PREVIEW: HLBOČINA

PREVIEW: HLBOČINA

článok



Hrozivá podstata cestovania pod vodou je v tom, že keď sa raz ponoríte pod hladinu, akoby sa zatvorili aj tie posledné dvere a už nemáte kam uniknúť. Nech sa prihodí akákoľvek nehoda, akýkoľvek zločin, mechanická závada či bitka s nepriateľom, ocitli ste sa mimo akejkoľvek pomoci či rady zvonka. Kilometre pod hladinou, oddelení od vonkajšieho sveta oceľovým plášťom ponorky a biliónmi hektolitrov vody, ste úplne izolovaní a celkom sami. Ak nemáte neželanú spoločnosť.     
 
Triler "Hlbočina" sa ponára hlboko do temných vôd klaustrofóbie, a využíva ľudskú bezmocnosť a zmyslovú obmedzenosť v prostredí morských hĺbok. Režisér David Twohy tento napínavý príbeh označuje ako "ponorkový noir film" o tom, čo sa skrýva pod hladinou oceánu i ľudskej mysle. V tomto už aj tak hrozivom prostredí s nedostatkom kyslíku, hrozivých zvukov a nepohodlne malého priestoru je nemožné poznať hranicu medzi tieňmi a realitou, zvukmi mora a výkrikmi, úskokmi ľudí a nástrahami skutočného zla.   
 
Napínavý príbeh začína v deň, keď sa počas druhej svetovej vojny posádka ponorky USS Tiger Shark, ktorá prenasledovala nemecké ponorky, vydáva na cestu do domovského prístavu. Dostanú príkaz vziať na palubu troch pasažierov, ktorí prežili torpédovanie britskej nemocničnej lode, a na šok celej posádky je medzi nimi aj jedna žena. Všetci si vtedy spomenú na pradávnu námornícku múdrosť, že žena na palube privoláva nešťastie. A to začne tým, že sa ponorka nemôže vynoriť na hladinu, čo pre všetkých znamená nebezpečenstvo udusenia. Situácia sa ešte zhorší, keď sa jeden z pasažierov začne vypytovať na nedávnu smrť predošlého kapitána ponorky, a onedlho posádka nemusí bojovať len s Nemcami, ale aj s vlastným strachom zo strašidelných vízií, hrozivých zvukov a nešťastných nehôd, ktoré ich začnú prenasledovať. Disciplína sa začne rúcať, odvaha mužov slabne a nakoniec celú ponorku ovládne chaos. Spôsobil to všetko naozaj len nedostatok kyslíku? Nehrajú zvláštni noví pasažieri nejakú smrtiacu hru? Nie je na vine znepokojujúca prítomnosť krásnej ženy? Alebo je v ponorke ešte niečo, čo takisto ako oni nemôže nájsť cestu von?

Preview: Hlbočina Preview: Hlbočina

Film "Hlbočina" sa ponára do najhlbších ľudských strachov - strachu z cudzincov,  z  nemožnosti úniku a strachu z neznámeho, a snaží sa objaviť podstatu skutočného strachu. Hlavný predstaviteľ Bruce Greenwood vraví: "Je to psychologický triler o ľuďoch, ktorí urobia hrozivú voľbu, a potom s ňou musia žiť v uzavretom priestore, a ich rozum, logika a odvaha sa rozplývajú, keď sa neuveriteľné následky ich chýb stávajú čoraz hrozivejšími."    

Autorom tohto mrazivého príbehu je scenárista Darren Aronofsky, známy vďaka svojim odvážnym scenárom k filmom "Pi" a "Requiem for a Dream". Napísal akúsi modernú verziu klasického príbehu o strašidelnom dome, ale umiestnil ju hlboko pod morskú hladinu. Keď sa k projektu dostal aj režisér David Twohy, ktorý sa preslávil svojim vynikajúcim sci-fi trilerom "Čiernočierna tma" s Vinom Dieselom, okamžite ho zaujala možnosť zaviesť oba žánre - ponorkového filmu i nadprirodzeného trileru tam, kde ešte doteraz neboli. Twohy vraví: "Tento príbeh zaplňuje jednu veľkú dieru, ktorá sa vždy objaví vo filmoch o strašidelných domoch - tou je logická otázka: prečo z toho domu neujdú? Ale keď ste na palube ponorky, nad hlavou máte nemecký torpédoborec a nemôžete sa vynoriť napriek tomu, že nemáte dostatok kyslíku, všetko sa úplne zmení. Cítil som, že tento pocit klaustrofóbie a narastajúceho strachu dodá možno známemu žánru nový dynamiku."       
 
