RELIC

RELIC

8.0

Austrálska kinematografia sa pýši debutovým celovečerným hororom Relic režisérky Natalie Erika James. Po jej krátkometrážnych snímkach Drum Wave a Creswick divákovi prezentuje žáner dramatického hororu v plnej kráse. V podstate úplne ordinérnu vzťahovú previazanosť medzi babičkou, matkou a vnučkou zasahuje hrozivé šírenie bližšie nedefinovateľného zla. Edninu jeseň života nepríjemne poznačil Alzheimer. No starecká demencia otvára svoju náruč nielen klasickým prejavom tejto diagnózy. Pod jej menom sa zviditeľňujú i rôzne démonické aktivity.

Režisérka a scenáristka James v Relic čerpá z osobnej vzťahovej skúsenosti medzi troma generáciami žien. Vo filmovom príbehu sa dvojica matky s dcérou ocitá v príbytku starej mamy Edny. Tá bez stopy zmizla, no s jej nečakaným príchodom začína dom ožívať nepríjemnou atmosférou. Všetko odkazuje na zlomový okamih v Edninom živote, kedy prišla o manžela. Symbolom tejto straty je tajomná vitráž na vchodových dverách, premiestnená zo starkého prechodného „ubytka“ v strašidelnej chatke.

Komplikované súžitie troch žien skvelo stvárňuje ústredná Kay v podaní Emily Mortimer, ktorú bodavo konfrontuje s matkiným zdravotným stavom, jej narušenou psychikou a vedomím, že dlhodobo zanedbávala ich vzájomný vzťah. Naproti jej pragmatickému postoju k vlastnej mame sa k Edne vrúcne stavia vnučka Sam, takisto vierohodne zahraná Bellou Heathcote. Hybnou a najšťavnatejšou postavou tejto komornej nočnej mory ale zostáva najstaršia Edna, krásne strašidelná a aj na letmý pohľad úplne nevyspytateľná v podaní Robyn Nevin.

Relic

Rozvoj strateného zblíženia vekovo rôznorodej trojice s jej namáhavým znovuvzkriesením podáva v dramatickej rovine aj živnú pôdu pre strašidelný background akéhosi podvedomého podobenstva finálnej stretávky týchto troch žien najužšej rodiny. Ednin koniec je viac než v dohľadne, preto dochádza na staré fotografie, rodinné pamiatky, všeobecne sa Edna už len usilovne moce po dome, náhle spomína na dávne pocity a začudovane nerozumie aktuálnej realite.

Paralelne s Edninou zhoršujúcou sa mentalitou sa jej dom stále viac ponára do ťaživého prekliatia s prekvapivým, no citlivo uchopeným, vyústením. Príbeh filmu Relic sa nesie v jednej reálnej a druhej akoby alegorickej rovine. Prezentovaná čistá dráma psychologicky nahlodáva svedomie predovšetkým mladších ročníkov. Ednin neotrasiteľný status najstaršieho člena rodiny manipuluje hlavne Kayino svedomie, no aj oddaná vnučka Sam začína pomaly strácať nervy.

Relic

Odvážny debut Natalie Eriky James má pevnú príbehovú líniu v duchu správne vyváženej psychodrámy. Hororý odér nenásilne, no skvele vtieravo, diváka znepokojuje s premysleným odkrývaním strašidelných momentov často len v náznakoch hrôzy na konci záberov. Nefiguruje tu žiaden jasný pôvod či zdôvodnenie hustnúceho tajomna a nedočkáme sa ani ostentatívne desiacich kreatúr. Najdesivejšie pôsobí v mentálnej i fyzickej podobe postupný rozklad pôvodne milovanej babičky. Vďaka strašidelnému prekliatiu sa samotná dramatická zápletka rozvíja atraktívnejšie a v naozaj minimalistickom prevedení ponúka pestrú zničujúcu smršť.

Relic (Austrália / USA, 2020, 89 min.)
Réžia: Natalie Erika James. Scenár: Natalie Erika James, Christian White. Hrajú: Emily Mortimer, Robyn Nevin, Bella Heathcote, Jeremy Stanford, Chris Bunton, Catherine Glavicic, Steve Rodgers ...

autor Zuzana Ondrišová 26.7.2020