SAN ANDREAS

SAN ANDREAS

5.0

Spomienky na filmy, kde sa príroda búri a tvorcovia snímajú ľudské nešťastie, nemiznú z pamäte ľahko. V roku 1997 vybuchli dve sopky (Rozpútané pekloSopka) a v roku 2009 to na nás Emmerich rozbalil naplno (2012). Keď sa budovy rúcajú, obete pribúdajú a ľudský plač prehlušuje nádej, vtedy sa máme pozerať na plátno? Ale áno, niekedy aj s varovaním a inokedy je to iba letný nalinkovaný hit.

Titul neodkazuje na legendárny diel GTA, ale tektonický zlom pod Kaliforniou. Znalci vedia, že sa dlhší čas nič nedialo; ako vraví vedec (Paula Giamatti), nie je otázka či, ale kedy sa zem začne triasť. Zobrala to obkľukou, prvé otrasy cítili výletníci na Hoover Dam v Nevade a Giamattiho tím sa naučil podstatnú vec: predvídať zemetrasenia. Padne im vhod, príroda sa rozhodla povstať na mnohých miestach naraz, San Andreas chrlí aktivitu a od LA po San Francisco vznikajú trhliny, obrovské vlny a mrakodrapy padajú jedna radosť. V tom sa záchranár The Rock musí vydať nielen po takmer bývalú ženu (rozvodový papier je už na stole), ale aj po svoju dcéru, ktorú nový frajer manželky zobral do SF.

Z trailerov skrsla nádej: dostaneme dobrú deštrukciu a zabudneme na vlaňajší pokus Warnerov V oku búrky. Výsledok je určite lepší, ale pri dĺžke 114 minút sa dal vytušiť problém: medzi akciu napchajú autori povinné scény a čaro sa vytratí. San Andreas pritom začína výborne: jedna agresívna nehoda mladej vodičky 16 km od Los Angeles a záchrana v podaní The Rocka? Funguje to, užijete si ju a hoci sa skúšajú rôzne patálie a náhody, ešte to zaberá. Keď príde parádna deštrukcia Hoover Dam v 20. minúte, usalašíte sa v kresle v nádeji, že to najväčšie nás ešte len čaká a film bude pekne gradovať.

Lenže katastrofické filmy majú obrovskú výzvu: ak do nich natlačíte iba efekty, začnú po čase nudiť. Toto nie je štýl Mad Maxa, kde vydržíte sledovať poctivé dve hodiny iba akciu, toľko nápadov pri zemetrasení nevymyslíte: necháte zrútiť budovy, skúsite pár trhlín v zemi, tsunami, tým vaše možnosti končia. Treba pochváliť San Andreas, že doručí scény z ukážok a pekne ich naťahuje, neraz som v sále zaťal päsť, že toto teda vyšlo a bavil som sa kráľovsky. Jedna scéna obsahuje záber na kradnutie auta napchatého LCD TV z rabovačky: The Rock berie káru, pridá plyn a je jasné, že telky s rachotom spadnú na zem. Je to silený humor? Je, ale patrí k žánru! Letná akcia nesmie byť iba vážna.

San Andreas San Andreas

Obrátena strana výzvy katastrofických filmov sú postavy, ktoré treba sledovať a báť sa o ne. Prípadne tipovať, či všetky prežijú a koho obetovať. Nutnosť povinných scén je zrejmá, ale koľko dialógov im venovať medzi akciou? San Andreas má všetky, čím ďalej ich sledujeme, tým sú otravnejšie! Študenti filmových škôl, toto je povinná návšteva kina, ak chcete kritizovať Hollywood a študovať archetypy.

Manželstvo The Rocka a Carly Gugino treba dať dokopy. Zomrela im dcéra a po hodine sa k tragédii musia vrátiť. Úprimne, The Rock zahral prvú tretinu dobre, keď nasrdený odíde z domu, lebo chcel iba byť pár dní s dcérou a zobrať ju na výšku. Že sa má v 66. minúte vykecávať o tom, že poslal dcéru na výlet na loď, kde zomrela a štve ho to? To by sme vedeli oželieť. Máme tu matku v panike vo finále lamentujúcu nad životom dcéry? No, ak sa má o pár minúť prebudiť, nefunguje to – je to zbytočné.

San Andreas San Andreas

Alexandra Daddario, vitaj späť! Nevidel som Ťa od druhého Percy Jacksona a tvorcovia využili tvoju rolu znamenite. Najprv si kráska v šlamastike, potom pristúpili na klasickú hru s oblečením: postupne ho zhadzuješ v prospech iných hrdinov (keď im treba zaviazať ranu) a najmä divákov! Keď prídeš o košeľu, je jasné, že sa musí stať iba jedna vec: šmariť ťa do vody, aby si behala v štýle miss mokré tričko. Na Tvojej postave Blake je presne vidieť, že modrooká slečná MUSÍ prežiť. Ak by sa náhodou stal opak, hneď by som dal bod navyše k hodnoteniu. A vidieť Ťa topiť sa, to bude pre diváčky sila! Že svojmu náhodnému hrdinovi musíš vylepiť pusu v 90. minúte, to beriem, nedá sa inak!

San Andreas je priemerný letný blockbuster. Keď zúri akcia, je hlučná, agresívna, zábavna (niekedy až tak, že skladateľ nevedel, čo s hudbou, tak len buchne dve-tri rany k deštrukcii). Keď sa majú riešiť vzťahy a romantické taľafatky, je to variácia na veľa videného – a nie príliš podarená. Bude americká vlajka na konci? Tomu verte a nemusí to režírovať ani Bay či Emmerich. To sa Peyton od nich naučil.

PS – 777. recenzia, 777 slov a je fakt škoda, že San Andreas nemá o 15 minút povinných scén menej, aby mal symbolickú sedmičku.

San Andreas (USA, 2015, 114 min.)
Réžia: Brad Peyton. Scenár: Carlton Cuse, Andre Fabrizio, Jeremy Passmore. Hrajú: Dwayne Johnson, Carla Gugino, Alexandra Daddario, Paul Giamatti