VOTRELCI VS. PREDÁTOR 2

VOTRELCI VS. PREDÁTOR 2

4.0

Už-už sme si mysleli, že toto je vyzývateľ Epic Movie o titul najhoršieho filmu roka. Ale pozor, AVP 2 je úplne iný film!

Votrelci vs. predátor 2 (AVP 2) sa už podľa názvu tvária ako kandidát na najväčšiu chobotinu roka a áno, nejeden z redaktorov pritakával tomuto predpokladu. Trailerová masáž nedokázala urobiť svoje a zmeniť naše prvotné názory na potenciálnu akčnú pecku s nadmerným množstvom telesných tekutín a slizu z iných častí vesmíru. Ale po zhliadnutí treba odhodiť pôvodné predsudky, pozrieť sa na AVP 2 z viacerých uhlov pohľadu a nájsť správny kompromis. Pretože ohodnotiť tento film ako jednoznačný odpad, by bola priam urážka – aj samotného filmu i nášho kritického remesla.

O scenár tu prirodzene ide až na poslednom mieste. Tentoraz však žiadne historické flashbacky o sto rokov vpred či vzad či zdĺhavé pohrávanie sa s mytológiou a rozdeľovanie úloh na spojencov a neľútostných nepriateľov. V štáte Colorado jednoducho drieme malé mestečko Crested Brutte, čo už znie na poriadny zapadákov, kam noha veľkomešťana nevkročí. Za to sem spadla vesmírna loď s dvomi nebezpečnými rasami, ktoré túžia zmerať si sily medzi sebou a poriadne sa vymlátiť hlava-nehlava a na domácu populáciu ľudskej civilizácie nebrať žiadny ohľad. Akoby si Crested Brutte nemohlo za znižujúci sa počet obyvateľstva samo, votrelci i predátor mu výrazne pomôžu. Diváka tak čaká priamočiara cesta likvidácie, kde hrá ľudská rasa až druhé husle a opäť napĺňa klasické motto nejednej akcie s mimozemskými entitami „naša planéta – ich vojna“. S určitým rozdielom – AVP 2 na ľudstvo zvysoka kašle a čoraz väčšmi sa sústredí na svoje dve rasy, votrelcov a predátora.

Votrelci vs. Predátor 2 Votrelci vs. Predátor 2

Ťažko sa popisuje cca 80-minútové dianie, pretože dejové pozadie je skutočne takmer nulové. Mestečko sa začne prebúdzať, rovnako aj votrelci či predátor a potom príde ťažkotonážna eliminácia. Ak sa občas objaví porovnanie deja filmu s videohrou, tak v tomto smere AVP 2 prehrá na plnej čiare, to je isté. Filmári si totiž stanovili iba jedno pravidlo a to dodržiavajú výborne. Cca polovicu času sú na scéne votrelci či predátor, prípadne obe rasy, po zvyšok času sledujeme skupinu ľudí bojujúcich o prežitie. To je všetko, žiadne superzbrane na odrazenie útoku odvekých nepriateľov alebo iné elementy. AVP 2 je akčný sci-fi horor - buď sa budú mlátiť dve rasy, alebo sa ľudia boja v tme, kde nie je absolútne nič vidieť a podobne ako v jednotke, ide o silnú devízu návštevy kina, pretože tma a čierna najlepšie vyniknú na veľkom plátne.

Iste, pre nezainteresovaného diváka môže ísť o katastrofu. Film nemá dej, iba sa tam mlátia ťažko rozoznateľní emzáci v tme či šere. Ľudské charaktery sú tu iba do počtu a nie sú ani príliš dobre vykreslené, takže neviete, o koho sa treba báť – na druhej strane to je podstatne lepšia lotéria o ich prežitie. Akčné scény nie sú ani príliš originálne, ani dychberúce, ale snažia sa neraz tlačiť na pílu a niekedy ukazujú až zvrátené zábery – mordy detí, zneužívanie starých ľudí, tehotných žien. Je jasné, že naše mamy budú z tohto filmu vyvedené z miery a naše babky priam zdesené, že kam ten svet dospel. Áno, pre nich a zo žánrového hľadiska bez ohľadu na tému, je nám predložený jasne podpriemerný kúsok, ktorý si sotva zaslúži bod či dva.

ALE pozor, toto nie je obyčajný béčkový či céčkový film a napriek vyššie uvedeným negatívam posúva AVP 2 latku akčnej hororovej chobotiny na inú úroveň. Dobre si pamätám prvý diel AVP, počas ktorého som si dvakrát dobre schrupol a zvyšok času som sa pekne nudil. Akcie bolo dosť málo, originalita rovnako žiadna, nebyť mytologických vsuviek a či to bolo nižšou vekovou prístupnosťou, alebo zistením, že Paul W.S. Anderson skrátka nevie nakrútiť žiadny ďalší dobrý film, výsledok bol zlý. Navyše som bol fatálne sklamaný, že ako fanúšik oboch sérií som sa nedočkal poriadnych súbojov votrelcov a predátorov, na ktoré som zaplatil vstupné.

