SPIEVAJ

SPIEVAJ

6.0

Universal vetve animákov Illumination Entertainment sa začalo neskonale dariť. Preč sú časy Hop a menej výrazných filmov. Ja, zloduch je veľká vec a z Minionov sa stal fenomén. Toto leto si divákov podmanili Tajným životom maznáčikov a Vianoce chcú obsadiť spievajúcimi zvieratkami. Z festivalu v Toronte prišli úžasné správy a črtá sa veselý vianočný hit.

Koala Buster Moon už v detstve snívala o tom, že raz bude mať divadlo pre ľudí so záujmom o veľké nezabudnuteľné šou. Skutočnosť je iná: miesto, kde sa kedysi odohrávali veľké predstavenia sa teraz borí s problémami, Buster nemá prachy na techniku, ani robotníkov a jeho poslednou nádejou má byť veľká spevácka šou o tisíc dolárov. Lenže škuľavá sekretárka pridá na pozvánku o dve nuly navyše a záujem výrazne prekročí očakávania – čo je síce super, no vedie k množstvu nečakaných zvratov a aj sklamaní. Do súťaže sa prihlásia pestrí účastníci: gorilí syn mafiána, svinka alias domáca panička s 25 deťmi, krpatý drzý myšiak či dikobrazia slečna, čo doteraz vystupovala s frajerom. Všetci by chceli získať 100 tisíc, aby si polepšili v životoch, no čaká ich séria nových, nielen speváckych výziev...

Spievajúce zvieratká sú vždy stávka na istotu. No v roku 2016 je fajn priniesť ešte čosi navyše, nároky detí sa podstatne zvýšili a už im nestačí iba milá animácia a jednoduchý príbeh. Resp. spočiatku áno, ale keď film bojuje o ich pozornosť (aj u rodičov), je potrebné vytasiť elementy navyše. Spievaj ide cez silnú štylizáciu: mesto je alegóriou Los Angeles využitou pri mnohých záberoch, aj úvodnej scéne z minulosti. Chuť preraziť v šoubiznise je spoločný menovateľ postavičiek, ktoré sa rozhodnú súťaž organizovať i naplniť.

Spievaj Spievaj

100 minút bez titulkov je obrovská výzva a Illumination ju neuchopili na 100 percent. Uspokojili sa s dobrou premisou a keď mali začať vešať dobré postavičky na príbeh, vystačili si s koalou, čo chce preraziť v šoubiznise. No Buster Moon nie je príjemná postava – charakter má taký pošramotený, že rozhodne by som ho deťom nechcel dávať za vzor správania. Niekde vnútri to asi myslí dobre, no jeho túžba popritom obalamutiť pol mesta nie je v poriadku. Je dobre nadabovaný (Maroš Kramár si asi vyrozprával hrdlo, lebo Buster takmer nikdy nesklapne), ako sprievodca celým dianím nie je extra zapamätateľný. To je výzva pre Illumination Entertainment – posúvajú hranice animákov, ale za cenu, že sú viac násilné (Maznáčikovia) či majú divných hrdinov.

Rýchlo vzniká paradox, že vás zaujme poltucet ďalších postavičiek s lepšími dilemami. Gorilia rodina miesi vzťah otca a syna, ide im to výborne. Slonica Meena má trému – klasika, no zaberie. Ash ako búrlivá slečna prechádzajúca rozchodom a sólo kariérou? Super! A myšiak Mike je riadny krivák, ktorý pozve do filmu akurát medveďov a mafiu. Nechápte ma zle – vo filme je toho veľa, no už príliš.

Spievaj Spievaj

Štylizácia vo forme zvieratiek navyše nie je taká nápaditá ako pri Zootropolise. To porovnanie muselo prísť, lebo Disney mal rovnako svet bez ľudí a vynikajúco využitú formu i príbeh. Pri Spievaj pravidlá zvieratiek takmer neexistujú a príbeh je obyčajný. Vykľuje sa z neho variácia na talentové a spevácke súťaže spojená so snom neúspešnej koaly – a hoci pobaví mnohých, celé dielo si hladko nesadlo.

Bohatý soundtrack má desiatky piesní, sú vložené do dobrého kontextu. Opäť platí – klasika, kde si všetko podľa očakávaní doplníte a odznie to. Pár výnimiek v podobe zremixovanej Taylor Swift je málo – ak sem prídete na nápadité tanečné či spevácke čísla, dočkáte sa polovičnej odmeny. Našťastie je film koncipovaný ako muzikál a veľa piesní nie je nadabovaných, čo je obrovské plus! Výnimkou je postava Ash, ktorú zväčša dabuje lokálna hviezdička ako Emma Drobná (v ČR Ewa Farna).

Spievaj doručí presne, čo ukážka načrtne: spievajúce zvieratká v rozličnom aranžmáne. Škoda, že ich snaženie neposilnil celistvejší príbeh a lepšie strážená stopáž. Máte pred sebou 108 minút spievania a rôznych postavičiek (aj nekorektných), čo si plnia sny. Zábava to je, no predsa mohli ukázať viac.

Sing (USA/UK, 2016, 108 min.)
Réžia: Christophe Lourdelet, Garth Jennings. Scenár: Garth Jennings

autor Michal Korec 24.12.2016