VEČNE TVOJA NEVERNÁ

VEČNE TVOJA NEVERNÁ

3.0

Milan Cieslar točí jednoduché české komédie, ktoré mnohí automaticky odstreľujú, no na niektorých sa dá celkom pobaviť – Život je život a Špindl neboli prelomové hity, ale mali pár dobrých postáv či stavili na dobrú atmosféru. No Večne tvoja neverná je už silne podpriemerný kúsok aj na tolerantné pomery, lebo dej je veľmi jednoduchý, obrovské množstvo vaty preráža základný rámec a postavy nie sú veľmi sympatické. Je to pokus, ktorý chcel využiť dobrý námet (nevera naschvál), no výsledok nezaberá.

Svedčí o tom už intro, kde teta Marta (Vilma Cibulková) upaľuje za čínskym doktorom a popritom sa jej snaží zraziť nevinných, stane sa aktérkou asi troch nehôd, zrazí poltucet ľudí a obehne x pacientov len aby jej doktor dohovoril, aby spomalila, no ona odvrkne, že na to nemá čas a musí ísť zachraňovať manželstvá. Je to mizerne vykreslená postava, ktorá síce môže imponovať istej cieľovke (ženy nad 50), no bežný divák bude neveriaco pozerať, akým lacným spôsobom sa nám chcú tvorcovia zaliečať. Toto má byť impulz a kľúčová postava pre ďalšie dianie? Jej neustále monológy či komentáre sa tiež nebudú páčiť mnohým a hoci je Cibulková dobrá herečka, tu často vychádza snaha nazmar a bez kontextu.

O nič lepšie na tom nie je ani ústredný manželský pár. Lenka Vlasáková hrá starostlivú ženičku, ktorá sa maximálne narobí na svojej figúre, no jej to prd platné, lebo manželíček (Saša Rašilov) skrátka túži po mladšom mäsku a nenarobí s tým prakticky nič – ten má rozbehnutú silnú dráhu kurevníka (ktorú si inak v českom filme uzurpuje úspešne Jiří Langmajer). Manželstvo takmer na prahu rozpadu stojí pred ďalšou skúškou – manžel je totiž švorc, jeho vydavateľstvo nič nezarába a na krku majú exekútora, ktorý aktuálne už olepuje ich drahocennosti či porcelán vo vile.

Večne tvoja neverná Večne tvoja neverná

Špeciálne scénka s exekútorom ukazuje, aký prepálený humor chce použiť Večne tvoja neverná. Takmer každá postava balansuje na hranici grotesky či nechceného prehrávania – ako by sa tým spôsobom chceli zavďačiť divákom v štýle, že zoberieme známy archetyp (neverný manžel, podvádzaná manželka, teta pomocníčka) a necháme ho dostávať na frak. Ešteže vždy fyzicky nepadajú na zem alebo si nedávajú stále facky. No už len tajnostkárske prezliekanie manžela či zmena vône je tak neprirodzená...

Vedľajších postáv typu exekútor nájdeme vo filme oveľa viac a dopadnú strašne slabo ako hrdinovia. Je tu absolútne nevyužitá postava dcéry (Sára Sandeva v ďalšom českom filme je stále neopozeraná, no tu nemá takmer čo hrať), slovenská akvizícia (milenka Natália Germani behá v podprsenke či v plavkách a má jasne zadefinovanú roličku zlatokopky – čím paradoxne do koloritu najlepšie zapadne) a kamaráta (Jiří Lábus hrá bizarného spolubývajúceho pestujúceho tekvice a slúži pre vyššiu vekovú kategóriu či do páru s Cibulkovou). S výnimkou milenky a exekútora sú vedľajšie postavy zbytočné a neefektívne. Osobitná kapitola je Pavel Kříž, ktorého je vám takmer až ľúto, že sa do tejto dejovej šlamastiky dostal.

Večne tvoja neverná Večne tvoja neverná

Samotná zápletka nasadiť okatú neveru ako liek na manželstvo (ešte napasovanú na jeden element, ktorý schválne neprezradím, no mnohým bude jasné, že zrejme bude tiež iba fingovaný) príde až v polovici filmu, čo je trošku podraz na poučených divákov z traileru – lebo 45 minút sledujú iba prvotné scénky a keď má prísť to pravé korenie filmu, sú scény akési odbité. Korunu všetkému nasadzuje finálny výlet k moru, ktorý zrejme slúži ako oživenie, lebo v civilných kulisách sa už zo situácií nič nedalo vyťažiť a divák príde aspoň na iné myšlienky. Ani tam sa nedočkáme ničoho nového... vlastne áno, dostaví sa fyzický humor, ktorý tu doteraz nebol a Rašilova čaká nepríjemný pád.

Hrať sa s témou krachujúceho manželstva či nevery na objednávku dokáže nejedna komédia. No Večne tvoja neverná nevyužíva dobrý námet, naopak, rozbíja ho nevtipnými pokusmi, snahou zapáčiť sa cez známe mená, no nevykreslené charaktery, chatrný dej, slabé scény a nulové pointy ho ťahajú nadol.

Věčně tvá nevěrná (ČR, 2017, 92 min.)
Réžia: Milan Cieslar. Scenár: Jan Míka. Hrajú: Lenka Vlasáková, Vilma Cibulková, Saša Rašilov, Pavel Kříž, Josef Lábus, Andrea Hoffmannová

autor Michal Korec 31.3.2018