti toho „reálneho“ sveta.

Nebo nie je výmysel Nebo nie je výmysel

Vo farbách umelej dokonalosti stvárňuje život ukážkovej americkej rodinky, ktorá stojí pred skúškou vlastnej viery a citovo vydiera takmer v každej jednej scéne. Nehovoriac o postavách, ktoré členov rodiny obklopujú. Šablónovito, bez nápadu a bez prínosu nám tvorcovia vnucujú príbeh, ktorý by mal pod vedením každého druhého európskeho tvorcu oveľa väčšiu hĺbku ako i umeleckú hodnotu.

Odhliadnuc od všetkých diskvalifikujúcich momentov snímky treba vyzdvihnúť Grega Kinneara, Kelly Reilly a malého debutujúceho Connora Coruma v hlavných úlohách, vďaka ktorým film disponuje aspoň čiastočnou presvedčivosťou. Presvedčenie film nikomu nezmení, no možno nalomí. Pozoruhodný je najmä zážitok malej Litovčanky v súvislosti s malým Coltonom, ktorý rámcuje celý film.

Heaven Is for Real (USA, 2014, 99 min.)
Réžia: Randall Wallace. Hrajú: Greg Kinnear, Kelly Reilly, Thomas Haden Church

autor Barbora Bačíková 3.11.2014