SÚBOJ TITANOV 3D

SÚBOJ TITANOV 3D

3.0

„Poloboh Percy sa nám predstavuje v polofilme, ktorý je tak slabý, že nedokáže ani len zabaviť svojou nedokonalosťou. .... Snáď takto nedopadne Súboj titanov.“

Týmito slovami som skončil recenziu na Percyho Jacksona, a priznám sa, ani mi nenapadlo, že to aj reálne hrozí. Skutočnosť je však neľútostná. Súboj titanov 3D je otrasný, takmer nepozerateľný film, ktorý sa do kinematografie zapíše nielen ako premárnená šanca, ale aj ako prvá (asi nie posledná) obeť „komplexu Avatar“.

Prvé správy o tom, že sa chystá remake kultového súboja Medúzy a Krakena z roku 1981 vyvolali predovšetkým rozpaky. Predsa len, súčasný Hollywood si príliš často bezostyšne berie (inšpiráciu, nápady) a málokedy dáva späť (trvalejší zážitok). Strach z pošpinenia dobrého mena sa začal roztápať po zhliadnutí prvých ukážok. Majstri trailerového remesla vložili pod dynamické obrázky rokovú hudbu, vytvorili nezabudnuteľnú pasáž bubnujúceho škorpióna a výsledkom bola jedna z najlepších upútavok tohto roka. Pozrite si ju pokojne ešte raz, nič lepšie vám nový Súboj titanov už neprinesie.

Áno, je to stále variácia na grécke báje a povesti.
Nie je verná pôvodným legendám, ale to nebol ani originál. Nie je úplne verná ani svojej filmovej predlohe, skôr sa snaží od nej dištancovať.  V jednej scéne to robí obzvlášť opulentne a drzo. Základná kostra príbehu je však pochopiteľne totožná: Perseus, syn ľudskej ženy a Dia, je zachránený pred hnevom svojho otca, vyrastie a dostane nemožnú úlohu. Zachrániť ľud Argosu tým, že porazí nezničiteľného (a vymysleného) titana Krakena. K Perseovi sa pridá dostatočný počet ľudí, aby mal kto v priebežných bitkách zomierať, pekná žena a nakoniec aj okrídlený kôň.  Nečudo, že z takého davu Medúza stratí hlavu.

Žiaľ, hlavu stratili v prvom rade autori filmu a teraz to čaká aj vás v kinosále. Režisér Letterier (Neuveriteľný Hulk, Kuriér) a scenáristi o ktorých ste nikdy nepočuli, sa rozhodli urobiť si veci po svojom, moderne, špinavo a rebelsky. Základnú líniu motivácii nemala tvoriť láska, ale pomsta a boj medzi ľuďmi a bohmi. Takéto rebelantstvo, či priam popieranie mýtu, je mimoriadne lákavé a v modernej fantasy literatúre veľmi časté. Filmu, však zatiaľ nesvedčí. Pokazil to Kráľ Artuš, nevyšlo to TrójiSúboj titanov dopadol ešte horšie. Je evidentné, že do režisérovej roboty zasiahlo štúdio a to vlastne hneď dvakrát. A obidva zásahy zrazili úroveň titulu o triedu nižšie.

Súboj titanov 3D Súboj titanov 3D Súboj titanov 3D

Ťažko povedať, či bol film už v pôvodnej verzii tak trápne schematický a bez vnútornej iskry, alebo je to následok postprodukčných úprav a prestrihávania. Fakt je ten, že dej a najmä motivácie postáv takmer nedávajú zmysel, len tak sa posúvajú od miesta na miesto. Presne to, čo som vytýkal mladému Percymu sa opakuje aj tu. Postavy nezmyselne prichádzajú a odchádzajú (tí dvaja lovci tam boli načo?), monštrá a bitky nemajú žiadnu atmosféru a charizmu. Celá zápletka je vlastne na smiech, herci nemajú čo hrať. Hlavný zloduch je priehľadný ako (začadené) sklo a z bohov zostali nejasné škvrny.

