Sme na počiatku novej iránskej vlny? |
Iránska kinematografia je charakteristická vysokou kvalitou a množstvom úspešných autorov. Najväčšie úspechy ...
Iránska kinematografia je charakteristická vysokou kvalitou a množstvom úspešných autorov. Najväčšie úspechy krajiny prichádzajú do Európy a do sveta v niekoľkých vlnách – tá prvá sa podobne ako v mnohých svetových kinematografiách začala v priebehu 60. rokov a trvala až do vypuknutia revolúcie v roku 1979. Druhá zas svetu priniesla autorov ako Mohsena Makhmalbafa, Majida Majidiho či legendárneho Abbasa Kiarostamiho. V tej tretej sú zas všetky súčasné úspechy režisérov ako Jafar Panahi či Asghar Farhadi. Po niekoľkých dňoch od začiatku festivalu v Cannes sa začínajú vzmáhať reči o ďalšom hlasnom nádychu iránskeho filmu. Ten na počudovanie prichádza za ťažkých životných podmienok – Irán totiž stále trpí pod efektom sankcií, nezvládnutej pandémie ale aj autoritatívnej vlády. Po dvadsiatich rokoch sa napríklad snímka Imagine Ali Behradiho ocitla v Cannes Critic's Week, kde sa dostane len niekoľko debutových či druhých projektov mladých režisérov – iránsky titul sa v tejto sekcii neobjavil dlhých dvadsať rokov. V nedeľu mal v oficiálnej selekcii premiéru aj Holy Spider, novinka režiséra Aliho Abbasiho. Ten zaujal porotu už pred štyrmi rokmi, kedy bola jeho surreálna dráma Gräns/Hranica ocenená najvyššou cenou Un Certain Regard. Holy Spider je príbehom muža, ktorý sa vydá na cestu zabijaka s úmyslom vyčistiť mesto od pouličných prostitútok. Abbasiho podľa vlastných slov najviac šokovalo, keď ho za tento projekt chválili mnohé iránske konzervatívne média, čo len pomohlo jeho túžbe realisticky zobraziť skutočný svet. V Cannes by sa mal premietnuť aj film, ktorý je zatiaľ v Iráne zakázaný - Leila's Brothers. Feministický príbeh sa odohráva na pozadí ekonomických problémov domácnosti. Režisér Saeed Roustayi chce aj takto poukázať na čoraz ťažšiu prácu pod čoraz prísnejšou cenzúrou. K rečiam o novej vlne Iránskeho filmu prispelo aj vyjadrenie Ali Behradiho: „Veľké veci sa v Iráne udialo len vďaka televízii a sociálnym sieťam. Veľa ľudí si myslí, že mladí len nasledujú vzor v starších tvorcoch. Myslím si ale, že mladá generácia prezentuje úplne nový typ kinematografie. Nemáme žiadne prepojenie na našich predchodcov – všetko, čo sme sa naučili o filmárstve nás naučil celý svet, nielen Iránci.“ (zdroj: Variety) |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Ako prežiť tranz priamo v kine? Vyskúšajte španielsky filmový experiment Sirat
- Smutná slovenská komédia La Dolce Morte bude mať dve špeciálne projekcie
- Lužifčák & Peter Konečný - Čo bolo kedysi komerčné, je pre dnešného diváka už inte
- Stream novinky: Steve, The Ed Gein Story, The Lost Bus, Chad Powers, Old Dog, New
- Gorillaz headlinerom tridsiateho ročníka Pohody. Ich tvorba spája rôzne žánre a fe
- Stream novinky: The Chair Company, La suerte, The Last Frontier, Swim to Me, The R
- Ako to vyzerá, keď sa dohadzovačka rozhodne pre otvorený vzťah? Nový slovenský dok
- Oscarové filmy na festivale Jeden svet, ktorý sa uskutoční 21. - 26. októbra v Kin
- Kde končí viera a začínajú osobné ambície? Snímka Matka demystifikuje sväticu Matk
- #39 Veľký filmový a seriálový kvíz Petra Konečného v bratislavskom Kácečku