V prípade AVP 2 sa však karta obrátila. Bratia Strauseovci sú totiž rovnako veľkí fanúšikovia ako ja (resp. ešte či podstatne väčší) a dobre chápu, čo znamená AVP pre divákov. Takže zobrať gro rozpočtu a vraziť ho do 30-40 minút trikových scén so vzájomne bojujúcimi votrelcami a predátorom, je to najlepšie, čo mohli urobiť. Navyše predátor už nie je žiadny tretí hráč do počtu či dvojka, ale poriadny mucho emzák, ktorý zvládne hlušiť niekoľko dravých votrelcov naraz a po dvadsiatich rokoch ukazuje, že v tomto vesmíre je skutočne veľký pán a nepotrebuje sa spájať s ľuďmi či im pomáhať. On skrátka chce byť na čele rebríčka a bude bojovať. Votrelcov je tu samozrejme veľké množstvo a predovšetkým vyskakujú na predátora, prípadne zmasakrujú pár desiatok ľudí v okolí. Nehovoriac o tom, že medzi votrelcami a predátorom nastáva aj kríženie a tvorba nových odporných medzidruhov.

Znie to možno až odpudivo, ale presne toto chce fanúšik AVP vidieť. A určite je rád, že sa dočkal vyššej vekovej pečiatky – pretože až tá umožňuje priniesť bláznivé akčné scény či všetky nechutnosti. Pretože masakrovať malého chlapca či deti v inkubátoroch, to je silná káva, rovnako aj atakovať ženu v pokročilom štádiu tehotenstva. Pridajte litre krvi, slizu, sem-tam nejaké vnútornosti či mozog (bez ohľadu na vraždený druh) a máte dobrý výsledok. Jednoducho, cenzúra do tohto žánru nepatrí, naopak, posúvanie v rámci brutality a určitej, až zdravej irónie či zvrátenosti je patrične vítané. A toto je skutočne niečo, čo sa dá v určitých medziach tolerovať alebo aj oceňovať, pretože film svižne ubehne, prekvapuje svojimi akčnými scénami i hororovými aktmi – a presne toto sa objaví v kine a v rámci dobre zvolenej látky iba raz za niekoľko rokov. Čakáte, že vám kvalitatívne rovnako nízka béčková či céčková DVD produkcia ponúkne niečo podobné? Asi ťažko.

Preto nie je AVP 2 najhorším filmom roka, hoci sme to všetci čakali. Všetci, čo ho chcú vidieť, môžu ísť pokojne do kina, pretože dostanú trošku lepší film, ako pred tromi rokmi a opäť platí, že čím viac akčných filmov, hororov či votrelecko-predátorských titulov máte napozeraných, tým budete viac prekvapení v dobrom zmysle, pretože AVP 2 si na hollywoodske pomery dovoľuje až mnoho. Nedokáže to oceniť každý, o čom svedčia viaceré iné kritiky ľahko odsudzujúce AVP 2 ako najhoršiu produkciu roka, no ona ňou nie je. Bol tu Epic Movie, Maharal, Hostel 2 či ďalších 5 ťažko pozerateľných kusov. Nie sú tu síce prvotriedne scény, akčné súboje či triky. Väčšina filmu sa opäť odohráva v tme, ale to všetko je oveľa lepšie zosúladené do výsledného celku, ako pri prvom pokuse.

A už vôbec sa nedá hovoriť o amaterizme – bratia Strauseovci nám priamo núkajú tvorbu otázok a odpovedí k jednotlivým scénam, či ich mysleli vážne, v rámci žánru, alebo už ako iróniu spracovanej látky. Pred Silvestrom či po ňom neexistuje lepšia voľba ako vypnúť v kine a dostať vlastne viac, ako očakávate... Ja osobne som veľmi prekvapený, že AVP 2 nie je megatrápnosť, ako sa zdala byť, ale že prekročila svoj trailerový tieň i pôvodne negatívny názor vytvorený po smutnej jednotke. Nečakane slušné resumé.

Aliens vs. Predator: Requiem (USA, 2007, 95 min.)
Réžia: Colin Strause, Greg Strause. Scenár: Shane Salerno. Kamera: Daniel Pearl. Hudba: Brian Tyler. Hrajú: John Ortiz, Steven Pasquale, Johnny Lewis, Reiko Aylesworth, David Paetkau, Chelah Horsdal

autor Michal Korec 27.12.2007