THE EXPENDABLES

THE EXPENDABLES

8.0

Konečne tá sľubovaná pocta žánru 80. rokov?

O Tarantinovi sa hovorí ako o chlapcovi z videopožičovne. Aj ja som býval kedysi chlapcom z videopožičovne. No keďže som mal jedenásť, nestál som za pultom, ale vedľa neho. Od šiestej do deviatej večer som kecal o filmoch s chlapmi, čo požičovňu viedli alebo boli najatí na ponúkanie všetkých bijákov s Dolphom Lundgrenom, Gary Danielsom, Cynthiou Rothrock či Davidom Bradleym. Za 25 korún som ich hltal desiatky, neskôr až stovky. Tá doba pominula, ale láska a spomienky kdesi vnútri ostávajú.

Nielen mne, ale mnohým tvorcom, ktorí sa v roku 2010 rozhodli vrátiť do týchto rokov akcie a priniesť ju na plátno znova. Ruku na srdce, ani jednému sa to  nepodarilo. To Sly Stallone sa rozhodol točiť na vlastnú päsť a obvolať všetkých svojich kamarátov, či by do toho s ním nešli. Za 80 miliónov dolárov dali dokopy peknú poctu. Po scenáristickej stránke sa nenamáhali - dej sa venuje skupine žoldnierov Expendables, ktorí dostanú ťažký džob. Oslobodiť utláčaných obyvateľov na ostrove Vilena, odstrániť zlého generála. Prvý výlet na ostrov však nasvedčuje, že za nitky ťahá zbehlík zo CIA s tvárou Erica Robertsa, typického predstaviteľa zloduchov.

Scenár na jednej strane nebuduje zložitý dej, práve naopak, je jednoduchý, predvídateľný. Prvé scény dokonca predkladá divákovi s vedomím, že je mu úplne zrejmé, čo bude nasledovať. Tip na vyústenie vám vyjde vždy - a predsa to nie je nuda. Naopak, Sly točí všetky osoby v dianí na oboch stranách úplne typicky. Musí tu byť zlý generál v banánovej republike, ale ten úplne najhorší bude nejaký oblekový chlapík s veľkou gorilou po boku. A ich likvidácia bude určite prebiehať postupne, na to môžete zobrať jed. Dialógy sú prosté, často prehnané, aby vynikli v scénach, keď sa nestrieľa, nejazdí či nehádžu granáty.

The Expendables The Expendables

A prekvapivo aj tieto scény fungujú výborne. Element Expendables, ktorému nejeden divák pôvodne neveril, je skvelo využitý. Herci na vedľajších koľajach životov sú späť a štylizujú sa do chlapov, čo majú za sebou kopu akcie, no nechcú odložiť ešte zbraň. Niektorým už z toho preskakuje, iní sa chcú usadiť, nájsť si dáku pipku a zomrieť po jej boku. Mickey Rourke má v tomto smere dobrú postavu so skvostným monológom o kúsku duše a zabíjaní. Toto je už pridaná hodnota žánru, ktorá v typických béčkach nebola - a vám ako znalcom pohladí dušu.

Ale netreba sa báť, že by sa tu iba kecalo. Film začína prvotnou akciou, kde sú všetci nasadení do misie a ukážu bleskovú likvidáciu i parádnu brutalitu. Nasleduje pauza, výlet na ostrove, kde si v akcii vystačí Sly a Statham. Bude streľba, vrhanie nožov i lietadlový nálet. Návrat do mesta ponúkne ďalšiu naháňačku a pästný súboj Jeta Li. Finále tvorí riadna 20-minútová infiltrácia, kde sa kombinujú veľké výbuchy, streľba 250 nábojov za minútu i hod granátom. Na to, že akciu si točí priamo Sly, je výsledok dobrý. Občas sa veľa deje v tme či dyme, no nechýbajú denné akcie. Je to zručne natočený návrat do minulosti, keď neexistoval bullet-time.

The Expendables The Expendables

Obsadenie netreba rozpisovať, funguje znamenite. Mrmlajúci Sly, úsecný Statham, mrštný Li, švédska držka Lungdren či slizký Roberts, všetci podávajú presne ten očakávaný výkon.

The Expendables sú unikátnym výsledkom. Fungujú ako vážna akcia so suchými hláškami a to väčšie množstvo old-school klišé vám neraz pripadá ako snaha rozosmiať vo vás toho znalca, ktorý ich kedysi hltal naplno. Moderná pocta 80. rokom? Konečne, a to silne nadpriemerná.

PS - Ak sa nedokážete povzniesť nad zabijacké remeslo či nemáte napozerané stovky béčok, bude to pre vás iba obyčajný, staromódne natočený akčný film. Tenká je hranica medzi jeho vychutnaním a odvrhnutím…

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU

The Expendables (USA, 2010, 99 min.)
Réžia: Sylvester Stallone. Námet: David Callaham. Scenár: David Callaham, Sylvester Stallone. Kamera: Jeffrey Kimball. Strih: Ken Blackwell, Paul Harb. Hudba: Brian Tyler. Hrajú: Sylvester Stallone, Jason Statham, Jet Li, Dolph Lundgren, Eric Roberts, Randy Couture, Steve Austin, David Zayas, Giselle Itié

autor Michal Korec 1.10.2010
8.0
10