UNDERWORLD: VZBURA LYKANOV

UNDERWORLD: VZBURA LYKANOV

3.0

Po tretí raz sa otvárajú dvere do modrastého podsvetia medzi upírov a vlkodlakov. Prvý raz bez ústrednej hereckej dvojice a režiséra Wisemana (Underworld, Underworld: Evolution).

Prvé dva filmy, v ktorých režisér Len Wiseman obsadil za hlavnú hviezdu svoju Kate Beckinsale, u nás na Kineme veľa slávy nezožali. Kolega Marek Vojtko im vyčítal réžiu bez fantázie, jednoduchý príbeh nenapĺňajúci potenciál námetu a až na výnimky mátožné herecké výkony. Iróniou osudu (napriek tomu, že prvé dva diely hodnotím výrazne lepšie a nemám problém s hodnotením okolo 6/10), musím tie isté argumenty použiť pri kritike prequelu - Vzbura Lykanov.

Kolesá času sa pretočili oproti Evolution o stáročia dozadu. Upíri vládnu zo svojho hradu celému okoliu a čo vám budem hovoriť, je to stredovek. Lesy sú plné prvých vlkodlakov, neschopných vrátiť sa do ľudskej podoby, terorizujúcich nielen upíry hrad, ale i ľudské podhradie. Mne osobne tento náčrt príde príťažlivý (pripomína mi môj najobľúbenejší diel zo série Nekroskop) a aj úvodná scéna v ktorej hrozivý rytier cvála lesom, prenasledovaný vlčími beštiami, má v sebe mnoho zaujímavého, štýlového a ehm ... šťavnatého.

To je však nadlho všetko. Príbeh veľmi neberie ohľady na diváka - nováčika a vtrhne do deja rovnými nohami. Vsádza na dvojicu postáv známu z predošlých dielov. Viktor s tvárou Billyho Nigha (rocker v Láske nebeskej) a Lucian (Michael Sheen) vo vlčej koži, sú hlavnými protagonistami sporu, ktorý by v danej mytológii mal mať epické rozmery. Dve bratské línie sú v nerovnom stave a príde k osudnému okamihu, kedy „slúžiace psy“ pohryznú pánovu ruku a odtrhnú sa z reťaze.

Underworld: Vzbura Lykanov Underworld: Vzbura Lykanov Underworld: Vzbura Lykanov

Bod zlomu, ako to už býva, prechádza srdcom. Zakázaná láska medzi Viktorovou dcérou Sonjou (Rhona Mitra) a Lucianom, je katalyzátorom nasledujúcich udalostí. Škoda však, že hoci sa navonok podobá na vzťah Rómea a Júlie, nemá nič z jeho hĺbky. Je to čiastočne dané zúfalým scenárom, ktorý napriek tomu, že skacká po chodbe plnej klišé a barličiek, si na nich každú chvíľu láme nohy.

Svoju daň si vypýtalo aj herecké obsadenie. Hlavným kladom Rhony Mitry je jej pekná tvár a výrazná podoba s Kate. Tam to žiaľ končí. Nepresviedča ani ako hrdý upír, ani ako rebelka a koniec koncov ani ako oddaná milenka. Jediný, komu sa dá veriť, je Viktor, hrdý vodca upírov. Bill Nighy svojou zaujímavou tvárou, hlasom a v prvom rade gestami, ktorým vojvodilo skladanie prstov do akýchsi pazúrov, ovládal plátno kedykoľvek sa na ňom objavil. Len škoda trochu smiešnych očných šošoviek.

Scenár je naozaj prostý, a je až zarážajúce, že aj vo svojej jednoduchosti si nevie poradiť. Ako príklad môže slúžiť postava upíra, ktorý odhalí milencov, ale zjavne nevie, čo s tým má urobiť. Alebo fakt, že deň, ako hlavná zbraň proti upírom, je absolútne nevyužitá. Ak by ste mali zaútočiť na pevnosť upírov, aj vy by ste išli v noci?

Čo je však skutočne nečakané, je fakt, že réžia je ešte slabšia ako scenár. Okrem úvodnej scény a výtvarnej štylizácie pevnosti, nie je čo z obrazov spomenúť. Vedenie postáv minimálne, snímanie akcie a najmä jej strih - ďaleko za hranicou vnímania. Ak nie je akcia ani estetizovaná, ani svojou roztrasenosťou nevťahuje do deja, niečo sa nepodarilo. Toto je ten prípad. Myslím, že spätne si Len Wiseman zaslúži pochvalu, pretože aj keď sa uchýlil k nepôvodnej cool štylizácii, dokázal s ňou vytvoriť dosť na to, aby film ako celok zachránil.

Sedel som v pomerne plnej kinosále, v auditóriu výrazne maskulínom a geekovskom, ktoré však počas celého filmu nedostalo podnet k zrýchleniu tepu, či na užasnutý nádych. Niet sa čo čudovať. Film nedokázal ani náhodou pracovať s emóciou námetu a ponúknuť čosi staré, hrozivé, nebezpečné a osudové. Neponúkol ani bezduchú, avšak formálne a štýlovo chutnú potravu. Nad podsvetím sa sťahujú mraky a zatmenie mesiaca. Underwold 3 je pre mňa výrazne slabšie kino, ako Súmrak, a to je už čo povedať.

Underworld: Rise of the Lycans (USA, 2009, 92 min.)
Réžia: Patrick Tatopoulos. Scenár: Danny McBride, Dirk Blackman, Howard McCain. Kamera: Ross Emery. Strih: Peter Amundson, Eric Potter. Hudba: Paul Haslinger. Hrajú: Michael Sheen, Rhona Mitra, Bill Nighy, Craig Parker, Steven Mackintosh, Tania Nolan, Kevin Grevioux

autor Vladimír Kurek 23.1.2009
3.0
7.2