CHUDIATKO

CHUDIATKO

8.5

Čo sa stane, keď neortodoxný génius vytiahne z rieky samovrahyňu a dá jej novú šancu na život experimentom, ktorý zahŕňa transplantáciu mozgu dieťaťa? Bella Baxter je ženskou verziou monštra doktora Frankensteina: neokrôchaná, divoká, ani živá-ani mŕtva. Nebolo by nič čudné na tom, ak by ju jej stvoriteľ navždy zamkol medzi štyri steny. Ona však, naopak, dostane voľnosť – a my zase jedinečnú šancu pozrieť sa na svet jej čerstvým, morálkou a spoločenskými normami nepoznačeným pohľadom.

O rozmarnom, divokom, vizuálne nápadito nakrútenom aj zahranom Chudiatku režiséra Yorgosa Lanthimosa (Homár, Zabitie posvätného jeleňa, Favoritka) ešte určite budeme počuť. Má už, napokon, na konte Zlatého leva z MFF Benátky, dva Zlaté glóbusy a impozantných 11 nominácií na Ceny akadémie aj BAFTA. Práve teraz ho však môžeme na vlastné oči aj vidieť na plátnach slovenských kín. Ak sa vám zdá, že ste už dávno nevideli komédiu, ktorá by vám nadlho utkvela v pamäti, určite si film nenechajte ujsť.

Godwin Baxter (Willem Dafoe) je geniálny, ale nie celkom príčetný profesor anatómie, ktorého rebríčku hodnôt neochvejne kraľuje veda. Keď sa pustí do nejakého experimentu, nič pre neho nie je „za čiarou”, čo tak trochu desí a zároveň imponuje jeho horlivému študentovi Maxovi McCandlesovi (Ramy Youssef). Godwin si jeho zvedavosť všimne a rozhodne sa mladíka zasvätiť do svojho najambicióznejšieho experimentu, ktorý sa odohráva priamo v jeho dome. Má podobu krásnej mladej ženy, no dušu besného zvieraťa.

Max sa dozvie, že mladá divoška, ktorá prebieha od nekontrolovaného napchávania sa k rozjarenému bicyklovaniu či seba objavnej masturbácii, sa volá Bella (Emma Stone). A hoci mu Godwin najskôr tvrdí, že sa zotavuje po ťažkom úraze, napokon vyjde von s bizarnou pravdou: Bellu v skutočnosti našiel bez života v rieke kúsok od mosta, z ktorého skočila. Keďže však bola vo vysokom štádiu tehotenstva a plod stále žil, rozhodol sa profesor spojiť osud matky a dieťaťa v jednom tele. Mŕtvy mozog dospelej Belly nahradil skúsenosťami ani poznatkami nepoznačeným mozgom novorodenca.

Chudiatko

Bella pred očami Godwina, ktorého príznačne volá God (Boh), deň za dňom rastie a dozrieva. Učí sa nové slová, zažíva nové emócie, skúša a pokúša hranice všetkých navôkol – presne ako malé dieťa. Práve teraz začína objavovať svoju sexualitu, a tak jej Godwin pohotovo Maxa dohadzuje za snúbenca. Na scéne sa však objaví bonviván Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo), ktorý sa so zásnubami nezdržuje a rozvášnenú Bellu rovno unáša na hedonistickú cestu po Stredomorí. Splní jej tak prianie okúsiť svet navôkol plnými dúškami. Čakajú ju večierky v Lisabone, lesk aj bieda Alexandrie a veľa-veľa sexu v nevestinci v Paríži. A divák pri tom, samozrejme, nemôže chýbať.

Film Chudiatko vznikol podľa bestselleru škótskeho autora Alasdaira Graya z roku 1992. Na veľké plátna ho Yorgosovi Lanthimosovi pomohol priniesť scenárista Tony McNamara (Favoritka, Cruella) a hlavú rolu stvárnila obom dôverne známa Emma Stone. Casting nemohol dopadnúť lepšie. Herečkin prirodzený komediálny aj svojský dramatický register dostávajú v úlohe Belly nekonečný priestor a ona ho využíva do posledného milimetra. Hrá doslova dušou aj telom, a to nie je len narážka na množstvo nahých scén. Každý jeden pohyb živej-mŕtvej Belly je jedinečný a v Stoneovej podaní sa na tento kŕčovitý tanec až prekvapivo dobre pozerá.

Chudiatko

Výborne sa však so svojimi rolami pohrali aj Willem Dafoe, ktorého pod maskou ako od Borisa Karloffa z klasického Frankensteina (1931) takmer nepoznať, či excentrický Mark Ruffalo, ktorý sa márne snaží udržať krok s Belliným nekonečným hladom po dobrodružstve (a sexe). Film rozhodne očarí aj úchvatnou pseudo-viktoriánskou výpravou, kostýmami, hudbou a kamerou. Farebnú paletu aj spôsob snímania mení zároveň so zmenami prostredí. Ak by ste sa aj po celý čas mali z Chudiatka sústrediť len na to, čo vidíte, nemôže vás to omrzieť.

Pokiaľ ide o samotný dej, názory už možno až také jednoliate nebudú. Chudiatko rozhodne nie je len povrchnou bláznivou jazdou, no uchopiť a s istotou pomenovať, kde vtip končí a začína niečo viac nie je jednoduché. Scenár načína mnoho tém – filozofuje o potenciáli ľudstva zmeniť sa, konfrontuje skostnatenú morálku, búra mýty o exkluzivite tradičnej monogamie, a tak ďalej.

Chudiatko

Najzaujímavejším motívom je však určite Bellina štylizácia do role akéhosi prvotného, nespútaného ženského elementu, objavujúceho svoje túžby, emócie a potenciál, zatiaľ čo sa ju všetci neustále snažia uväzniť a skrotiť. Táto nadčasová myšlienka dáva filmu presah a vyšší plán. Prehnaným vypichovaním a komedializovaním Bellinej sexuality však zároveň jej túžbu po slobode napokon zbytočne redukuje na akýsi opakovaný vtip a účinne tak akúkoľvek hĺbku tohto motívu prebíja. Alebo sa tomu všetkému nakoniec predsa len máme iba smiať..?

Chudiatko je rozhodne film, ktorý treba vidieť, ba určite stojí aj za viac než jedno pozretie. Maličká pachuť sklamania nad jeho nie úplne ustriehnutým potenciálom a protirečiacimi si signálmi tu však určite je.

Poor Things (Írsko / UK / USA / Maďarsko, 2023, 141 min.)
Réžia: Yorgos Lanthimos. Scenár: Tony McNamara, Alasdair Gray. Hrajú: Emma Stone, Mark Ruffalo, Willem Dafoe, Ramy Youssef, Jack Barton, Kathryn Hunter, John Locke ...

autor Hana Lippová 11.2.2024