Avšak namiesto sledovania konvencií typického hororu či akčného ponorkového filmu, Twohy si zvolil temnú, hrozivú atmosféru žánru film noir. "Nechcel som nakrútiť obvyklý film, v ktorom je nepriateľ známy a viditeľný. Chcel som vytvoriť strašidelný príbeh tým, že sa sústredím viac na psychológiu situácie a budem držať diváka v napätí, aby neustále hádal, či to, čo sa stalo, je len niečia hra, alebo to má nejakú inú, oveľa strašnejšiu príčinu. Radšej než povedať divákom čo sa deje, chcem sa hrať s ich predstavivosťou, aby sami mohli prichádzať na odpovede na otázky, ktoré im dáva príbeh.
 
Na tento účel Twohy v príbehu využil aj skutočné riziká podmorského cestovania -napríklad jav kyslíkovej narkózy, ktorá kedysi u námorníkov vyvolávala divé halucinácie a hrozivé vízie, porovnateľné s účinkami LSD. Keď posádka dýchala čistý kyslík, ničomu čo videla, počula či si myslela, sa nedalo veriť - alebo aspoň tak im to hovorili. 
 
Twohy sa venoval aj vnútornej stránke každého člena posádky, aby rafinovane vyniesol ich najskrytejšie tajomstvá a najtemnejšie strachy na povrch práve vo chvíľach, keď najhroznejšie udalosti príbehu vrcholia: "Postupom času sa začne ukazovať strach každého z nich. Diváci na začiatku vidia iba časť obrazu, ale pomaly sa začínajú dozvedať, prečo sú títo muži tam, kde sú, prečo robia to, čo robia, čo sa deje a kto v skutočnosti ovláda ponorku." 
 
Vo filme musí každý člen posádky ponorky USS Tiger Shark čeliť svojmu vlastnému vnútornému strachu a podozreniam. Hoci sa títo muži počas nebezpečných misií zblížili a naučili sa veriť jeden druhému, keď začne dochádzať k nevysvetliteľným udalostiam, aj ich bojmi overené putá začnú slabnúť. Teraz sa každý muž - a jedna žena, musí spoľahnúť len sám na seba a zistiť, či strašidelné veci na palube sú len dôsledkom ich oslabenej psychiky, alebo dielom skutočného neznámeho nepriateľa. 

Preview: Hlbočina Preview: Hlbočina

Posádka sa skladá z mladých, nie veľmi skúsených mužov, čo bola počas druhej svetovej vojny obvyklá situácia. David Twohy vraví: "Ukázalo sa totiž, že mladí muži dokázali oveľa viac ako skúsení veteráni a kamaráti, pretože boli schopní ísť do veľkého rizika a zničiť nepriateľskú loď aj s ohrozením vlastného života. Práve takíto muži sú na palube Tiger Shark - mladí, odvážni a ostrí, ale zároveň veľmi odkázaní na pevné velenie."  Prvým v hierarchii je poručík Brice, ktorý prevzal velenie lode po nečakanej smrti predošlého veliteľa, kapitána Wintera. Brice má všetky schopnosti rodeného vodcu, ale jeho autorita je neustále oslabovaná nedostatkom skúseností, nerozhodnosťou, a hlavne pocitom viny za nedávne udalosti. Bruce Greenwood vraví. "Na tomto filme sa mi páči, že je na každom človeku, aby si vytvoril svoju vlastnú interpretáciu udalostí. Je na lodi niečo nadpozemské, alebo existuje logické vysvetlenie toho, čo sa deje? Musíte sa sami rozhodnúť, či sú podľa vás veci také, akými sa zdajú. Podľa mňa je Brice ambiciózny dôstojník, ktorý vždy chcel byť kapitánom svojej lode. Potom však urobí hrozné rozhodnutie, ktoré odhalí jeho psyché, a jeho svedomie ho hryzie až do tej miery, že ako veliteľ prestane fungovať. Jeho konanie je stále pochybnejšie, až si napokon ani on sám nie je istý tým, čo je v ňom. Možno sa nenarodil na to, aby bol veliteľom - a to je jeho najhorší strach."

