EMÍLIA

EMÍLIA

8.5

Emília Vášáryová určite nepotrebuje špeciálne predstavovať. Napriek tomu je rozhodne dobre, že Martin Šulík svoj najnovší celovečerný dokumentárny film, pod príznačným názvom Emília, nakrútil práve o nej. Určite stojí za pozretie aj v prípade, ak si myslíte, že vás na životnom príbehu jednej z najúspešnejších a najznámejších, ale hádam aj celkom objektívne najkvalitnejších slovenských herečiek nemá čím prekvapiť. Nie snáď preto, že by bol film prešpikovaný nejakými veľkými odhaleniami. Jeho intimita je v niektorých ohľadoch oveľa hlbšia.

Film svojej hlavnej postave ide až pod kožu ako herečke, žene aj osobnosti, skúmajúc ju v kontexte jej umeleckého pôsobenia, ale aj všeobecnejšej spoločenskej úlohy. Robí jej pri tom tú najlepšiu službu aj bez oslavného pátosu a jeho klasický a konvenčný, no do dokonalosti dovedený formát iste ocenia aj diváci. Emíliu môžete práve teraz vidieť na veľkom plátne v kinách.

Emília Vášáryová patrí k najvýraznejším slovenským herečkám a patrí tiež k najzaujímavejším postavám nášho kultúrneho a umeleckého života vo všeobecnosti. Okrem talentu, nadčasového šarmu a hádam aj šťastia na role, režisérov a kolegov, napokon, celý život preukazuje tiež skvelý postreh a prehľad, vnímavosť, sčítanosť, konzistentnosť a zmysel pre humor – kvality, ktoré dokonale zužitkoval aj Martin Šulík vo svojom novom filme.

V zásade je to celkom klasický životopisný dokument, ktorý sa drží overených postupov a nijako špeciálne neexperimentuje. Pozostáva predovšetkým zo spomienok a komentárov samotnej herečky, archívnych materiálov, ale tiež výpovedí ľudí, ktorí s ňou mali možnosť pracovať či dokonca ešte študovať.

Emília

Objavia sa tu hereckí kolegovia ako Božidara Turzonovová, Emil Horváth ml., Petr Nárožný a, samozrejme, Magda Vášáryová, ako aj režiséri Roman Polák, Ľubomír Vajdička či Stanislav Párnický. Svojimi postrehmi a komentármi k Vášáryovej herectvu však k jej komplexnému a poctivo detailnému portrétu prispeli aj filmoví a divadelní teoretici Jelena Paštéková, Eva Filová, Marie Reslová a ďalší. Každý z nich má naozaj čo povedať a film sa ich pýta správne otázky.

V úvode herečku sprevádzame od raného detstva v milovanej Banskej Štiavnici cez dospievanie, poznačené problémami, ktoré rodine Vášáryovcov robil totalitný aparát pre strýka emigranta, až po váhavé, náhodné – a predsa osudové rozhodnutie stať sa herečkou.

Film sleduje jej prvé medzinárodné úspechy, vytúžené cesty do sveta aj stretnutia s legendami (vrátane kuriózneho zážitku s Picassom, opísaného s ľahkosťou, nadhľadom aj štipkou irónie, ktoré sú pre E.V. typické). Následne poctivo chronologicky mapuje celú jej kariéru, podrobne sa venujúc takmer každej významnejšej postave od enigmatickej Diany v Až přijde kocour (1963) a tragickej Evy v Námestí Svätej Alžbety (1965) cez rozmarnú Sašku v Medenej veži (1970) až po expresívnu Evu Novú (2015).

Emília

Ťažiskom filmu je nesporne Vášáryovej herectvo, na ktoré sa vďaka jej úprimným a otvoreným komentárom divák môže pozrieť jej autentickým pohľadom, pochopiť, ako o ňom ona sama premýšľa, ale aj doceniť, koľko driny, poctivej prípravy aj osobnej obety si táto práca od nej vyžiadala.

Film sa tu a tam dotkne aj herečkinho súkromia, no len v rámci dobrého vkusu a snahy priblížiť čo najlepšie divákovi jej vnútorný svet, ktorý formovali aj ťažkosti, neľahké kompromisy a straty. V prípade špičkového, skúseného dokumentaristu ako Martin Šulík však hádam nič iné ani nemožno čakať. Z filmu výrazne cítiť vzájomný rešpekt a akúsi harmóniu medzi tvorcami a hrdinkou, ktorá sa v ňom evidentne cíti prirodzene a bezpečne. Pre diváka je to, samozrejme, nesmierne vďačné a pre film je to tou najväčšou pridanou hodnotou.

Emília

Film je však tiež plný množstva trefne a výstižne zostrihaných ukážok z filmov a divadelných hier a veľa ďalších známych aj raritných archívnych materiálov, ktoré na pozadí Emíliinho príbehu ponúkajú aj širší kontext pre pochopenie danej éry, prostredia a profesie. Hutné, pútavé, vtipné aj dojemné rozprávanie pritom sprevádza atmosféru krásne dotvárajúca hudba Vladimíra Godára a množstvo pekných exteriérov aj interiérov.

Emília možno neprináša do svojho žánru žiadne inovatívne postupy či prekvapenia, je však ukážkou špičkovej a poctivej práce na portréte, ktorý je vo výsledku skvelým zrkadlom svojich tvorcov aj hlavnej aktérky. Zároveň si svojou vysokou úrovňou tiež ctí svoje publikum.

Emília (Slovensko, 2023, 98 min.)
Réžia: Martin Šulík. Scenár: Martin Šulík. Účinkujú: Emília Vášáryová a ďalšie osobnosti slovenskej a českej kultúry ...

autor Hana Lippová 10.12.2023