PORTRAIT OF BEAUTY

PORTRAIT OF BEAUTY

7.0

Čo sa týka hororovej a thrillerovej tvorby, tak mimo severoamerického územia dominujú týmto žánrom v Európe Španielsko a v Ázii jej východné pobrežie. Preto prekvapí, že do pozornosti sa nám dostáva aj veľmi zaujímavý horor a zároveň aj thriller z tureckej produkcie.

Pravdupovediac jednoduchšia stráviteľnosť snímky Portrait of Beauty európskym publikom súvisí asi najviac s našim názorom, že scenár aj spracovanie akoby kopírovali úspešné postupy súčasných španielskych (ale aj amerických tvorcov) tvorcov. Na tom nie je samozrejme nič zlé, Portrait of Beauty ponúka celkom originálnu zápletku, napätie počas takmer celej vyše dvojhodinovej stopáže, tajomstvá minulosti, skutočne prekvapivú pointu a nakoniec aj celkom solídne prepracované charaktery. K tomu ale patrí občas aj nejaké to žánrové klišé, nevyhli sa nemu ani tureckí tvorcovia a niektoré body v hodnotení strácajú práve kvôli občasnému tlačeniu na pílu v podobe napríklad naťahovaného finále po odkrytí všetkých kariet.

Nisan je atraktívna žena žijúca v spokojnom manželstve a malou dcérkou. Ide už o jej druhé manželstvo, z prvého práve pochádza jej potomok. Po dlhých rokoch sa vracia do rodného sídla, kde dlhodobo žil jej otec, významný výtvarný umelec. Dôvodom návratu však nie je rodinná oslava alebo sviatky. Starší muž bol za záhadných okolností zavraždený, respektíve jeho smrť je najskôr považovaná za samovraždu. Divák ale vďaka úvodnej scéne filmu vie, že budeme svedkami vyšetrovania hrdelného zločinu.

Portrait of Beauty

Dôležitú úlohu zohrá aj záhadný obraz, portrét krásnej mladej ženy, jedno z najlepších diel mŕtveho maliara. Tento fakt je zrejmý už z názvu, je ale iba dobre, že súvislosti si budeme spájať do hrozivého celku iba postupne a rozuzlenie celej záhady odhadne vopred iba málokto. A to práve vďaka premyslenému dávkovaniu informácií a zároveň aj umným nasmerovávaním divákovej pozornosti do slepých, ale atraktívne podaných uličiek. Nakoniec ale aj ich prítomnosť tu má svoje opodstatnenie, tvorcovia s nami hrajú pomerne férovú hru a všetko do seba na konci logicky zapadne.

Nisan sa tak vracia do obrovského rodinného domu, kde jej otec pobýval iba s jednou slúžkou. Svojho otca príliš nemilovala, umelec bol zrejme príliš pohltený svojou prácou a svojimi modelkami, aby si naplno získal aj lásku svojej dcéry. To však nebol jediný problém v ich vzťahu, ako sa postupne dozvedáme v rámci výborne nakrútených retrospektív. Nedlho po príchode šťastnej rodinky sa začnú v dome odohrávať zvláštne veci, nevieme však odhadnúť, či ide o nadprirodzené javy, alebo dospejeme racionálnemu rozuzleniu. A bude to trvať zhruba tri štvrtiny stopáže, kým tvorcovia možno trochu zbytočne polopatisticky prezradia celé tajomstvo.

Portrait of Beauty

Podstatnejšie však je, že pred ústredným zvratom sme svedkami rytmického striedania dialógových scén medzi členmi rodiny, funkčných hororových výjavov, napínavého policajného vyšetrovania a dôležitých krátkych retrospektív. Finále je skôr akčno – slasherovou povinnou dohrou, predsa len však istá nezodpovedaná otázka ako akýsi bonusový bonbónik ostane nezodpovedaná. Ostane tak aj dôležitý priestor na vlastnú interpretáciu videného.

Portrait of Beauty slušne funguje aj ako psychologická dráma. Hororový pôdorys slúži skôr na kladenie závažných otázok ohľadom toho, ako na psychiku človeka a jeho mentálny vývoj vplýva situácia v rodine alebo stretnutie sa so zločinom v rannom veku, či povaha, opodstatnenosť a spôsob prevedenia pomsty. Nejde tak o horor s primárnym dôrazom na „prvú signálnu“, mimochodom v takom prípade by sme o tento turecký film ani nezavadili.

Portrait of Beauty

Postavy je ťažké vo svetle všetkých okolností fabuly zaškatuľkovať medzi tie dobré a tie zlé, pre niektorých divákov môže byť problémom sa v rozuzlení postaviť na jednu či druhú stranu konfliktu. Týmto konštatovaním ale stále neprezrádzame, či ide o skutočne nadprirodzený horor, alebo skôr o psychologický a zároveň kriminálny thriller v jednom balení. Portrait of Beauty funguje predovšetkým ako celok, len mu treba prepáčiť spomínané obohrané finále, ktoré nechce a nechce skončiť. Nakoniec ale skončí a pozitívne pocity tak pomerne výrazne prevážia.

Güzelligin Portresi (Turecko, 2019, 127 min.)
Réžia: Umur Turagay. Scenár: Pinar Bulut, Onur Koralp. Hrajú: Burçin Terzioglu, Birkan Sokullu, Melisa Senolsun, Serkan Keskin ...

autor Erik Binder 19.4.2021