PREDĹŽENÝ VÍKEND

PREDĹŽENÝ VÍKEND

6.0

Všestranne nadaný filmár, autor úspešných komediálnych drám JunoLietam v tomĎakujeme, že fajčíte, Kanaďan Jason Reitman, sa nechal uniesť literárnou predlohou Joyce Maynardovej, ktorú následne sám adaptoval do podoby filmového scenára. Do kín prichádza režisérov rovnomenný film Labor day, ktorým však nenaplnil očakávania a kvality svojich predošlých titulov.

Predĺžený víkend je príbehom o láske životom sklamanej Adele (Kate Winslet) a väzenského utečenca Franka (Josh Brolin), ktorí sa do seba za zvláštnych okolností zamilujú. Dej filmu sa upriamuje na Adelinho syna, trinásťročného Henryho (Gattlin Griffith), ktorý matke pomáha ukrývať trestanca a sám sa vyrovnáva s dospievaním, od vzťahov k rodičom, k Frankovi až po prvú lásku, ktorá sa objaví v jeho živote v tom najnevhodnejšom momente.

Postavy sú dobré a lepšie, nejestvuje antagonista, až na niekoľko figúrok, ktoré sú neambivalentnými a neplastickými charaktermi samoúčelne slúžiacimi na vybudovanie nátlaku na hlavných protagonistov (príkladom je drzá a na nervy lezúca susedka, neústupčivý bankári , „vlezlý“ predavač a podobne). Adele postaví syna pred životné rozhodnutie, no Henry sa ani v tomto momente nezachová inak, ako správne. Autor atakuje divákove emócie, aby participoval na príbehu a súcitil s postavami, no pôsobí na nás „umelo“, skutočná emócia príbehu chýba.

Titul kombinuje melodramatické prvky s prvkami trileru, vzájomne sa síce nevylučujú, no klišé a sentimentalita mu nepridávajú na hodnote. Zaručené prostriedky na vytváranie napätia od hudobného motívu až po strihovú skladbu, ktorá odhaľuje po kúskoch, pričom divák tuší, že príde nepríjemný šok. Postavám bráni v ceste za šťastím prostredie (zákon), čo je typickým prvkom žánru melodrámy, vzťahy sú definitívne a neochvejné, tlak je vyvíjaný len „zvonka“.

Predĺžený víkend Predĺžený víkend

Podstatná časť deja sa odohráva v pomerne uzavretom priestore a krátkom čase. Prevažujú priestory domu, kde si postavy za jeden „predĺžený víkend“ vytvoria silné väzby a odrazu ich životy naberajú nový smer. Komplikované charaktery a ich traumatické zážitky z minulosti presahujúce do súčasnosti, mohli byť silnou základňou na vytvorenie dusnej drámy, no film sa prakticky vyhýba konfliktu (okrem hrozby z vonku, ktorou je polícia) a pozornosť udržiava budovaním napätia, čo mu však, najmä v úvode nevychádza.

Príbeh v mnohých ohľadoch pôsobí svojou kostrbatosťou nevierohodne. Naratívne sa uchýlil k retrospektíve, nedopovedanými flashbackmi skladá odpoveď na hádanku o Frankovej minulosti, o jeho zločine. Retrospektíva je využitá aj pri prehĺbení pozadia postavy Adele - vraciame sa k jej najtraumatickejšej životnej skúsenosti, no pôsobí ako lacný pokus vyvolať u diváka smútok (stotožniť sa s postavou). V príbehu nemá opodstatnené miesto a podobné dejové odbočky len zbytočne trieštia dielo a robia z neho nejednoznačnú a tak trochu povrchnú zmes všetkého a zároveň ničoho.

Predĺžený víkend Predĺžený víkend

Východisková situácia, do ktorej sa postavy na začiatku dostávajú je pomerne neobvyklá a to, ako v danom momente reagujú je z hľadiska reálneho pohľadu neakceptovateľné. Ich rozhodnutia, motivácie a často ani konania nemajú váhu presvedčivosti a nemožno sa ubrániť pocitu, že dejové zvraty sú scenáristickým konštruktom. Príbeh je situovaný do malebného amerického mestečka, z obrazu sála vôňa ihličnatých stromov, navoskovanej drevenej podlahy, ale najmä broskyňového koláča, vďaka ktorému k sebe nájdu Adele a Frank cestu.

Príjemná estetika je v mnohom podobná snímke Juno. Predĺžený víkend neobsiahol kvality, na ktoré sme u tohto mladého autora zvyknutí, kde dominantou jeho filmov sú predovšetkým výborné dialógy a sympaticky bizarní hlavní hrdinovia. Predĺžený víkend aj napriek vytknutým nedostatkom obsahuje atmosférické a malebné obrazy, ktorým sa divák obľubujúci romantické príbehy ochotne odovzdá. Stačí len pristúpiť na režisérovu hru a možno ešte uveríme na lásku so šťastným ko... koláčom.

Labor Day (USA, 2013, 111 min.)
Réžia: Jason Reitman. Scenár: Jason Reitman, Joyce Maynard. Hrajú: Kate Winslet, Josh Brolin, Gattlin Griffith

autor Roberta Tóthová 8.2.2014