THE TRIAL OF THE CHICAGO 7

THE TRIAL OF THE CHICAGO 7

9.0

Môže sa niečo pokaziť keď sa spojí plejáda výborných hercov, dobrý námet s presahom do súčasnosti a pero jedného z najlepších amerických scenáristov Aarona Sorkina (Sociálna sieť, Moneyball)? Jedine ak sa majster dialógov rozhodne, že si film aj sám zrežíruje. Keď presedlal na režisérsku stoličku v Molly a jej hra, tak sme sa dočkali síce stále vysoko nadpriemerného filmu, no scenár jednoznačne prevalcoval réžiu. Sorkin v tom čase ešte potreboval nad sebou pevnú ruku, ktorá by koordinovala jeho výrazný rukopis. Netflix mu dal opäť priestor a do svojej ponuky zaradil The Trial of the Chicago 7 / Chicagský tribunál, ktorý vychádza zo skutočných udalostí. Tie v konečnom dôsledku išli Sorkinovi vždy na jednotku.

V roku 1968 sa uskutočnil protest na zjazde demokratov proti vojne vo Vietname. Stretli sa tu rôzne skupiny, od zástancov odkazu Martina Luthera Kinga, cez prívržencov J. F. Kennedyho až po voľnomyšlienkárov s uvoľnenými mravmi. Cieľ však mali všetci rovnakí – v pokoji vyjadriť svoj nesúhlas voči nezmyselnému zásahu USA. No ako to už v živote býva, niečo sa zvrtlo.

Polícia zasiahla voči aktivistom a mestom sa spustili nepokoje. Kto prvý hodil kameňom (alebo skôr fľašou od piva) nie je úplne jasné, no vláda má vinníka už vytipovaného. Vlastne ich je niekoľko a treba ich stoj čo stoj potrestať, lebo ak sa niečo nerobí, tak je to postaviť sa proti vôli najvyšších predstaviteľov štátu. Začína sa jeden z najväčších súdnych procesov v USA.

Ako býva zvykom, Sorkin nás vtiahne priamo do deja, rýchlo predstaví postavy, cez výborné slovné prestrelky máme hneď jasné kto je aká povaha a v konečnom dôsledku výborne navodí atmosféru, ktorá sa tiahne celým filmom. Čo sa naučil ako režisér je spomaliť. Nechať dozrieť emócie a neservírovať zvraty ako z rýchlika. Každý pekne stihne absorbovať čo sa deje a miestami to spôsobí silné otrasy. Nespravodlivosť s akou sa stretávajú hlavní obvinení v podobe sudcu Juliusa Hoffmana pripomína boj s veternými mlynmi.

The Trial of the Chicago 7

Nemusíte súhlasiť so spôsobom akým to robia, každopádne je očividné, že počas súdneho procesu nie je všetko v súlade s kostolným poriadkom. Ich výhodou je ale právnik na správnom mieste, ktorý sa len tak nevzdáva a je odhodlaný napriek možnej strate reputácie dokázať pravdu, že nikto z obvinených nešiel na protest prelievať krv.

Herecké výkony je zbytočné ospevovať, Sorkin si znova vybral tých najlepších ľudí, ktorí vdýchnu jeho charakterom život. Sasha Baron Cohen či Eddie Redmayne výborne stvárnili obete na jednej lodi, no s výrazne odlišnými motiváciami. Aktuálnosť témy bije do očí, vzhľadom na nedávne protesty v USA v rámci iniciatívy Black Lives Matter. Poukázanie na časté neadekvátne zásahy polície je bolestné a nakopáva dôveru občana v štát. Koho majú zástupcovia zákona vlastne chrániť?

The Trial of the Chicago 7

Sorkin nejde na to prvoplánovo, nehrá hru dobrého a zlého policajta, skôr naopak nám ukazuje realitu takú aká je. Bez zbytočného prikrášľovania o tom, že tam kde by mala polícia zachovať chladnú hlavu a nadhľad sama prepadne davovej psychóze a použije prostriedky, proti ktorým bežní ľudia nemajú šancu. Čo je najhoršie, tak vláda s týmto prístupom súhlasí. Vinníci sú často obete.

Vizuál filmu výborne korešponduje s dobou na rozmedzí 60-tych a 70-tych rokov. Rovnako v strižni sa odviedol kus poctivej roboty, nakoľko archívne zábery sa výborne prelínajú s hranými, bez toho aby si divák uvedomil medzi nimi rozdiel. Kamera úžasne podchytáva nabité emócie v súdnej sieni, kde sa odohráva väčšina príbehu. No a v neposlednom rade netreba opomenúť ani štýl rozprávania deja, ktorý nás absolútne prehľadne vťahuje do minulosti, prítomnosti, ale aj budúcnosti predstaviteľov.

The Trial of the Chicago 7

Silný príbeh podaný na sorkinovskú nôtu – cez smiech sa prepracujeme k vyrazeniu dychu. No v neposlednom rade tento malý filmík rezonuje na poli zamyslenia sa, či tá minulosť nie je už podozrivo repetičná. Ešte o tejto snímke budeme počuť a čo je dôležitejšie, o režisérovi Aaronovi Sorkinovi tiež.

The Trial of the Chicago 7 (USA / UK / India)
Réžia: Aaron Sorkin. Scenár: Aaron Sorkin. Hrajú: Eddie Redmayne, Alex Sharp, Sacha Baron Cohen, Jeremy Strong, John Carroll Lynch, Yahya Abdul-Mateen II, Mark Rylance, Joseph Gordon-Levitt, Ben Shenkman, J.C. MacKenzie, Frank Langella ...

autor Veronika Blaškovičová 20.10.2020
9.0
7.6