OUTER RANGE

OUTER RANGE

6.5

Pilotná časť osemdielnej minisérie Outer Range nás hneď v úvode zasväcuje do faktov z mytológie o bohovi Kronosovi. Predostiera príbeh o gréckom titánovi, bohovi poľnohospodárstva a kráľovi nebies, ktorý so svojím povestným kosákom vysekal dieru do vesmíru, aby oddelil tento svet od ďalšieho, „Známe“ od „Neznámeho“, pominuteľné od večného. Americký neo-western dostupný na Amazon Prime Video nás pozýva do divokého sveta rančerov skrývajúcich mnoho tajomstiev, pričom tým najlákavejším z nich je záhadná a dokonale symetrická diera uprostred priestranných wyominských polí.

Royal Abbott (Josh Brolin) je ukážkovým reprezentantom typického rančera. Vskutku mĺkvy na slovo a obrnený tvrdou náturou, no milujúci a nadovšetko chrániaci svoju rodinu, s ktorou spoločne spravujú rozľahlé pozemky rokmi dedené z generácie na generáciu. Tie však pred deviatimi mesiacmi obklopil hmatateľný smútok, na ktorý narážajú do dnešných dní. Nevysvetliteľné zmiznutie Rebeccy, manželky staršieho syna Perryho (Tom Pelphrey), prinieslo do ich životov nepokoj a akési vzájomné odcudzenie. Vysporiadanie sa so stratou poníma každý po svojom.

Royalova manželka Cecilia (Lili Taylor) hľadá útechu vo viere, syn Rhett (Lewis Pullman) sa sústredí na svoju rodeo kariéru a Perryho vnímavá dcéra Amy (Olive Abercrombie) sa skôr vychováva sama. Rodinu miestami držia pohromade azda len spoločné večere. Príchod tajomnej hippie batôžkárky Autumn (Imogen Poots) a nečakané nárokovanie o ich západne pastviny zo strany konkurenčného rančera Waynea Tillersona (Will Patton) len všetko zhorší. No stále je to iba začiatok pekla, ktoré na Abbottovcov akoby zoslali samotní bohovia.

Atmosféra prvých dielov je skutočne vydarená a vy sa túžite teleportovať a stať sa súčasťou tohto príťažlivo vytvoreného sveta. Rodeo bary s vychladeným pivom, prítomnosť indiánov či stáda mohutných byvolov obklopené majestátnymi horami prinášajú závan dejín a súčasne aj niečoho lákavo neuchopiteľného. Práve zvieratá sú častým elementom zjavujúcim sa v nečakaných momentoch, no vďaka ich aure mysteriózna a posvätnosti sa z nich ľahko stáva dominantný prvok celého obrazu. Škoda len, že v prípade potrebných vizuálnych efektov nemožno hovoriť o najvydarenejšej práci, čo sa odráža najmä v detailnejších záberoch.

Naproti tomu kameramanské trio pozostávajúce z Drewa Danielsa (Waves, Red Rocket), Adama Newport-Berra (Euphoria) a Jaya Keitela odvádza skutočne peknú prácu a divákovi dožičí upokojujúce pohľady na prírodné scenérie odeté do teplých zemitých farieb, kombinujúc ich s poriadne tmavými nočnými scénami vyžadujúcimi si kvalitné zatemňujúce závesy.

Outer Range

Herecké obsadenie je vskutku vydarené. Zaujme aj postava Waynovho syna Billyho (Noah Reid), ktorého za svoju jemnosť a častý popový spev možno v drsnom rančerskom prostredí označiť za najvybočujúcejší charakter. Jeho spevavé výlevy zaujímavo kontrastujú s inak výbornou napínavou hudbou evokujúcou blížiacu sa hrozbu.

Najviac kreditov si však jednoznačne môže pripísať práve Josh Brolin za presvedčivé stvárnenie tvrdého rančera. Sila jeho postavy vyniká už aj v obyčajnej mimike bez potreby rozsiahlych dialógov. 54-ročný Kalifornčan je stále vo výbornej forme a v seriáli sa mu ušla aj pozícia výkonného producenta spolu s Bradom Pittom a jeho spoločnosťou Plan B.

