ZABUDNUTÝ PRINC

ZABUDNUTÝ PRINC

5.0

Ak sami niekedy tvoríte, narazíte občas na brilantnú ideu. Napríklad námet na poviedku či novelu. Alebo si dokonca trúfnete na seriál či film. Hudobníkom sa skladajú v hlave verše a bude z nich super pieseň či rovno celý album. Michel Hazanavicius dal svetu oscarového The Artist pred 9 rokmi a teraz má nový projekt, v ktorom mieša hrsť umenia s reálnymi peripetiami, ale v inom garde.

Hlavným hrdinom je vdovec Djibi, ktorý vychováva sedemročnú Sofiu. A aby rozširoval jej fantáziu, rozpráva jej každý večer príbeh, kde on je chrabrý princ a ona princezná v trabloch, ktorú sa vždy už podarí zachrániť. Úhlavný nepriateľ je zväčša rovnaký, do toho sa miešajú bláznivé nápady ako plutvy umožňujúce princovi lietať a takto by dokázali fungovať dlhé roky... až do puberty. Lebo keď Sofia dosiahne 11 a ide na novú školu (zrejme čosi ako osemročné gymnázium), zrazu sa jej menia priority, záľuby i okruh kamarátov. A v jeden večer akosi stratí záujem o tatkove rozprávky s princeznou...

Samotné rozprávky fungujú v Zabudnutom princovi ako paralelný svet pripomínajúci filmové štúdiá. Tatko Djibi v ňom hrá princa, malá Sofia princeznú, je tu zloduch a keď sa nasťahuje do skutočného bytu nová suseda, získa aj ona roličku. Zdá sa, že celý svet je reflexiou mysle Djibiho – vlastná verzia, ktorá sa so skutočnosťou sčasti prelína, ale do nej nezasahuje. Postavy v nej žijú ako filmové hviezdy svojím životom, no vplyv reality ich odtláča do nových pozícií. Napríklad keď Sofia v skutočnosti spozná spolužiaka, ten sa zrazu objaví aj v druhom svete a berie si rolu nového princa, čo sa starému prirodzene nepáči. Z toho pramení názov filmu: tatkovmu alter egu totiž hrozí, že nielenže ho vyšupnú do menšieho domčeku, ale raz ho môže postihnúť aj úplne zabudnutie, lebo dcéra nechce rozprávky.

Celý film existuje v dvoch rovinách: v skutočnosti čelí otec zmene správaniu dcéry, ktorá je na prahu puberty a prirodzene sa jej mení život i vzťah s rodičom. Vrúcny pohľad opätuje nezáujem, prídu prvé klamstvá a nepáči sa jej neustála kontrola. V alternatívnom svete sa musí najväčší hrdina príbehov zmieriť s odsunutím na vedľajšiu koľaj, z výslnia sa dostáva preč a reálne sa aj pracuje so zabudnutím – postavy sa stávajú priesvitné či končia v zamrežovanej jaskyni.

Zabudnutý princ

V teoretickej rovine je scenár výborný a má veľký potenciál. V praktickej naráža na limity. V civilnom živote sa šikovne snaží dotknúť dôležitého momentu výchovy dcéry a jej postupu na inú vekovú úroveň. Djibi to má ťažké, na Sofiu je sám, v domácnosti jasne chýba matka, sledujeme ich nesúlad. Vybrané scény sú dobre zrežírované, majú dobré dialógy i vyústenie. Neustále podhadzovanie susedy, ktorá príde v nevhodné chvíle, je vtipné, ale rola Bérénice Bejo je zväčša času umelo štylizovaná.

Herecko-fantastický svet vychádza horšie. Je príliš umelý a tvorcovia tu očividne minuli peniaze len na efekt – aby mali bizarného slona, lietajúcu potvoru, modrého obra či mohli skúšať prepínať postavy do priehľadnej polohy. Triky tečú z alternatívneho sveta potokom, no občas je ich príliš veľa a lepšie zaberajú skôr doberačky bývalého princa a zloducha, ktorí musia chvíľu spolupracovať. Pár vtipných momentov dorazí a alegórie nie sú márne, celku tu chýba väčšia porcia fantázie. Keď neskôr nasadia autori majestátne akčné scény, na plátne majú dobre vyzerať, ale sú celkom nudné – detský divák sa poteší, že sa konečne niečo deje a nemusí sledovať trápneho otca, ale dospelí asi takí nadšení nebudú.

Zabudnutý princ

Je ťažké hľadať aj cieľovú skupinu filmu – ideál je samozrejme 11-ročná dcéra s otcom alebo iné deti v tomto veku s rodičmi. Menší sa možno potešia pár rozprávkovým postávam, no ujde im celá pointa puberty. A takí 14-roční už majú tieto prvotné rozbroje s rodičmi dávno za sebou a radšej pôjdu na iný film. Zabudnutý princ si zaslúži veľa bodov za námet i posolstvo, no výsledok vyznieva rozpačito.

PS – Film je uvádzaný so slovenským dabingom. To je pochopiteľné, ak má ísť o rodinný kúsok. Hoci sa Dano Dangl snaží na 100 percent, Omar Sy z neho nebude. Ak poznáte originálny hlas, zrejme vám bude chýbať jeho francúzsky prízvuk, hlasný smiech či grimasy. A to je do veľkej miery tiež škoda.

Le prince oublié (Francúzsko / Belgicko, 2020, 101 min.)
Réžia: Michel Hazanavicius. Scenár: Noé Debré, Michel Hazanavicius, Bruno Merle. Hrajú: Omar Sy, Bérénice Bejo, François Damiens, Sarah Gaye, Keyla Fala, Néotis Ronzon ...

autor Michal Korec 11.7.2020