OBHAJCA

OBHAJCA

7.0

"Najväčšou nočnou morou obhajcu je, že sa kvôli nemu dostane do väzenia skutočne nevinný občan." Právnikom sa až na niekoľko výnimiek (Michael Clayton, Fraktúra) ako hlavným postavám v poslednom čase darí skôr na televíznych obrazovkách, kde ich scenáristi môžu každý týždeň zasypávať novými a stále zamotanejšími prípadmi (The Good wife, Boston legal, Damages). Obhajca síce je prototypom filmu, ktorého príbeh nakrútený podľa knihy Michaella Connellyho, by sa elegantne dal zhrnúť do trištvrte hodinovej epizódy, ale aj na plátnach ponúka divákovi nadstavbu akčnej komercie. Škoda, že slušne rozohraná manipulatívna hra medzi hlavnými protagonistami, ostala osekaná v prospech žánrových a marketingových hraníc trileru.

Trestný obhajca Mick Haller pôsobí na svojich klientov ako právnický playboy, na policajtov ako neetická špina a na gangy ako podplatiteľná istota. Jeho zlomené svedomie je ťažko skúšané po tom, čo si ho najme boháč Louis Roulet obvinený z dobitia prostitútky. Aj keď mnohé nasvedčuje tomu, že mladík je skutočne vinný, Haller, križujúci ulice vo svojom nablýskanom Lincolne, vymyslí dokonalú obhajobu. Zatiaľ, čo ho máta tieň pochybností a mimoriadne znepokojujúce podozrenie, vracia sa do svojej minulosti a konfrontuje bývalého klienta vo väznici San Quentin. Zrazu sa ocitá lapený v smrteľne nebezpečnej pasci, z ktorej existuje len mimoriadne kľukatá a neetická cesta.

Obhajca Obhajca

Niektorých môže odradiť tvár Matthewa McConaugheyho svietiaca z plagátov. Hviezda treťotriednych romantických komédií sa ale morálne naklonenou postavou Micka Hallera vracia k serióznemu herectvu, rolu právnika reprízuje po grishamovke Čas zabiť z roku 1996.

"Keby mali títo právnici (trestní obhajcovia) presnú idealistickú víziu o tom, čo je spravodlivé a čo nie, nemohli by svoju prácu robiť," povedal McConaughey, ktorého k filmu priťahovala aj vlastná ambícia stať sa advokátom, predtým, než sa prihlásil na hereckú akadémiu. Neviem, či ho táto prekvapivo viacrozmerná postava katapultuje vyššie medzi elitu (najbližšie ho uvidíme v novom filme Williama Friedkina Killer Joe), ale ako Haller presvedčivo balansuje medzi polohami domotivovaného idealistu a podplatiteľného bohéma. Viac roboticky pôsobí jeho protivník Ryan Phillipe ako kalkulujúci Roulet, film by uniesol aj charizmatickejšieho záporáka. Pobaví snáď okúzľujúca, ale predsa zostarnutá Marisa Tomei, pohoďácky detektív William H. Macy, či nekompromisný a arogantný žalobca Josh Lucas.

Obhajca Obhajca

Aj keď dej Obhajcu občas zakolíše pod ťarchou logických nepresností, nie je jasné, či scenár plný ostrých hlášok a zaujímavých zvratov je zásluhou skôr knižnej predlohy alebo scenáristu Johna Romana (Neznesiteľná krutosť). Odpustiť si obaja ale mohli rodinnú polohu Hallera, kým sa totiž na súde prebíja s Rouletom, film pracuje ako hodinky, ale keď skočí do postele so svojou exmanželkou, želáte si, aby sa vrátil do svojho Lincolna na kalifornské diaľnice. Príjemne pôsobí aj slnečná, korupciou prelezená tvár Los Angeles, či hudba Cliffa Martineza, ktorého som pred týždňom chválil za soundtrack k Nákaze.

Obhajca je prekvapivo nadpriemerný triler so slušným hereckým obsadením a ešte slušnejšou dejovou konštrukciou, ktorú ale uráža zbytočne prehnané finále. Zaslúžil by si skončiť počas scény v súdnej sieni pred tvárou pokrivenej spravodlivosti a hrdo prezentovať inteligentnejšiu tvár Hollywoodu. Noirovská pointa, paranoidná naháňačka gradujúca do prestrelky mala ostať na podlahe v strižni.

The Lincoln Lawyer (USA, 2011, 118 min.)
Réžia: Brad Furman. Námet: Michael Connelly – rovnomenný román (2005). Scenár: John Romano. Kamera: Lukas Ettlin. Strih: Jeff McEvoy. Hudba: Cliff Martinez. Hrajú: Matthew McConaughey, Marisa Tomei, Ryan Phillippe, William H. Macy

autor Marek Hudec 29.10.2011
7.0
-