BOB MARLEY: ONE LOVE

BOB MARLEY: ONE LOVE

6.5

Séria životopisov známych spevákov pokračuje a keď už sme mali Freddy Mercuryho, Eltona Johna či mocného Elvisa, je na čase ísť aj do ďalších hudobných vôd. A tak sa na plátna dostáva Bob Marley so svojím životným príbehom, bojom za mier na svojich albumoch i sériou vypredaných tour, ktoré sa asi skončili až príliš skoro...

One Love sa paradoxne nezaoberá príliš veľkou porciou života Boba Marleyho, berie si len pár rokov a tie mieša s rozličnými flashbackmi. V praxi už štartuje film v momente, keď je Bob uznávaný idol, má rodinu, niekoľko detí, no trápi ho občianska vojna a násilie na ostrove, kde proti sebe stále pália dve znepriatelené frakcie i na ne napojené gangy. Bob by rád odohral jeden koncert, ktorý by zmieril všetkých, no skôr ako sa podujme na tento event, do jeho domu vtrhnú atentátnici a ledva prežije on, manželka i manažér. V tom momente sa v ňom niečo zlomí a pokračuje vo svojej kariére vo Veľkej Británii, chystá sa na veľkú tour po Európe, USA (a možno i do Afriky), no stále v ňom drieme, či sa raz nevrátiť na Jamajku, k čomu ho v ďalších rokoch lámu aj jeho známi.

Z tohto popisu to vyzerá celkom logicky a film by sa dal rozdeliť na dve časti: Jamajka a UK. No nie je to úplne také jednoduché, lebo do štruktúry sa veľmi rýchlo začnú montovať podozrivé flashbacky, takže chvíľu budete tápať, kde a kedy to vlastne sme. Osobne som životopis Boba Marleyho pred filmom nepoznal, iba pár piesní – ale od víťazného tímu Reinaldo Marcus Green (réžia) + Zach Baylin (scenár), ktorí stáli za King Richardom som čakal veľké veci a podobnú sondu do života chlapíka.

Bob Marley: One Love

No výsledok je taký podozrivo roztrúsený. Kým sa zorientujete na Jamajke, nechápavo sledujete pár sekvencií, až pokus o atentát vás vytrhne zo sedadla a prídu aj ďalšie rozvláčne pasáže. Miestami je ťažké ponoriť sa do mysle Marleyho a že o čo mu ide: robiť kariéru, starať sa o rodinu, ísť do Afriky na veľkú tour, rozjímať o mieri? Chce tvoriť, aj byť s rodinou. Dianie na Jamajke ho zaujíma a predsa sa tam dlho nechce vrátiť. Flashbacky sú hádzané skôr tematicky ako chronologicky, to nezapasuje každému: jeden sa viaže k jeho otcovi, iný k prvej piesni.

Jedna vec sa uprieť nedá – za 5-10 minút si zvyknete na Kingsley Ben-Adira ako herca v hlavnej roli a Marleyho zvláda výborne. Ale najsilnejší je vlastne vo vypätých momentoch, keď na niekoho vyletí alebo rieši ťažkú situáciu. Ak má ísť na stage a nadeliť veľký koncert... takých chvíľ tu veľa nečakajte, čo je azda v ostrom rozpore k iným filmom typu Elvis a Bohemian Rhapsody.

Bob Marley: One Love

Tradičné očakávania sú, že v týchto životopisoch uvidíte nejaké parádne aranžmány piesni alebo ako vlastne nejaký song či album vznikol. No tu akurát zistíme ako vznikla grafika k albumu Exodus, no že by sme sa pozreli ešte ďalej... Na jednej strane je fajn vidieť, že niekto razí iný prístup, ale zároveň je vidieť, že až tak dobre nefunguje. Dlhé dialógy o deťoch Jah či rastafarianstve miestami tak zdržujú, že film má občas problém sa znovu nakopnúť. One Love má silné pasáže, ale ako celok to má veľmi ťažké, aj keď servíruje potom náročné dramatické scény. Je to presne prípad, kedy vyčnievajú vybrané momenty nad celým 103-minútovým výsledkom.

Kto príde na veľké koncerty alebo zásadné momenty života, azda trošku precitne. Je tu pokus o artový strih, ale celkovo táto mozaika pár ľudských drám nenakopne diváka naplno. Dočkáme sa pár songov, ale iné sú zase len tak vložené do pozadia a nevyniknú. Paradoxne sa mi najviac páčili montáže, kde hrala aj orchestrálna hudba a level dramatického vyznenia zrazu stúpol z mdlého na dynamický.

Bob Marley: One Love

Možno fanúšikovia dostanú to, čo chcú. Pohľad na pár rokov života a ako sa Bob Marley stal čoraz väčšou hviezdou. To tu máme. Ale ostatní sa možno upnú na dobrý herecký výkon, pár scén, ale nie vždy prekonajú rutinnú réžiu. Budú hľadať pamätné scény a deň po videní si márne na dáku spomenú. Takto zistíme, že Marley zomrel mladý, snažil sa o veľa dobrých vecí, ale cestu k nim si nakoniec aj tak musíme domyslieť sami, z filmu ju naplno nevyčítame.

Bob Marley: One Love (USA, 2024, 103 min.)
Réžia: Reinaldo Marcus Green. Scenár: Terence Winter, Frank E. Flowers, Zach Baylin. Hrajú: Kingsley Ben-Adir, Lashana Lynch, James Norton, Tosin Cole, Umi Myers, Anthony Welsh, Nia Ashi, Aston Barrett Jr. ...

autor Michal Korec 18.2.2024
6.5
BOB MARLEY: ONE LOVE