ŽELANIE PRE JEŽIŠKA

ŽELANIE PRE JEŽIŠKA

5.0

Povinnú nádielku vianočnej atmosféry si užijeme v aktuálnom filme Marty Ferencovej. Korona nekorona, jedinou pákou na uchopenie Vianoc je zbližovanie akéhokoľvek charakteru. Mimo aktuálnych opatrení sa posolstvo nekontrolovateľne šíri, všetci nechcú byť na Štedrý večer sami. Naakumulované súkromné dobro potrebujú spečatiť vnútornou katarziou, aby sa divákovi dostal pod kožu „ten zázračný okamih“ a v duchu rekapitulácie si vlastného života našiel isté styčné body s filmovými postavami. Veď nebáť sa snívať - no na čom prozaickejšom by sme si vedeli predstaviť roztočiť bláznivé príbehy postáv vo filme Želanie pre Ježiška. Vďačne sa s nimi poidentifikujeme a v závere nám tryská z duše súzvučenie s celým tým dokonalým sviatkom Vianoc...!

Slovenská režisérka vošla do povedomia divákov evitovkami Všetko alebo nič (2017) či Príliš osobná známosť (2020). Tentoraz sa od Evy Urbaníkovej odpútala a napojila sa na scenáristu Marcina Baczinského s portfóliom Nocí plných zázrakov... Zaradil jej do vianočného režírovania bláznivé kúsky väčšinou v pároch, nielen partnerských, ale aj rodičovsko-detských či náhodne sa stretávajúcich chlapcov rôznych generácií, aby si podebatili o zmysle Vianoc.

Želanie pre Ježiška

Až s počudovaním sledujeme, koľko vzorne nainštalovanej melanchólie a odhodlania čakať na zázrak ponúkajú hlavné postavy rozsiahlej mozaiky. Priebehom filmu postupne spoznávame dotyčné dvojice až štvorice postáv, ktorý sa v prvej polovici únavne vlečie v predstavovaní všetkých tých adeptov na Ježiškovo blahosklonné počarovanie kvôli Vianociam. A vkráda sa do nás nepokoj, kam až tá finálna skladačka v lepkavom plnení prianí môže zájsť.

Rozhlasovému moderátorovi (Richard Krajčo) spríjemňuje vianočné vysielanie milý synček, hľadajúci pre otca vhodnú partnerku. Psychológ (Jiří Langmajer) odhovára samovraha od rozhodujúceho skoku, no sám sa potýka s neverou manželky (Anna Polívková) a dcérinou pubertou (Veronika Marková). V eventovej agentúre máme možnosť zoznámiť sa s hanblivou osamelou pipinkou (Elizaveta Maximová), jej búrlivejšou kamoškou (Hana Vagnerová), vzťahovo neviazaným Santom (Petr Vaněk) a „štýlovým“ riaditeľom (Jiří Burian). Do toho sa vkráda smutná bezdetná dvojica riaditeľky rádia (Táňa Pauhofová) a jej citlivého manžela (Matěj Hádek), ktorých rozčarúva dievčatko z detského domova (Valentýna Bečková). Objaví sa aj tehuľka (Veronika Khek Kubařová) obletovaná budúcimi svokrovcami (Eva Holubová a Jaroslav Dušek)...

Želanie pre Ježiška

Vzťahy poletujú Štedrým dňom, aby sa k večeru vyvŕbili v žiadanom vzorci vzájomného porozumenia. Plejáda hereckých zvučných mien o dušu napĺňa predpísané charaktery, no viac zaujmú tie neznámejšie. Slávnejších hercov stíhajú pitoreskné postavové črty, menej uveriteľnejšie, síce príbeh zatraktívňujú, no zároveň ho i zosmiešňujú. Diváka, naladeného do blaženého kolotoča úkonov a myšlienok patriacich k Vianociam, rušia rozhodujúce vzťahové rozriešenia, ktoré sa nutne musia vykonať práve na Štedrý večer.

Na Želanie pre Ježiška treba ísť do kina s mentálnym nastavením nerozmýšľať, iba vstrebávať. Ide o klasickú vianočnú romantiku s potrebným gýčovým vizuálom. Námestia, domácnosti, mozgové závity, všetko sa ligoce, vonia ihličím, len-len nasadnúť na sobí záprah...

Želanie pre Ježiška

Marta Ferencová ovláda zákonitosti svojho žánru. Pracuje s úsmevnými situáciami s vedomím, že vianočné pozadie bezpečne vmanévruje filmové postavy do žiadaného rozpoloženia. Tie sú klasicky psychologicky plytké, stačí, že sa úplne plocho zadefinujú a pohotovo nachádzajú v spleti okolností - svoju zásadnú malú katarziu.

Přání Ježíškovi (ČR, 2021, 109 min.)
Réžia: Marta Ferencová. Scenár: Marcin Baczyński. Hrajú: Richard Krajčo, Jaroslav Dušek, Eva Holubová, Jiří Langmajer, Elizaveta Maximova, Anna Polívková, Petr Vaněk, Matěj Hádek, Táňa Pauhofová, Hana Vagnerová, Veronika Marková, Arnošt Goldflam, Veronika Kubařová, Jiří Burian, Michal Isteník, Valentýna Bečková, Jakub Barták, Nico Klimek, Irena Máchová, Jordan Haj, Michal Bumbálek, Milan Němec a ďalší

autor Zuzana Ondrišová 16.11.2021
5.0
ŽELANIE PRE JEŽIŠKA