Greenwooda zaujalo aj to, ako Briceovi osobní démoni začnú narážať na to, čo sa odohráva v ľuďoch okolo neho, na ich skryté strachy a tajomstvá: "Na tomto príbehu je najzaujímavejšie to, že vidíte ako sa osobnosť ľudí pod tlakom mení. Najskôr vidíte skupinu mužov, ktorí vychádzajú výborne, pretože vo vojne šlo o veľa, ale to neskôr skončí. Rozpúta sa chaos, pretože nikto nevie, komu môže veriť, a či môže veriť tomu, čo vidí a počuje. Brice navyše vidí hrozbu aj v sestre Paigeovej, pretože rozptyľuje pozornosť a odhodlanie všetkých členov posádky. Ide však aj o jeho ego, pretože ona ho spochybňuje ako veliteľa, a on vie, že s tým musí niečo urobiť, aj keby proti nej obrátil celú posádku."
 
Druhým vo velení je poručík Loomis, odvážny vojak, ktorý verí, že nájde racionálne vysvetlenie toho, čo sa deje na palube. Jeho predstaviteľ Holt McCallany vraví: "Tento film ukazuje, ako rozliční ľudia čelia strachu a ťažkým rozhodnutiam. V ich situácii totiž aj dôsledky jednoduchého rozhodnutia môžu byť strašné. Príbeh dáva divákovi vodítka a náznaky, z ktorých sa niektoré rozvinú až omnoho neskôr, a nie všetko je také, ako sa zdalo."
 
K problematickej postave sestry Paigeovej si nakoniec nájde cestu mladý vojak O`Dell, ktorý verí svojim veliteľom, ale nakoniec je dostatočne múdry a odvážny na to, aby porušil hierarchiu velenia a pokúsil sa zachrániť loď. Herec Matthew Davis o ňom hovorí: "Podľa neho sa k žene musí správať úctivo bez ohľadu na to, kde je, časom však zistí, že sa tým odcudzil zvyšku posádky, čo vôbec nechcel. Teraz je v ponorke ešte viac izolovaný." Celá herecká posádka filmu strávila istý čas vo výcvikovom stredisku, kde si na vlastnej koži vyskúšala nepohodlie a riziká služby v ponorkách z čias druhej svetovej vojny, a oboznámila sa s ich obsluhou a fungovaním. Tvorivý štáb v londýnskych Shepperton Studios skonštruoval hydraulikou ovládanú scénu na zábery v ponorke, ktorá sa hýbala, kývala, triasla, praskala a kvílila presne ako skutočná ponorka. David Twohy na dotvorenie autenticity dal vyrobiť zvuky podmorských explózií, spevu veľrýb, rachotu motorov, záberov vrtúľ a výstrelov torpéd. Bruce Greenwood spomína: "Keby vás na tú scénu boli doviedli so zaviazanými očami, naozaj by ste uverili, že ste v ponorke hlboko pod hladinou."    
 
Olivia Williamsová dodáva: "Zistili by ste, že sa nikam nepohnete bez zohnutej hlavy a vyhýbaniu sa pákam či iným ľuďom, a neuniknete všadeprítomnému pachu množstva ľudí. Občas som naozaj priam lapala po vzduchu. Vďakabohu, že sme na noc vždy mohli ísť domov, lebo by sme sa asi naozaj zbláznili tak, ako sa to stalo posádke Tiger Sharka."  

