RODIN

RODIN

3.0

Filmová recenzia



V sochárovi Augusteovi Rodinovi videla spoločnosť kontroverznú a príliš animálne vedenú umeleckú osobnosť. Pri príležitosti stého výročia jeho smrti natočil francúzsky režisér Jaques Doillon minulý rok snímku Rodin. Odzrkadľuje v ňom náročné vnímanie umelcovho pohľadu súdobým sochárskym mainstreamom. Auguste Rodin dáva prednosť pretaveniu psychiky zobrazovaného objektu do jeho vizuálneho figurálneho stvárnenia.

Výsek Rodinovho života, kedy mu doň vstupuje žiačka a neskôr milenka Camille Claudelová, mapuje Doillon s dôrazom na profesionálne umelcove preferencie. Svoje súkromie sochár berie skôr ako nevyhnutný doplnok k práci. Bez pevnejšieho kotvenia vzťahov a rodinného súžitia. Zápasí s tlakom verejnosti, ktorá mu pri zadávaní štátnych zakázok odmieta akceptovať vyjadrenia sexuálnych podtónov a nenachádza zmysel pre jeho pohybovú dynamiku, ktorou sú zmietané jeho figurálne diela.

Francúzsko-belgický koprodukčný Rodin sa svojou minutážou snaží vzdávať dôstojný hold sochárskemu velikánovi, no nezáživne napreduje lineárnou naráciou s predkladaním nevyhnutných faktov a očakávateľných následkov. Postava umelca v sebe zahŕňa všetky atribúty vnútornej rozorvanosti, kolísavosti nálad a neodmysliteľnej dávky egoizmu. Pevnejšie partnerské zázemie mu vytvára manželka Rose Beuret, zatiaľ čo inšpiratívne emócie saje z éterickejšej Camille. Ide o klasický klišéovitý obraz francúzskeho sochára čoby jedinca hnaného vlastným náhľadom na ľudské telo v zajatí emócií či už v konflikte prízemne chápajúceho a peklom trestaného pozemšťana, alebo v samotnom medziľudskom konflikte či emotívnom telesnom súzvuku.

Rodin Rodin

Vincentovi Lindonovi v role Auguste Rodina nechýba zasmušilá charizma, aby sa mu ako vzhľadovo zanedbanej bradatej osobe vďaka osobnému šarmu a príťažlivého egoizmu dávali k dispozícii početné modely jeho aktov. Snímke Rodin chýbajú excentrickejšie dejové výjavy, všetko potrebné sa Doillon pokúša podať skôr cez rozohrané situácie v súkromí a sčasti aj v konfrontácii so širšou verejnosťou prostredníctvom prominentných umeleckých ikon. Mladučká Camille (Izïa Higelin) zasa poklonkovo disponuje výraznou rozpustilosťou, vháňa postaršieho umelca do svojej postpubertálnej vášne a dáva mu ultimáta, ktoré brzdia jeho vlastnú osobnosť a zaužívaný spôsob života. Hranatá Rose Beuret (Séverine Caneele) svojho muža chápe, toleruje jeho umelecké i vzťahové úlety, občas sa racionálne zreflektuje a rozprúdi z času na čas žiadúcu manželskú roztržku.

I keď umelecká Rodinova tvorba (Občania z Calais, Mysliteľ, Vek bronzu, Bozk, Brána pekiel, Honoré de Balzac a iné) stále rozčarúva okolie, sám autor má podporu intelektuálnych mysliteľov. Film sa zameriava zčasti na obdobie tvorby vstupného muzeálneho priestoru s názvom Brána pekiel, väčší priestor dostáva Rodinov boj o výstižné zobrazenie národnej románovej hviezdy Honoré de Balzaca. Práve pri pretváraní a premenách celkového vyobrazenia sa sochár vie len ťažko pohybovať medzi absurdnou Balzacovou psychikou a dôstojnosťou uznávaného spisovateľa. Socha zažíva prerod z nahej bruchatej kreatúry do z náhleho popudu umelca cudne v plášti zahaleného monumentu Honoré de Balzaca.

Rodin Rodin

Možno zhrnúť, že Auguste Rodin bol na svoju dobu vskutku problematickým umelcom, no profesionálne jej ponúkol dovtedy nezvyklý náhľad na svoje kontroverzné sochy. Doillonov film umelcovu postavu ničím neokorenil, divácky nezatraktívnil. Celým filmovým priebehom len poukázal na holé fakty o sochách, o finančnej potrebe byť známym umelcom, sprierezoval ničím výnimočné vnútorné pnutie a nezabudol na neblahé následky jeho ľahostajnosti voči svojím najbližším.