Toto rozsekanie a mrzačenie filmu sa však stalo v mene ešte horšej veci: ľudskej hlúposti a nenásytnosti. V čase keď skončilo nakrúcanie Súboja titanov, začal svoju spanilú jazdu kinami a pokladnicami 3D zázrak menom Avatar. Pánom v kravatách a s kalkulačkami na rátanie zisku, sa zatmelo pred očami a rozhodli sa, že aj Titanov chcú mať 3D. Byť „3D“ však je umenie. Režisérske aj trikové a Titani na to neboli pripravení. Producenti vrátili film do štúdii a začali ho spätne prerábať/konvertovať. Nechcem zabiehať do technických podrobností, stačí keď si uvedomíte, že to nie je čosi „čo sa dá urobiť, len treba chcieť.“ Skutočné 3D musí byť nakrúcané s týmto ohľadom a na dve kamery (respektíve na jednu s dvoma objektívmi). To čo sa udialo v štúdiu, by technik nazval „vyrezávanie objektov“ a ich „zväčšovanie a posúvanie dopredu“, aby vznikol pocit viacerých rovín v obraze. Ja to nazvem bastardenie obrazu, ubližovanie filmu.

Výsledný efekt je totiž porovnateľný s tým, čo ste mohli vidieť v múzeu pred desiatimi rokmi. Smiešny papierový efekt „akože 3D“ v ktorom najviac v priestore sú titulky a veľká časť pozadia sa musela umelo rozostriť, aby nebolo vidieť, že v nej chýbajú vystrihnuté objekty. Inými slovami, ak bol film trochu jednoduchší duchom, tak mu ešte aj dolámali hnáty a urobili z neho úplného kripla. Pôvodný Súboj titanov bol už v dobe svojho vzniku určitým spôsobom retro. Stop-motion animácia bola na vrchole a prestávala sa používať. Po 30 rokoch niektoré trikové scény vyznievajú úsmevne a cheesy (iné neuveriteľne cool). To je normálne. Nový Súboj titanov vyznieva smiešne už v okamihu svojej premiéry a to je fakt škoda.

Vôbec sa nečudujem, že herci nemajú čo zachrániť. Sam Worthington bezradne postáva so spustenými plecami, Mads Mikkelsen (Le Chiffre z Bonda) vyzerá cool, ale podobne ako Liam Neeson a Ralph Fiennes nemá čo hrať. Grandiózne súperenie o moc medzi bohmi a revolta ľudí zostávajú iba v slovách. Toto má menej atmosféry ako intro k Diablo 2, a cítiť z toho dobrodružstvo asi tak ako z prechádzania cez cestu druhej triedy v okresnom meste.

Súboj titanov skončil nečakane. Avatar svojím miliardovým pohľadom zmrazil producentov, a ich film skamenel v nejaký desný polotovar po obrazovej i obsahovej stránke. V normálnej 2D verzii to je možno ľahko stráviteľná priemerná jednohubka, v 3D verzii je to škandál a vyslovene zlý film. Tých pár fajn obrázkov (opäť rieka Styx, evidentne má veľký potenciál), pekných tvári a CGI škorpiónov - to nezachráni.

P.S. Pred piatimi rokmi, keď sme začali spolupracovať s Rádiom_FM, som vytvoril sériu názvov pre jednotlivé rubriky. Jednu z rubrík som pomenoval "Clash of the Titans" a mali sa v nej „hádať“ redaktor Rádia_FM a redaktor Kinemy. Ani vo sne by mi nenapadlo, že raz do tejto rubriky príde aj film tohto názvu, a že sa o ňom nebude dať povedať pekného slova...

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU

Clash of the Titans (UK/USA, 2010, 106 min.)
Réžia: Louis Leterrier. Námet: Beverley Cross – scenár filmu Súboj titanov (1981). Scenár: Travis Beacham, Phil Hay, Matt Manfredi. Kamera: Ted Moore. Strih: Timothy Gee. Hudba: Laurence Rosenthal. Hrajú: Sam Worthington, Ralph Fiennes, Liam Neeson, Nicholas Hoult, Gemma Arterton, Alexa Davalos, Danny Huston, Jason Flemyng

autor Vladimír Kurek 15.4.2010
3.0
4.0