VTEDY V MEXIKU

VTEDY V MEXIKU

7.0

V Mexiku sa chystá čosi nekalé. Tlak prezidenta na mocné drogové kartely rastie a tie sú čoraz menej ochotné mu to strpieť. V tom istom čase sa v odľahlej horskej dedinke snaží legendárny pištoľník známy ako El Mariachi zabudnúť na násilnú smrť svojej ženy a dcéry. Tajomný cudzinec menom Daniel Sands však v nadchádzajúcej šachovej partii potrebuje chladnokrvného zabijaka a ako agent CIA vie presne ako ho zohnať. Nastal čas, aby sa El Mariachi prebral zo svojho ťaživého polosna...

Prešlo už 11 rokov, odkedy nezávislý filmár Robert Rodriguez za 7000 dolárov natočil prvý príbeh o El Mariachim a okamžite zaujal divákov aj hollywoodsky priemysel. O tri roky neskôr zasiahol svet bombou s názvom Desperado. Ostrá a šťavnatá ako dobre uvarené bravčové palpi, táto postmoderná lahôdka potešila všetkých fanúšikov drsnej nadsázky v štýle Quentina Tarantina. Rýchly spád, dynamický strih, správna hladina paródie a hojnosť kaskadérskej práce bez zbytočnej omáčky - všetky základné ingrediencie sa dostali aj do najnovšej inkarnácie a dá sa povedať, že Desperado sa dočkal dôstojného pokračovania.

Vtedy v Mexiku Vtedy v Mexiku Vtedy v Mexiku

Nedá sa však povedať, že by Vtedy v Mexiku bolo klonom podľa úspešnej šablóny. V schéme filmu nastali určité zmeny - niektoré k lepšiemu, iné k horšiemu. Atmosféra celej snímky je o odtienik vážnejšia, hlavne kvôli Mariachiho traumatickým spomienkam, ktoré sa vynárajú ako "ticho pred búrkou" vtedy, keď sa schyľuje k akčnejším scénam. Z môjho pohľadu však tieto retrospektívne pohľady nezafungovali. Sú príliš melodramatické a bolesť, ktorú sa snažia vyjadriť, sa zvrháva na klasické klišé. Oveľa výrečnejšie sú scény, keď si El Mariachi s hrdlorezmi v pätách oprie gitaru a akoby mimovoľne vybrnká niekoľko tónov.

Ďalšou zmenou oproti prvému dielu je menej priamočiara stavba deja (tu však hovorím len o svojom dojme, dej Desperada si bohužiaľ až tak presne nepamätám :-). Poznáte lávové lampy? Tie valce s vodou a farebnými bublinami, čo behajú hore-dole, trhajú sa a zase spájajú? Postavy v tomto filme sa správajú podobne: ich krátkodobé spojenectvá vznikajú a zanikajú podľa dobre utajených stratégií. Samozrejme, nikto nemá problém spoluhráčovi podraziť nohy či podrezať krk, pokiaľ si to situácia vyžiada. Časom začne byť situácia mierne chaotická, no nie do takej miery, aby diváka frustrovala. Skôr vyvoláva chuť pozrieť si film ešte raz, s väčším nadhľadom. Záver nie je nijako prekvapivý, ale má príchuť spravodlivého zadosťučinenia a nie je zbytočne natiahnutý.

Ťarchu filmu nesú na svojich bedrách Antonio Banderas s Johnnym Deppom, pričom obaja nechávajú svoju charizmu vyznieť naplno. Už v Desperadovi ma nadchla Banderasova schopnosť predstierať virtuóznu hru na gitaru a ani teraz si nenechá ujsť žiadnu príležitosť na jej predvedenie. Jednoducho vystihol esenciu mariachiho. Radosť pozerať. Na druhej strane z Deppa som mal tentoraz dosť rozpačitý pocit, akoby svoju postavu hľadal a nevedel sa do nej úplne trafiť. No ak má aj u vás malé významné plus za Pirátov Karibiku, isto mu radi prižmúrite očko. Bude ho potrebovať.

Vedľajšie postavy sú poväčšine šikovne napísané a majú svojský charakter. Za spomenutie stojí Willem Dafoe a (plus nevyhnutný štek Quentina Tarantina ako drogového kráľa s hlavou kompletne v obväzoch... žartujem, Tarantino tam nebol :-). V úlohe hlavnej sexice vystriedala Salmu Hayek Eva Mendes a svojich zopár scén odohrala bez problémov.

Vzhľadom na to, že film neobsahuje poriadnu milostnú zápletku, treba priznať, že plytkej fyzickej krásy si viac užije ženská či dievčenská časť obecenstva. Chlapi si užijú strelné zbrane všetkých tvarov a kalibrov, ako aj majstrovské kaskadérske kúsky, ktoré sú jasným príkladom toho, že na dobrú akčnú scénu nepotrebujete nutne výpočtové stredisko (i keď niektoré explózie mohli byť dotiahnuté o kúsok lepšie). Vizuálne spracovanie je tradične sýte a dynamické, soundtrack tradične latinoamerický... slovom Rodriguez vo svojom živle, i keď sa už trošku opakuje.

Mnohí kritici považujú Vtedy v Mexiku za chabé zakončenie "mariachiovskej trilógie," no v rámci tohtoročnej úrody akčných blbostí ide ešte stále o kvalitný film. Pohodová strieľačka, ktorá sama seba neberie moc vážne, vždy poteší.

Once Upon A Time In Mexico (Mexico/USA, 2003, 101 min.)
Réžia: Robert Rodriguez. Scenár: Robert Rodriguez. Kamera: Robert Rodriguez. Hudba: Robert Rodriguez. Hrajú: Antonio Banderas, Salma Hayek, Johnny Depp, Mickey Rourke, Eva Mendes, Danny Trejo, Enrique Iglesias, Marco Leonard.

autor Ján Hušták 28.11.2003
7.0
6.8