NA NOŽE: GLASS ONION

NA NOŽE: GLASS ONION

9.0

Filmová recenzia



Stolová spoločenská hra Na stope, ktorú však väčšina civilizovaného sveta vrátane nás pozná pod názvom Cluedo, prípadne Clue, už raz sfilmovaná bola. V roku 1985 tak urobil režisér a scenárista Jonathan Lynn – šlo o jeho debut, film sa aj priamo volá Clue, a jeho variácia doslova typickej salónnej detektívky bola okrem hereckého obsadenia (napr. Eileen Brennan, Tim Curry či Christopher Lloyd) zaujímavá aj tým, že v kinách sa dala vidieť s troma rôznymi koncami. Nie u nás samozrejme, v socialistickom Československu nikdy uvedená nebola, ale to je viac menej jedno, dôležitý je kontext, čím je hlbší, tým sú veci zaujímavejšie.

A patrilo by sa už prejsť k aktuálnej adaptácii Clueda, hoci explicitne nepriznanej, iba implicitne, ktorou je aktuálna snímka Na nože: Glass Onion. Predčasný vianočný Netflixovský darček nielen pre všetkých fanúšikov prvého filmu zo série Na nože, ale prakticky pre hocikoho.

Dostaneme sa k tomu, o chvíľočku, najprv ešte ku k prvému filmovému Cluedu, respektíve k Jonathanovi Lynnovi. Nie je to úplne najlepší film, je fajn, ale najlepší nie, hoci na druhé pozretie sa zlepší a úplne najlepší je, ak sa divákovi podarí vidieť všetky tri verzie, dnes to nie je taký dramatický problém. Uvedomí si totiž, ten divák, úplne zreteľne a jasne, že napísať dobrú, ale že naozaj dobrú salónnu detektívku, je mimoriadne problém. Dá sa to, ale nie kvôli samotnej detektívnej zápletke, ale kvôli definujúcim okolnostiam. To ukázal aj samotný Jonathan Lynn, nie síce v Clue, ale v jeho najlepšom filme Môj bratranec Vinny (1992), o ktorom som presvedčený, že je taký vynikajúci práve preto, že Lynn už aj vďaka Clue dôverne poznal žáner.

A teraz už naozaj k veci, hoci od veci to nebolo ani doposiaľ. Na nože: Glass Onion je výborný, brilantne napísaný a zrežírovaný film, ktorého najväčším problémom, ak to je vôbec problém, je to, že sa snaží byť divácky čo najuniverzálnejší. Necieli totiž predovšetkým na ortodoxných fanúšikov a znalcov salónnych detektívok, ale na všetkých nás ostatných, čo už sme nejaké tie veci videli, prípadne aj čítali, takže sa tak troška orientujeme, ale naše poznanie žánra rozhodne nie je analytické.

Asi poznáme Agathu Christie, teda určite a samozrejme aj Arthura C. Doylea a pravdepodobne aj Gilberta Keitha Chestertona a Wilkieho Collinsa, ale Ronalda Knoxa už menej, ak vôbec, a podobné to bude aj s Jacquesom Futrellom, Richardom Austinom Freemanon, či Alfredom Masonom.

Ale možno sa mýlim, lebo vlastne neviem. Netuším, neorientujem sa v detektívkach natoľko, aby som sa považoval za odborníka, len sa snažím konštatovať, že zaujať a prekvapiť v tomto žánri je extrémne, ale naozaj extrémne ťažké. Ak sa to podarí, tak nikdy nie „z ničoho“, ale variáciou čohosi, čo už sa kdesi objavilo samé osebe, a pravdepodobne lepšie.

Na nože: Glass Onion

A Rian Johnson, režisér a scenárista série Na nože to bude vedieť podstatne lepšie, ako ja a s najväčšou pravdepodobnosťou aj lepšie, ako väčšina jeho divákov. Ale nepovyšuje sa nad nimi, naopak, snaží sa im vyjsť čo najviac v ústrety, avšak bez toho, aby sa im podlizoval. Všetko ukáže, všetko povie, všetko vysvetlí. Priamo vybáda, aby sa divák pozrel znova a presvedčil sa na vlastné oči, pričom najlepšie je, že to robí tak elegantne, že sú spokojní nielen sviatoční diváci detektívok, ale aj ortodoxní znalci. Tí zároveň dokážu odčítať aj tie najmenšie významové nuánsy, pokojne čosi, čo mi ostatní vidíme len ako súčasť zaujímavej výpravy.

Detaily, ktoré nie sú samoúčelné, ale sú Johnsonovým priznaním: Áno viem, videl som, či skôr, čítal som, nevykrádam, citujem, a toto je citačný index. Divák filmu neznalí kontextu vidí, ako postavy otvárajú úvodnú rekvizitu príbehu - škatuľu, ktorá sa len tak otvoriť nedá. Samo osebe je to zaujímavé, pekne to ilustruje excentrickosť jednej z postáv, ale nie je to tam iba kvôli tomu.

