BUĎ COOL

BUĎ COOL

5.0

"Red hot" Chili Palmer je späť. Opúšťa vody filmového biznisu a obzerá sa po čomsi novom. Rozstrieľaný známy, nové auto z poisťovne a nejaké tie ženy spôsobia, že vstúpi do hudobného biznisu.

Hneď z kraja sa priznám, že na Get shorty som sa svojho času naozaj pobavil a klasický príbeh zlodejíčka, ktorý je dostatočne vrtký a drzý aby sa prekopal hore ma v tomto svižnom filmovom balení úprimne potešil. Dokonca toľko, že som s opatrným optimizmom prehliadal nie celkom vydarený trailer a v kine som si sadal s nádejou, že sa s chuti zasmejem.

Budem "drzo" predpokladať, že Get shorty poznáte. Tým pádom totiž celú zápletku tohto seuellu možno zhrnúť do jednej repliky. Odohrala sa medzi "zlým" producentom Nickom Carrom (Harvey Keitel) a "dobrým" producentom Chilim Palmerom (Travolta).

Buď cool Buď cool Buď cool

Carr: "Zabudni na to, že ti vo filmovom biznise pomohlo, že si mafián. Tu si v hudobnej brandži. Tu sme mafiáni všetci!" Inými slovami klasické pravidlo viac, viac, viac. Viac nadávok, viac zlých týpkov (okrem povinných black gangsta aj už nudní rusi) viac odkazov na biznis, celebrity a na filmy. Asi sme si už všetci zvykli, že tento systém viac, viac, viac je zväčša menej, menej, menej (najmä zábavy), ale napriek tomu, že už v úvode Chili Palmer rezignuje slovami "I hate sequells" skúsme tomu dať šancu.

Be Cool (Buď cool) je klasickým gulášom, ktorý sa snaží pobrať to najtrefnejšie zo svojho okolia a správnym zmiešaním dosiahnuť novú kvalitu. Systém typický pre všetky paródie, ale nielen paródie je na jednej strane zlodejsky ľahký, no napriek tomu v podstate ťažký. Nie vždy sa podarí urobiť tú správnu chémiu. Koniec koncov možno preto je len jeden Q. T. a určite práve preto sa mi ale vôbec nepáčil Team America. Be Cool sa tacká niekde medzi zlátaninou a sviežim vtipným kúskom. Chvíľami sa dostáva nad pomyslenú čiaru ponoru, chvíľami sa nezadržateľne topí. Prečo?

Rozhodujúcu úlohu pravdepodobne hrá samotný scenár. Akoby sa Peter Steinfeld (Analyze That) viac sústredil na jednotlivé ingredencie (vzťahy v zákulisí, známe formálne znaky hudobného biznisu) ako na výsledný celok. Vzhľadom na viac-menej vtipné pasáže a k ním úmerné postavy, dostal celý film roztrieštenú podobu, v ktorej samotný dej je vlastne veľmi jednoduchý a takmer nepotrebný. Príbeh nadanej speváčky, ktorá zo striptízového baru dokráča k duetu so Stevenom Tylerom je v skutočnosti radou samostatných epizód, či skôr sfilmovaných hlášok a gagov. Zatiaľ čo niektoré sú naozaj vtipné, iné sú vykalkulované a videné stokrát. Koho už prekvapí/zaujme ukázanie rapového mogula ktorého sprevádza tucet ťažkotonážnych "bratov" v nabúchaných Hummeroch (Priznám sa, v kine ich zopár bolo)? Najväčší úspech asi zožal vtipný odpis na úkor ruského mafiána, ktorý pod dvoch nakladačkách mal dva veľké monokle, ale koledoval si ďalej:

Buď cool Buď cool Buď cool

Darryl: "What do you say to a man with two black eyes? Nothing, he's already been told twice."  Zvyšok fórikov (tých podarených i tých  menej) je spravodlivo rozdelený medzi slovné hračky (zámena P.D. z Police department na Programm director) a odkazy, ktoré publikum celkom spoľahlivo trieštili. Optimista by povedal, že každý si našiel svoje, pesimista, že nik nevedel na čom je.

Režisér F. Gary Gray (Italian Job) si, zdá sa, potrpí na polomafiánske prostredie. Žiaľ nepodarilo sa mu vytĺcť zo starých pardálov (Keitel, Thurmanová, Vaughan, Travolta) nič nadštandardné a občas dokonca skĺzol k vlastnému gólu. Inak ani nemožno označiť tanec Thurmanová - Travolta ktorý mal od ohnivého súznenia z Pulp Fiction ďalej ako Maxipes Fík od Psa Baskervilského.

Výsledok? Vlastne celkom slušne premrhaná šanca. Na druhú stranu, priznávam, zasmial som sa a návštevu v kine som neľutoval. Na tretiu stranu je jasné, že sľubný potenciál žánru, energie prvého dielu a postáv sa využil naozaj iba čiastočne. Na štvrtú stranu… no to už nechám na vás. Z môjho hľadiska ide o "našlapanú päťku", ktorá vás môže omrzieť, ale tiež može byť pre vás celkom cool. Tak si vyberte.

Be Cool (USA, 2004, 118 min.)
Réžia: F. Gary Grey. Scenár: Peter Steinfeld. Kamera: Jeffrey L. Kimbal. Hudba: John Powell. Hrajú: John Travolta, Uma Thurman, Danny De Vito, Vïnce Vaughn, Rock, Harvey Keitel a.i.

autor Vladimír Kurek 25.4.2005