Bežná telenovela pre obdivovateľa Rodenovej tvorby a fanúšika sochárskeho procesu s následnou ukážkou jeho vrcholných diel, ktoré si treba pozrieť radšej v inom kontexte, než aby ste museli cediť film Rodin a dopátravať sa rozhodujúcich silných scén, ktoré tam, bohužiaľ, jednoducho nenájdete.


Rodin (Francúzsko / Belgicko, 2017, 120 min.)
Réžia: Jacques Doillon. Scenár: Jacques Doillon. Hrajú: Vincent Lindon, Izïa Higelin, Séverine Caneele, Patricia Mazuy, Pascal Casanova, Régis Royer, Anthony Bajon, Serge Nicolai, Nathalie Bécue, Maxence Tual, Guylène Péan


autor Zuzana Ondrišová 3.4.2018
Kinema
3.0
Metascore
2.6
Diváci
-
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Romantický
Minutáž˝: 120 min
Krajina: Francúzsko Belgicko
Rok výroby: 2017

Premiéra: 24.5. 2017
Premiéra SK: 22.3. 2018
  • Bábika, takmer člen rodiny, ktorá určite nie je hračkou - po Chuckym je tu M3GAN (08.01.2023 22:30:04)
  • Slovenský koprodukčný rodinný film Čiapka čaká predpremiéra v parlamente (18.10.2022 19:36:46)
  • Služba vlasti alebo služba rodine? Aj takéto dilemy končili emigráciou (10.10.2022 17:15:23)
  • Do kín prichádza obľúbená pavúčia rodina: Websterovci vo filme (04.10.2022 18:10:16)
  • Rob Zombie pripravil hororovú zábavu pre celú rodinu (03.10.2022 14:00:41)
  • Skvelé domáce dokumenty aj temné filmy o rodine. Cinematik poodhaľuje program (28.07.2022 13:13:15)
  • Padla prvá klapka novej historickej rodinnej ságy RTVS (07.07.2022 14:19:48)
  • RTVS prináša na obrazovky Jednotky seriál Ku'damm 59 / Rebelka z dobrej rodiny (11.05.2022 23:37:19)
  • Penélope Cruz sa najbližšie objaví v talianskej rodinnej dráme (21.02.2022 14:15:01)
  • Slovenský koprodukčný film Moja afganská rodina zabojuje o Zlatý glóbus (14.12.2021 22:52:10)
  • Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    Metascore
    2.6
    Diváci
    -
    Ohodnotiť

    Žáner: Dráma/Romantický
    Minutáż˝: 120 min
    Krajina: Francúzsko Belgicko
    Rok výroby: 2017

    Premiéra: 24.5. 2017
    Premiéra SK: 22.3. 2018
    0 z 10
    0 z 10
    3 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    2.2 |
    hodnotenie 7/10
    2.2 |
    hodnotenie 7/10
    2.2 |
    hodnotenie 7/10
    2.2 |
    hodnotenie 8/10
    9.2 |
    9.2 |
    9.2 |
    16.2 |
    16.2 |
    23.2 |
    2.3 |
    NAJČÍTANEŠIE
    |SLÚŽKA
    1
    hodnotenie 7/10
    |BABYLON
    3
    hodnotenie 8/10
    |THE LAST OF US
    0
    hodnotenie 8/10
    |MUŽ MENOM OTTO
    0
    hodnotenie 6/10
    |FORTUNOVA HRA
    0
    hodnotenie 7/10
    |DUCHOVIA INISHERINU
    0
    hodnotenie 8/10
    |ARGENTINA, 1985
    0
    hodnotenie 6/10
    |OSEM HÔR
    0
    hodnotenie 8/10
    |VŠETKY MOJE LISTY SPÁĽ
    0
    hodnotenie 7/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 11332
    02 |
    návšt. 7921
    03 |
    návšt. 8521
    04 |
    návšt. 7232
    05 |
    návšt. 4368
    06 |
    návšt. 2909
    07 |
    návšt. 2670
    08 |
    návšt. 1949
    09 |
    návšt. 1652
    10 |
    návšt. 1457
    REBRÍČEK US
    01 |
    $15,7 mil.
    02 |
    $10,6 mil.
    03 |
    $6,8 mil.
    04 |
    $6,4 mil.
    05 |
    $5,9 mil.
    06 |
    $5,7 mil.
    07 |
    $3,8 mil.
    08 |
    $2,7 mil.
    09 |
    $2,4 mil.
    10 |
    $1,4 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2023 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.