Niečo iné je mi ale náramne sympatické. Johnoson je vynikajúci scenárista, to už vieme, nielen vďaka predchádzajúcemu dielu série, ale napríklad aj kvôli Hviezdnym vojnám, tej nešťastnej epizóde osem. Podstatná časť fanúšikov ju nemá rada, hoci je to v rámci tej frančízy to najzaujímavejšie, a podľa mňa i to najlepšie, čo sa v nej urodilo od Impéria vracajúceho úder.

Na nože: Glass Onion

No a tento vynikajúci scenárista a veľmi zručný režisér sa vráti k žánru, ktorý zažil svoje vrcholy pred viac ako sto rokmi. Žáner aktualizuje takým divácky atraktívnym spôsobom, že ho aspoň na chvíľu na vrchol vráti. Ale nie vďaka scenáru, hoci to je základ, ale kvôli nadstavbe, akostne vynikajúcej hollywoodskej mainstreamovej filmárčine, remeslu, ktoré je v tom najlepšom slova zmysle fortieľom.

Áno, som zaťažený na povrch, na dekórum, bavia ma kostýmy, interiérový dizajn, architektúra, teda to, čo robí z filmu atraktívne dívanie sa na prvý pohľad a Na nože: Glass Onion je presne tento typ filmu. Hollywood. Avšak platí to aj o zdanlivo dôležitejších aspektoch, napríklad o herectve, ktoré je vlastne štandardné, štandardne dobré, či zlé, samo osebe je to jedno, lebo v celku to vytvára filmový tvar z môjho uhľa pohľadu blízky dokonalosti.

Na nože: Glass Onion

Film lepší s každým ďalším pozretím, respektíve film, čo sa neopozerá, presne tak, ako sa dobrá salónna detektívka „neočíta“, či ako sa Cluedo „neohrá“ napriek tomu, že je to vlastne stále to isté.

Áno, pripúšťam, na prvý pohľad ma Na nože dvojka nenadchla tak, ako jednotka, teraz, po treťom pozretí za dva sni som presvedčený, že ju vo všetkom prekonáva, okrem prvotného momentu prekvapenia.

PS / PS (Post Scriptum / Pozor Spoiler)

Prehľad filmov roku 2022 už mám žiaľ uzatvorený, Na nože: Glass Onion, by ale bolo jeho súčasťou, aktuálne ma nadchýna predstava, v ktorej Rian Johnson priznáva, že sám seba považuje za diletanta a nakrútil o tom film. Jeho autorským alter egom v nie je Daniel Craig, ale Edward Norton. Nýmand s dobrým PR. A áno, v takomto čítaní je to jednoduchá priamočiara blbosť, ale geniálna, najlepšie strávených sedem a pol hodiny za veľmi dlhý čas. Lebo možné je aj to, že Rian nie je ani Norton, ani Craig, ale ten skrachovaný beatnik, čo sa tam len tak random občas objavuje a pokojne, by sa dal celý komplet vystrihnúť. Hra Cluedo nás nebaví preto, že má príbeh, ale kvôli pravidlám, ktoré sú vymyslené tak, že príbeh si do nej vlastne vsádzame sami.


Glass Onion: A Knives Out Mystery (USA, 2022, 140 min.)
Réžia: Rian Johnson. Scenár: Rian Johnson. Hrajú: Daniel Craig, Edward Norton, Janelle Monáe, Kathryn Hahn, Leslie Odom Jr., Kate Hudson, Dave Bautista, Jessica Henwick, Madelyn Cline, Noah Segan, Jackie Hoffman, Dallas Roberts, Ethan Hawke, Hugh Grant ...


autor Juraj Malíček 25.12.2022
9.0
NA NOŽE: GLASS ONION
+ vynikajúci a veľmi pokorný scenár vzhľadom na tradíciu žánru
+ detaily tvoriace celok
+ filmový jazyk absolútne v službách príbehu
+ významovo polyfunkčné, mnohosť možných interpretácií
- pridobré na Netflix
- mimoriadne kontextovo zaťažené
- najväčšie kvality sú nesprostredkovateľné bez spoilerovania
Kinema
9.0
Metascore
8.1
Diváci
3.8
Ohodnotiť

Žner: Komédia/Krimi
Minutáž˝: 140 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2022

Premiéra: 13.9. 2022
Premiéra SK: Netflix
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
8.1
Diváci
3.8
Ohodnotiť

Žáner: Komédia/Krimi
Minutáż˝: 140 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2022

Premiéra: 13.9. 2022
Premiéra SK: Netflix
0 z 10
0 z 10
8 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
18.4 |
hodnotenie 7/10
18.4 |
hodnotenie 8/10
18.4 |
hodnotenie 3/10
25.4 |
2.5 |
2.5 |
9.5 |
hodnotenie 8/10
16.5 |
NAJČÍTANEŠIE
|SMRŠŤ
1
hodnotenie 5/10
|KOLAPS
0
hodnotenie 8/10
|GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
1
hodnotenie 5/10
|ZÓNA ZÁUJMU
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|SAMOTA
0
hodnotenie 7/10
|VYSVETLENIE NA VŠETKO
1
hodnotenie 7/10
|KUNG FU PANDA 4
1
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.