Preview: Hlbočina Preview: Hlbočina

Režisér David Twohy sa rozhodol vyhnúť tradičnému snímaniu ponorkových filmov so zábermi úzkych chodieb, a zvolil radšej prostriedky film noir: "Pri takýchto filmoch každý vzhliada k realistickému stvárneniu filmu "Das Boot", ale ja som chcel niečo temnejšie. Chcel som mať viac uhlov a pôsobivejšie svetlo, a vniesť podstatu nadprirodzeného trileru do ponorkového filmu, a nie naopak."
 
Od začiatku bolo jasné, že takýto film si bude vyžadovať inovatívne scény a špičkové špeciálne efekty. Exteriéry sa nakrúcali na USS Silverides, autentickej ponorke z druhej svetovej vojny, ktorá zničila 23 japonských lodí, interiéry čiastočne v slávnom londýnskom štúdiu Pinewood, kde je jedna z najväčších filmovacích vodných nádrží. Návrhár scén Charles Lee vraví: "Najskôr sme chceli použiť na nakrúcanie jednotlivé časti zo skutočných ponoriek, ale tie sú veľmi ťažké, a nemohli by sme s nimi triasť a hýbať tak, ako sme chceli, takže sme si nakoniec vyrobili všetko sami. Potom sme konštruovali veľké nožnice na žeriave, ktoré dokázali celou scénou manipulovať. Navrhnúť a skonštruovať to celé si vyžiadalo šesťdesiat ľudí a štrnásť týždňov. Väčšina záberov ponorkových filmov je snímaná pozdĺžne, popri tele ponorky, ale David chcel mať zábery priečne a zo spodu. Tak sme museli scénu dvíhať a nechať ju vznášať sa. Vážilo to asi dvadsať ton, takže nebolo ľahké s tým manipulovať." 
 
Interiérové priestory ponorky boli vyrobené asi o 25 percent väčšie, ako boli v skutočnosti, aby sa v nich mohli pohybovať aj kameraman a osvetľovači, a David Twohy vraví: "Scény boli vzhľadom autentické na 95 percent, náš technický poradca bol veľmi prekvapený. Vraj to nielen verne vyzeralo, ale aj páchlo."  
 
Hoci sa v podobných prípadoch na podmorské zábery používajú miniatúry, odborník na špeciálne efekty Peter Chiang zvolil úplne digitálne filmovanie: "Vedeli sme, že technológia už dospela do bodu, keď sa to dá urobiť dokonale len s pomocou počítačov. Mohli sme sa tak viacej pohrať so zábermi a pohybom, každý nový nápad sme nemuseli ísť najskôr vyskúšať do vody s modelom, ale pozreli sme si ho rovno v počítačovej simulácii."
 
David Twohy však dodáva: "Našim hlavným cieľom nebolo ohromiť diváka efektmi, ale zapôsobiť na neho atmosférou a napätím. Má vnímať hlavne to, čo sa odohráva v mysliach členov posádky, a spolu s nimi hádať, čo sa ukrýva za najbližším tmavým rohom ponorky."

Below (USA, 2002, 105 min.)
Réžia: David Twohy. Scénar: Lucas Sussman, Darren Aronofsky, David Twohy. Kamera: Ian Wilson. Hudba: Graeme Revell. Hrajú: Chuck Ellsworth, Crispin Layfield, Holt McCallany, Bruce Greenwood, Matthew Davis, Dexter Fletcher, Olivia Williams a David Twohy.

 


autor press kit 12.8.2003
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Horror/Dráma
Minutáż˝: 105 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2002
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|SMRŠŤ
0
hodnotenie 5/10
|GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
1
hodnotenie 5/10
|ZÓNA ZÁUJMU
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|PRIŠLA V NOCI
0
hodnotenie 7/10
|ROZTÁPANIE
0
hodnotenie 8/10
|VYSVETLENIE NA VŠETKO
1
hodnotenie 7/10
|KUNG FU PANDA 4
1
hodnotenie 6/10
|SAMOTA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.