ARGYLLE: TAJNÝ AGENT

ARGYLLE: TAJNÝ AGENT

7.0

Elly Conway má skvelú spisovateľskú kariéru. Chrlí jeden špionážny román za druhým a v hlavnej roli má tajného agenta menom Argylle. Toto supereso dokáže zatiahnuť ručnú brzdu alebo zneškodniť hocijakého zloducha v správnej chvíli. Jej posledná kniha končí neuveriteľným otvoreným koncom, ale medzičasom už píše ďalšiu.

Akurát v jednom momente sa ukáže, že to, čo Elly píše, sa možno v skutočnosti deje a raz sa dostane do bodu, keď ju začne otravovať istá špionážna organizácia, aby jej prezradila, čo plánuje do ďalšej knihy. Zrazu sa Elly z tepla domova s kocúrom a mamou na videohovore dostane do skutočného terénu a tam zistí, že časť agentov jej ide po krku, ale našťastie sa nájde aj jeden ochranca.

Nový akčný film Matthew Vaughna prišiel do našich kín s renomé prepáleného 200-miliónového akčného filmu, ktorý má príliš veľa zvratov a je zrejmé, že mnohi diváci ho nepochopili. Pritom je to obrovská škoda, lebo Vaughn režíruje umne, dokáže si postrážiť viaceré scény a o svieže akcie nie je núdza. I keď je fakt, že hneď tá prvá vás prekvapí pozitívne (Dua Lipa a John Cena nie sú obsadení márne), no zároveň aj negatívne, lebo časť efektov vyzerá podozrivo lacno.

Nevadí, čím sme ďalej, tým viac Vaughn vymýšľa ako by dokázal nasadiť ešte lepšiu či efektnejšiu akciu. A osobne beriem, že najmä veľké finálne na (miesto neprezradím) prináša dve skvostné akcie v pohybe (tá prvá vynikne použitím rozmanitých farieb a dymu, druhá zase povrchom i ladným presunom na ňom, kedy padá jeden protivník za druhým). Minimálne kvôli akčným scenám radím film do nadpriemernej kategórie, lebo popri tuctoch zúfalo kopírovaných akcií na streamingu či v iných kúskoch, sa dočkáte niečoho nového.

Argylle: Tajný agent

Vaughn skrátka nesklame, seká nápady, posúva sa ďalej a svoju svižnosť z Kingsmanov či iných akčných kusov nestratil. I keď zároveň platí, že ak vám nesadli prví či druhí Kingsmani, rýchlo zlomíte palicu aj tu. Sedím v tábore spokojného diváka, ktorý sa chce nechať prekvapiť a nereptať, že „už je niečo príliš“.

Väčšou výzvou môže byť séria zvratov v scenári, s ktorou subjektívne nemám problém, no chápem, že nejeden divák sa bude cítiť podvedený. Netuším prečo, nejedna bondovka či diel Mission: Impossible kopí podobné šialené zvraty a nikto s tým problém nemá – ale možno to súvisí s tým, že sú priamočiare, hrdina je stále jasný, jeho motivácia tiež a mení sa maximálne pozícia zloducha či jeho poskokov.

Argylle: Tajný agent

Argylle je iná chuťovka, pretože už podľa ukážky sa snaží pracovať s viacerými líniami či realitami. Funguje to tak, že v úvodnej polovici filmu vidíte jednu scénu a v druhej príde na ňu mocný odkaz či rovno paródia (tanečný parket a žlté šaty). Ale diváci budú azda bojovať s tým, že mnohé postavy sú veľmi ambivalentné a nikto netuší, kedy a kde príde najbližšia otočka či podraz.

Keď sa spätne pozriete na zoznam zmien alebo vysvetľovanie motivácie, dá to zmysel, ale na bežného diváka je to azda sofistikovaný guláš, keď Elly je raz v jednej roli, jej parťák špión tiež a zrazu sa majú meniť. Čakajú tu minimálne dve-tri veľké otočky, no film ich okamžite vysvetľuje a rešpektuje najbližšiu štvrtinu či tretinu.

Argylle: Tajný agent

Hra s divákom však môže byť zradná, o čom svedčia toľké kritiky. Ale herci sú kvalitne obsadení a odvedú pekný kus práce. Bryce Dallas Howard je skvostná v roli spisovateľky, ktorá netuší čo sa deje, no zaberie aj vo svojej ďalšej roli (hoci nie je to krasotinka typu Dua Lipa). Sam Rockwell je najlepší bod castingu, jeho agent je výborný a hodí sa do roly, neskôr aj ako buddy. Škoda malého partu pre niektoré dámy (veď Sofia Boutella má väčší potenciál), aj pánov (Samuel L. Jackson je tu skôr ako talizman).

Argylle nie sú noví Kingsmani – hoci kvalitatívne mi pripomínajú práve dvojku Kingsmanov. Aj na ten sa zniesla veľká miera kritiku, že je to už príliš, ale plne chápem, že Vaughn chce posúvať svoje hranice a stále niečím prekvapiť. V mojich očiach to vyšlo, funguje práca s hudbou, klipový strih a dynamika. S výnimkou prepáleného rozpočtu, občas kuľhajúcej chémie postáv či lacnejších trikov som si 142 minút užil.

Argylle (UK/USA, 2024, 139 min.)
Réžia: Matthew Vaughn. Scenár: Jason Fuchs. Hrajú: Bryce Dallas Howard, Sam Rockwell, Henry Cavill, John Cena, Dua Lipa, Bryan Cranston, Sofia Boutella, Ariana DeBose, Catherine O’Hara, Samuel L. Jackson ...

autor Michal Korec 14.2.2024
7.0
ARGYLLE: TAJNÝ AGENT