HITCHCOCK

HITCHCOCK

6.0

Úžasný pán Alfred Hitchcock vás práve prevedie príbehom najnovšieho životopisného filmu:

„Príjemné popoludnie. Ako vidíte, máme tu pokojný malý motel postavený vo filmových štúdiách Paramountu. Zdanie však môže zavádzať, keďže je zároveň miestom nakrúcania jedného z najslávnejších trilerov dejín kinematografie. Za úspechom Psycha sa však skrýva aura muža, ktorý je – ak môžem poznamenať – excentrický, ba miestami až patologický prípad introverta. A v mysli tohto génia žánru sa odohrala hrozná vojna s temnotou. Rok 1959 – to bolo obdobie, kedy sa režisér prvý raz začítal do napínavej knihy spisovateľa Roberta Blocha – a dôležité je pripomenúť, že na nášho osamelého hrdinu urobila veľký dojem. Radšej vám nebudem opisovať príšerné dôvody, kvôli ktorým sa začal s postavou knihy – masovým vrahom Edom Gainom – stotožňovať. Neboli to nechutné vraždy, či záľuba v mrzačení ľudských tiel, ktoré ich spájali – bolo to násilie a ťažký vnútorný boj, z ktorého však iba jeden vyšiel víťazne. Čo si však o tom myslela manželka nášho fyzicky neatraktívneho a čudáckeho hrdinu? Prežil krehký vzťah a prečo sa v diaľke ozýva trepot havraních krídel? Započúvajte sa do tých nežných výkrikov – ako krásne znejú...“

Nový film môže najviac sklamať zavádzajúcou snahou rekonštruovať prípravu Psycha. Režisér Gervasi stavia do popredia Hitchcockov nepresvedčivý psychologický rozbor – podobne ako napríklad Železná lady odvádzala romantickým príbehom pozornosť od dôležitých politických otázok. Zdá sa, že Gervasi nechcel nudiť publikum zložitými vzťahmi Hitchcocka a jeho hercov ktoré zjednodušil na krátke scény dopĺňajúce hlavnú dejovú líniu. Problémom tohto rozhodnutia je v prvom rade gýčovité poňatie manželského vzťahu pripomínajúce skôr dynamickú epizódu telenovely, než životopis.

Hitchcock Hitchcock

Napriek tomu, že tým film stráca svoj raison d'être a stáva sa obyčajným komerčným produktom, ozdobuje ho niekoľko neprehliadnuteľných pozitív. Prvou je príjemná atmosféra balansujúca na hrane viacerých žánrov. Osobitne by skutočného Hitchcocka asi najviac pobavili nečakané hororové vsuvky okorenené o nádherne temnú a hravú hudbu Burtonovho dvorného skladateľa Dannyho Elfmana (ktorý mimochodom rekonštruoval Herrmmannov ikonický soundtrack v nepodarenom remake-u Psycha).

Poteší aj dynamické tempo a mnoho nápaditých prvkov odkazujúcich na „Hitchovu“ filmografiu a dobu, v ktorej sa odohráva. Scenárista McLaughlin zas pridal do deja zaujímavú paralelu medzi ním a nekrofilom Edom Geinom. „Všetci muži sú potenciálni vrahovia.“  V neposlednom rade treba spomenúť brilantný výkon Anthonyho Hoppkinsa ako slávneho režiséra – stvárnil ho s nadhľadom a humorom. Vo vedľajších úlohách mu asistujú s rovnako zábavnou šarmantnosťou Helen Mirren, Toni Collette, James d´Arcy a dokonca aj Jessica Biel (z ktorej cítiť viac talentu ako v iných jej filmoch).

Hitchcock Hitchcock

Zaujímavejším pohľadom „do Hitchcockovej kuchyne“ však môže byť televízny film od HBO s názvom The Girl, ktorý sa hlbšie zaoberá jeho posadnutosťou blonďavými slečnami - z pohľadu herečky Tippi Hendren počas nakrúcania VtákovMarnie (vyjadrených v knihe Spellbound by beauty). Krehká kráska otvorene opisuje sadizmus a sexuálne obťažovanie zo stranny zbožňovaného režiséra. The Girl stojí v opozícii sympatického, komerčne zmanipulovaného pohľadu na postavu, čo priznáva aj Gervasi v rozhovore pre filmový portál Joblo: „Samozrejme, že sme sa snažili byť čo najviac autentickí,..., avšak náš film obsahuje v sebe aj element fantázie. Chceli sme povedať divákom, že je do najväčšej možnej miery založený na faktoch, ale niektoré prvky dopĺňa fikcia. Nie je to dokument.“

Dalo by sa povedať, že lákavo vyzerajúcu snímku pokazili práve malé ambície – ktorými však jeho objekt netrpel. Je škoda, že z príbehu o kontroverznom horore vznikla veselá žánrová zmes, ktorá však naopak od temnejšie ladeného, avšak podobného Capoteho, veľkú dieru do sveta neurobí. Svedčí o tom aj nezáujem oscarovej komisie – Hitchcock bol nominovaný iba v kategórii najlepšieho make-upu.

Hitchcock (USA, 2012, 98 min.)
Réžia: Sacha Gervasi. Námet: Stephen Rebello – kniha. Scenár: John J. McLaughlin. Kamera: Jeff Cronenweth. Strih: Pamela Martin. Hudba: Danny Elfman. Hrajú: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, Jessica Biel

autor Marek Hudec 7.2.2013
6.0
5.6