KICK-ASS

KICK-ASS

8.0

Pobehujú tam hrdinovia v kostýmoch, ale bežný komiks to nie je. Hlavný hrdina masturbuje pri fantáziách o svojej učiteľke, ale komédiu o jablkovom koláči nečakajte. Desaťročné dievčatko zabíja zloduchov ako muchy, ale Matilda sa nevolá. Čo je to?

„Čo je to za film?“ je úplne legitímna otázka. Kick-Ass sa totiž vymyká veľkej väčšine komerčnej distribúcie toľkými rôznymi spôsobmi, že už len to samé o sebe, je zaujímavé. Navyše je to slušne nakrútené a má to hlavu a pätu. Ak nebudete pripravení, tak vám to nakope zadok.

Hlavný hrdina Dave Lizewski (Aaron Johnson) je typický americký teenager, ktorý spĺňa všetky filmové klišé o obyčajnom chalanovi. Ani športovec, ani vedec, ani šprt ani trt. Milovník komiksov, ktorého jedinou zvláštnou schopnosťou, je neviditeľnosť pred dievčatami.

Spolu s kamarátmi sa pretĺka školou a  rozmýšľa prečo v skutočnom živote niet hrdinov. Táto úvaha logicky vedie k jedinému cieľu – k online nákupu potápačského úboru a ďalších prozaických súčastí veľkej idey: stať sa maskovaným hrdinom. Hoci ho kamaráti upozorňujú, že nemá žiadnu superschopnosť, Dave v skutočnosti jednu má : vieru v to, že za dobro treba bojovať. Aj keď vás opakovane nakopú.

Kick-Ass Kick-Ass Kick-Ass

Matthew Vaughn  si najskôr získal meno ako producent Ritchiho vychytávok (Zbaľ prachy a vypadni, Podfu(c)k) a potom si rovno sadol na režisérsku stoličku. Hviezdny prach dopadol trochu rozpačito, ale Kick-Ass je razantné zabúchanie na dvere kinosál. Nie som znalcom pôvodnej predlohy, ale získal som dojem, že ide o adaptáciu plne zachovávajúcu ducha predlohy. To v preklade znamená ušľachtilý obsah zabalený do teenagerskej komédie a akcie, ktorá ide tvrdo po krku R-kovej neprístupnosti. Jej dôvodom je nielen pomerne explicitné násilie, ale najmä jeden z jeho protagonistov. Mesto totiž nekrižujú iba mafiánske žraloky a naivní chlapci. V hlbinách tvorených pomstou a inkognitom svoje plány spriada otec s desaťročnou dcérou. Keď Big Daddy (Nicolas Cage) a Hit Girl (Chloe Moretz) začnú hľadať cestu na vrchol mafianskej rodiny, počet a spôsob zabití, by zneistil aj Leona s Matildou.

Práve Hit Girl je pochopiteľne ťahákom filmu a jeho skutočnou hviezdou. Spôsobuje to najmä šokujúce spojenie detskej nevinnosti a brutálnej (aj keď komiksovo nadsadenej) schopnosti zabíjať. Práve v tejto rovine filmu ja osobne pociťujem určitý diskomfort, pretože okrem štylizácie a šokovania, nevidím vnútorné opodstatnenie pre tento typ zábavy. Inými slovami: je toho už na mňa trochu veľa. Každopádne, Chloe nakrútila film, aký ešte roky nebude môcť legálne vidieť. Napriek predošlej výhrade, vy by ste do kina ísť mali.

Kick-Ass Kick-Ass Kick-Ass

Dôvodov na návštevu je viacero. Napríklad to, že máte unikátnu možnosť vidieť Nicolasa Cagea v dobrom filme - dobre hrať. Také sa nestalo už dlhé, dlhé roky. A ktovie, či sa ešte niekedy dočkáme. Ak ste fanúšik komiksu, tak vás určite zaujme téma dekonštrukcie hrdinského mýtu, ktorá síce nemá váhu Franka Millera (Batman) a Moora (Watchmen), ale rozhodne má svoju nástojčivosť a gradáciu. No a ak máte radi kvalitnejšie teenagerské komédie, tak si užijete Superbad v ďalšej zaujímavej variácii. No a v neposlednom rade, ak vám od Shreka 2 chýbali popkultúrne citácie a odkazy, dokonca aj v hudobných motívoch, dočkáte sa.

Som veľmi zvedavý ako tento film uspeje v kinách. Na tuctovú komédiu je príliš rozumný a drsný, na hrdinský komiks málo patetický. Je to akýsi protipól Vyvoleného a pritom tak trochu náhľad do srdca bežného teenagera. Zo všetkého čosi. Vo výsledku fakt slušná šupa.

Kick-Ass (USA/V. Británia, 2010, 106 min.)
Réžia: Matthew Vaughn. Námet: Mark Millar, John Romita Jr. – rovnomenný komiks. Scenár: Jane Goldman, Matthew Vaughn. Kamera: Ben Davis. Strih: Eddie Hamilton, Jon Harris, Pietro Scalia. Hudba: Marius De Vries, Ilan Eshkeri, Henry Jackman, John Murphy. Hrajú: Aaron Johnson, Christopher Mintz-Plasse, Nicolas Cage, Garrett M. Brown, Clark Duke, Deborah Twiss

autor Vladimír Kurek 3.8.2010
8.0
8.4