SEABISCUIT - DUPOT KONÍ

SEABISCUIT - DUPOT KONÍ

6.0

Náš kôň je malý, džokej veľký a ciele obrovské. Tak nejak prezentoval muž, ktorý vždy vedel zarobiť peniaze a pritiahnuť pozornosť, svoju pozíciu. Išlo o divadlo, o burcovanie verejnosti, ktoré malo pomôcť umožniť dosiahnutie veľkého sna: duelu medzi Seabisciutom a War Admiralom. Duelu, ktorý kedysi postavil na nohy celú Ameriku, a to isté chcel dokázať aj teraz.

Príbeh podnikavého boháča, ktorý zarobil milióny, ale stratil rodinu, trénera, ktorý lieči kone, ale nedokáže pomôcť sebe a mladíka, ktorý je privysoký na džokeja, je príbehom troch zlomených ľudí. Ich šanca na návrat do života je mizivá a má štyri nohy, dobrý pôvod, a vzpurnú povahu. Obdobie pred a po svetovej hospodárskej kríze ich stvorilo a to isté obdobie im dalo druhú šancu. Seabiscuit je vlastne ďalším v rade príbehov o americkom sne.

Seabiscuit - Dupot koní Seabiscuit - Dupot koní Seabiscuit - Dupot koní

Robiť film podľa skutočných udalostí je ošemetné, tým skôr, ak ide o športový žáner. Autorovi sa tak pole pôsobnosti výrazne zužuje. Samotné filmy so športovou tématikou majú vlastne len dva základné žánrové postupy. Buď ide o príbeh outsidera, ktorý prekvapí celý svet, alebo o posledný boj stárnuceho šampióna, ktorého okolie odpísalo. Napriek tomu, že existujú iba tieto dve základné schémy, poznáme množstvo filmov, ktoré brilantne prepojili príbeh a filmové videnie s emóciami, ktoré ponúka šport. (Rocky, Bieli muži nevedia skákať)

Na rovinu treba priznať, že Seabiscuit k nim nepatrí. Tento príliš dlhý (150 min.) film, takmer celý čas nedokáže nabrať tempo. Po obšírnom úvode, ktorý divákovi predstavuje hlavných hrdinov a obdobie hospodárskej konjukcie v USA 20-tých rokov (kde je ten dokonalý úvod z Hodín), prichádza pasáž, ktorá robí každý športový film športovým filmom. Tréning a závod. Zatiaľ, čo Seabisciutova anamnéza je vysvetlená dôkladne, jeho "vyliečenie" je až detinsky prosté. Pokiaľ ste videli skvelý film PHARE LAP o rovnomennom koni, viete, čo mám na mysli. Tam, kde ste priam cítili, že ten kôň je chorý a nervózny, tu cítite odstup, tam kde ste vnímali každú pieskovú dunu, teraz nevnímate vôbec nič. Najhoršie však dopadli samotné závody. Neinvenčné zábery na hluk koní, dva krát prestrihnuté z pohľadu jazdca, to je všetko, na čo sa kamera zmohla. Napriek tomu, že som sedel v štvrtej rade kina, mal som pocit, že sledujem preteky z druhej strany oválu. Tomuto filmu chýbala akcia, kvalitná kamera i skutočne vyexponované emócie. Teda všetko, čo dobrý športový film má mať.

Skutočný dôvod prečo je tomu tak, si môžeme iba domýšľať, no zdá sa mi, akoby sa autorom málilo urobiť "iba" športovú snímku. Chceli legendu preniesť na plátno v štýle, ktorý ohúri, zamoralizuje, poučí a docvála po zlaté sošky. A tak sa stalo, že kvalitné herecké obsadenie (Maguire, Bridges), ale najmä scenár prerobili športový film na spoločensko-historickú drámu o cene ľudského sna a o túžbe naplniť ho. Seabiscuita odsúdili do vedľajšej úlohy hrdinu, ktorý je vlastne len metaforou k tisícom Američanov. Táto dvojznačnosť však skôr mätie, pretože nedáva dostatok priestoru ani vykresleniu doby (Redovi rodičia dosť záhadne zmizli), ani parkúru. Zaujímavých momentov ako "striedanie stráži" v stajniach zostalo ako šafranu.

Z priemeru celého filmu nevybočujú ani jeho dvojnohý protagonisti. Je pravda, že Tobey Maguire toho viac ako výkriky na konskom chrbte ani nemal k dispozícii, ale i tak toho bolo akosi málo. Jedinou zaujímavejšou medzihrou bolo kolegiálne súperenie Reda s Icemanom. Podpichovačky, ale i záskok a podporenie druha v ťažkostiach patrilo ku svetlejším momentom Seabiscuita.

Dovolím si parafrázovať výrok z úvodu: "Naše ciele boli veľké, možnosti taktiež, výsledok je však malý". Prečo? Zjednodušene povedané, kto chce toho priveľa naraz, nakoniec získa primálo. Ross sa pokúsil urobiť životopisný film, využiť športový námet i dobovú kroniku. Výsledkom je chladné, skôr len rutinné dielo, ktoré naláka koníčkarov i ľudí milujúcich skutočné príbehy, no ani jednu skupinu neuspokojí. A ak je pravda, že tento film chcel dobehnúť až po Oscara, dovolím si (so všetkou úctou ku koníkovi, ktorého meno nesie) vsadiť, že v boxoch čakajú iní šampióni.

Seabiscuit (USA, 2003, 141 min.)
Réžia: Gary Ross. Scenár: Gary Ross. Kamera: John Schwartzman. Hudba: Randy Newman. Hrajú: Jeff Bridges, Tobey Maguire, Chris Cooper, Valerie Mahaffey, David Doty, Kingston DuCoeur, David McCullough, Paul Vincent O'Connor, Michael Ensign, James Keane.

autor Vladimír Kurek 17.10.2003
6.0
7.8