LADÍME!

LADÍME!

7.0

Výborná nenápadná komédia o babách, ktoré sa rozhodnú na výške súťažiť v akustickom speve. Jedno z najnenápadnejších, a najpríjemnejších filmových prekvapení roka. V USA jej pripravil Universal postupnú púť kinami, najprv vystrojil babské jazdy, film sa zapáčil a dobrá reputácia ho sprevádzala pri širšom nasadení. A tá ho privádza i k nám.

Zoznámte sa s Becou. Hrá ju fešná Anna Kendrick, ktorá príde na univerzitu a spočiatku nemá kam zapadnúť. Nechce sa jej ísť medzi cukríkové barbíny, ani na okraj campusu medzi čudné baby. Až skončí so skupinou dievčat, ktoré sa venujú kapele a akustickému spevu. Ich súčasná forma zďaleka nestačí na to, aby sa dokázali presadiť v najbližšej súťaži. Beca večne chodiaca so slúchadlami na ušiach má talent – a teraz môže vytvoriť peknú sériu remixov a mash-upov, ktorými by mohli spoločne uspieť. A naplniť svoje hudobné i DJ sny.

Ladíme nie je tuctová záležitosť. Zabudnite na stredoškolskú komédiu, ako by mohol napovedať plagát so zoradenými slečnami. Nie je to jej vysokoškolský variant. Oveľa bližšie má ku všetkým komédiám o snoch i ceste za úspechom, ktorý si chcú dievčatá vyspievať. Mnohých napadne porovnanie s High School Musical, len na univerzite či Glee, no Ladíme má predsa inteligentnejší scenár i väčší náhľad. Ústrednú tému poznáte: byť sám sebou, nesplynúť s davom, presadiť sa, riešiť generačné trable. Tentokrát to funguje.

Scenáristi solídne prepracovali charaktery jednotlivých hrdiniek na čele s Becou. Je asi škoda, že Anna Kendrick po dospelej roli v Lietam v tom smeruje skôr do kategórie mladých slečien, no hrá ju bravúrne. V kolorite slečien nezapadnú ani líderka, krásavice či strelená baba s ironickými vtipmi na počkanie, ktorá pôsobí podobne ako Melissa McCarthy v Dámskej jazde. Uletené vedľajšie charaktery vedia posunúť tradične dianie. Navyše, scenár ráta s drobnými konfliktmi a ich riešením vo viacerých rovinách: infiltrácia Becy do kapely nie je priamočiara a samozrejme, nesmie chýbať laškovanie medzi kočkami a chalošmi.

Ladíme! Ladíme!

Netreba sa báť silnej romantickej roviny, hoci nám ju autori (ne)nápadne doprajú. Ladíme nepatrí do kategórie rom-com, iba si občas prepožičia jej elementy, pretože sú súčasťou života hrdiniek, podobne ako alkohol, žúry, chcieť či nechcieť trénovať i komentovať dianie naokolo. Nie je to hlboká sonda do života mládeže, no kolorit vykresľuje úspešne.

Na poprednom mieste čaká hudobná línia a scény, kde kočky spievajú, Beca mixuje a nakoniec sa stretnú vo veľkom finále. Putovanie vyznieva ako podľa šablóny, no pri dĺžke 112 minút dokáže byť film svieži a nenudíte sa. Popové songy a remixy nie sú zlé, naopak. Ladíme je vyzbrojený jedným z najlepších soundtrackov tohto roka a funguje v každej minúte. Sú tu piesne súčasné i chytľavé skladby z minulosti, mixujú sa vo výbornom aranžmá a osobne hlásim, že Ladíme má lepší soundtrack ako nejeden Let’s Dance. Nehovoriac o akustickom prevedení v podaní dievčat.

Ladíme! Ladíme!

Iste, ani Ladíme nie je bez chybičky. Niektorí diváci budú považovať druhú polovicu za slabšiu, lebo cesta do finále sa naťahuje a vtipná výplň je už slabšia i koniec predvídateľnejší. Zároveň by mohlo byť v celej stopáži menej klišé a občas Ladíme balansuje na tenkej línií medzi žánrovým filmom i vlastnou paródiou. No my milovníci žánroviek určite taký prístup privítame, pretože už-už to vyzerá, že vážna línia ovládne plátno a zrazu príde dobrý vtip.

A v neposlednom rade mám pocit, že Mooreov titul je od čias Protivných báb jeden zo znesiteľných filmov o žienkach aj pre pánske publikum. A v niektorých momentoch sa im celkom podobá. V mojich očiach podľa očakávaní hriešne potešenie pred Vianocami. Môžete skúsiť.

Pitch Perfect (USA, 2012, 112 min.)
Réžia: Jason Moore. Námet: Mickey Rapkin – rovnomenný román (2008). Scenár: Kay Cannon. Kamera: Julio Macat. Strih: Lisa Zeno Churgin. Hudba: Christophe Beck. Hrajú: Anna Kendrick, Brittany Snow, Anna Camp, Rebel Wilson, Alexis Knapp, Adam DeVine, Freddie Stroma

autor Michal Korec 24.12.2012
7.0
6.6