V Outer Range je cítiť podobnosť a azda i inšpiráciu v mnohých úspešných seriáloch. Ako prvá sa v mysli vyjaví westernová dráma Yellowstone (spojítkom je aj postava antagonistu Willa Pattona), tematickým prvkom zas pripomenie nemecký Dark a po atmosférickej stránke Lost či The Leftovers. Aj na tieto postavy čaká boj s neznámom a túžba po opätovnom zaplnení ubíjajúcej prázdnoty, či poddanie sa nadvláde niečoho mocnejšieho.

Outer Range

No hoci sa opar mysteriózna a nadprirodzených prvkov nesie každým jedným dielom, viac ako o sci-fi westerne možno hovoriť o kriminálno-rodinnej dráme. Boj o zachovanie tradícií, spory o majetky a stupňujúce sa medziľudské konflikty spočiatku pôsobia dostatočne príťažlivo, no napriek tomu divák stále najviac čaká na odhalenie toho jediného, čo sa mu neustále zjavuje, no zostáva veľkou hádankou. Čo dopekla robí u Abbottovcov tá obrovská bezodná čierna diera a čo všetko dokáže?

Nuž, to nám bude vysvetlené, aj nie. Najväčším kameňom úrazu je, že sa jedná o prácu troch scenáristov vrátane samotného tvorcu Briana Watkinsa a štyroch režisérov (Alonso Ruizpalacios (Narcos: Mexico), Jennifer Getzinger, Amy Seimetz (Atlanta, 2018), Lawrence Trilling) striedajúcich sa po dvoch epizódach. V seriálovom svete prakticky nič neobvyklé, no Outer Range na to dopláca v plnom rozsahu a vo výsledku vzniká až príliš nevyvážené a roztekané dielo. Počiatočná sľubne vyskladaná premisa sa časom rozpadá a síce postavy stvárňujú rovnakí herci, správajú sa akosi inak a čoraz nezmyselnejšie.

Aj slow burn prístup, ktorý bol spočiatku skôr devízou série, sa v druhej polovici mení v uťahaný, nikam sa neposúvajúci dej. Práve naopak, namiesto ponúknutia odpovedí Outer Range rozohráva iba ďalšie príbehové línie. Vo finále to vyzerá tak, že tvorcovia síce popustili uzdu fantázie, no svojej idey nedokážu dať pevný základ s jasnou interpretáciou. Hlavná myšlienka sa rozutekáva na všetky strany a logiku pohlcuje čierna diera, ktorej princíp fungovania zostáva taktiež neobjasnený. A to už nahnevá nejedného diváka.

Outer Range

Je to veľká škoda pretože seriál, v ktorom sa zaujímavo miesi hneď niekoľko žánrov, tajomno, ale i špecifický ironický humor v prostredí neskrotného amerického západu, pôsobil v počiatkoch mimoriadne sľubne, no postupne sa preklopil v sklamanie. No aj napriek vyššie spomínaným prešľapom dokáže ponúknuť rozhodne viac ako väčšina netflixových jednohubiek.

A hoci o druhej sérii zatiaľ nepadli žiadne zmienky, pokračovanie je to jediné, čo by Outer Range ešte mohlo vrátiť späť do hry. Pretože bez jej vzniku a dovysvetľovania otvorených liniek je existujúcich osem epizód iba efektne vyzerajúcou dierou, ktorá vo vnútri miesto pokladu skrýva iba nepríjemnú prázdnotu.

Outer Range (USA, 2022)
Réžia: Jennifer Getzinger, Alonso Ruizpalacios, Amy Seimetz, Lawrence Trilling. Scenár:
Brian Watkins, Zev Borow, Dominic Orlando, Lucy Thurber, Naledi Jackson. Hrajú: Josh Brolin, Imogen Poots, Lili Taylor, Tom Pelphreym, Tamara Podemski, Lewis Pullman, Noah Reid, Shaun Sipos, Olive Abercrombie, Will Patton, Isabel Arraiza, Morningstar Angeline

autor Simona Sopiaková 11.5.2022
6.5
OUTER RANGE