KOZA

KOZA

7.0

Filmová recenzia



Ak sa slovenské filmy delia na tie, ktoré sú ponorené v domácich súvislostiach a tie, pre ktoré sú tieto nedostatočné a uchádzajú sa o pôsobenie medzi elitnými výkonmi európskej kinematografie, keďže ony sú im komunikačným zdrojom a kompozičnou optikou, tak tohtoročný celovečerný sólo kinodebut Ivana Ostrochovského Koza (ako jeden z troch režisérov sa podieľal na Zamatových teroristoch a jeho celovečerný dokument Garda má zatiaľ televízny formát) patrí do tej druhej skupiny.

Po Mire Fornayovej a Petrovi Kerekesovi sa aj Ivan Ostrochovský dostal do filmartovej EU „smotánky“, do jednej z jej estetizovaných vĺn, ktorou však tvarujú tuzemské témy, postavy, reálie. Obrusovaný vzťah európskeho Východu k Západu je téma nielen doliehavá, ale aj exportná, čoho je Koza svedectvom. „Kariérny“ pád v zóne blahobytu je u východných hrdiniek Líštičiek drsne porovnávaný s líškami, ktoré sa priživujú na odpade mesta. Hrdina Kozu, postava bedára z Východu, na svojom západnom „turné“ za smietku odmeny podstupuje sériu výpraskov s rizikom usmrtenia. Boj o profitujúcu prehru je tak aj obrazom jednej z rolí Východu pri jeho výbojoch smerom na Západ.



Ústredná postava luzera, prezývaného Koza, poskytuje na trhu prosperity, boxerskom show ringu svoj jediný kapitál - schopnosť predávať prehry, z čoho vyklenul autor filmu priezračne prostú metaforu života, žiariacu nad ťaživým sociálnym ukotvením filmu. Obraz porážky potrebnej pre vavrín víťaza je v prostej lineárnosti rozložený do osvedčeného rozprávačského motívu cesty a zastavení. Úloha sprievodcu v postave Zvonka tu elementarizuje vzťah agenta a klienta, spojenie šikovnejšieho zúfalca s menej šikovným, vykorisťovanie otĺkaného a ponižovanie ponižovaného.

Majstrovsky zvnútornená analógia zápasov v ringu sa odkláňa od očakávania gradácie ich dokumentarizujúcej drastickosti, aby otvárala skrytý boj oboch súputníkov - Kozovu nezdolnosť dobývajúcu pevnosť Zvonkovho grázlikovského poloasociálneho cynizmu. Neexistencia bitúnku, kde by Kozu „zaklali“, má podiel na existenciálnom zneistení, „poľudštení“ Zvonka, čo je pevne ukotvené v „road“ pôdoryse snímky, keďže pohyb znamená posun nielen vo vonkajšom priestore, ale aj vo vnútri postavy.

Koza Koza

Aký odlišný je obraz amerického luzera, podobného kumulátora prehier, a škála jeho agentov v retrosnímke Vo vnútri Llewyna Davisa. Preč je mravný a ideologický pátos boxerskej klasiky Boxer a smrť, kde prehra predlžuje život, aby práve premoženie potupnosti porazeneckého postavenia sformovalo boxerov víťazný mravný prerod. Kozovým víťazstvom je obraz jeho nezlomných prehier, ktoré mu nedovolia ukončiť jeho živorenie.

Bezprostredný súcit voči páriku „road“ bojovníkov produktívne tlmí určujúca obraznosť filmového „rozprávania“, miestami až dokonale vykondenzovaná. Trochu problematická je zápletka s potrebnými peniazmi, ktorá iniciuje boxerské turné a v autentickom podklade snímky nie je celkom dostatočne istená. Ovplyvňuje to aj ústrednú motiváciu Kozovej húževnatosti, o ktorú je príbeh opretý. Občas, aj s podporou miestami deklamačného Kozovho neherectva, robí z hlavného hrdinu model, zápasiaci medzi vierohodným habitom filmu a prioritou metaforicky zástupnej kompozície. Paradoxne však schopnosť Kozy úplne vstrebať aj niekoľko vlastných nemotorností svedčí o skutočne magickom polohovaní jej precíznych až kryštalických záberov, ktoré sú v štruktúre diela určujúce.

Koza Koza

Obraz zo živoriacej sociálnej sféry film vydestiloval do veľkolepo úspornej kompozičnej skladby a nekomplikovaného podobenstva s dojemne priezračnou výpoveďou. Na úchvatných scenériách odcudzených priestorov, v ktorých sa postavy filmu pohybujú, má svoje strategické zásluhy aj kameramanská práca Martina Kollára.

Úspech filmu medzi zahraničným festivalovým publikom, formujúcim trendy a nároky, čaká po domácej premiére na schopnosť „rodákov“ oceniť autora a dielo, presahujúce rozmer tuzemských kinoštandardov. Ako ďaleko sa dá dôjsť filmom s nekompromisnou obraznosťou minimalizujúcou explicitnú príbehovosť či dramatickosť, ukážu ďalšie Ostrochovského filmy, v ktoré dúfame.


Koza (SR/ČR, 2015, 75 min.)
Réžia: Ivan Ostrochovský. Scenár: Marek Leščák, Ivan Ostrochovský. Hrajú: Peter Baláž, Zvonko Lakčević, Ján Franek a ďalší


autor Eva Vženteková 12.9.2015
Kinema
7.0
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 75 min
Krajina: Slovensko Česká republika
Rok výroby: 2015

Premiéra: 8.2. 2015
Premiéra SK: 10.9. 2015
  • Eva Nová, Tak ďaleko, tak blízko, Fongopolis, Koza... videli ste naše naj? (18.04.2016 18:15:21)
  • Nominácie na národnú filmovú cenu Slnko v sieti ovládli filmy Eva Nová a Koza (14.03.2016 13:43:14)
  • Režisér filmu Koza ocenený ministrom kultúry (04.03.2016 15:26:19)
  • Na prehliadke Filmové babie leto zvíťazil v súťaži debutov film Koza (11.10.2015 23:26:08)
  • O priazeň Americkej akadémie sa bude uchádzať film Koza (21.09.2015 2:10:34)
  • Koza zaradená medzi 52 najlepších titulov európskej kinematografie (08.09.2015 19:01:46)
  • Slovenský film Koza premietne prestížny festival v Toronte (21.08.2015 12:18:17)
  • Filmový príbeh olympijského boxera Koza vstúpi do kín už o mesiac (10.08.2015 19:19:52)
  • Koza mieri do hlavného programu festivalu v Karlových Varoch (02.06.2015 12:53:00)
  • Ďalší úspech našej kinematografie. Film Koza získal dve ceny z festivalu goEast (29.04.2015 23:55:35)
  • Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    Diváci
    8.0
    Ohodnotiť

    Žáner: Dráma
    Minutáż˝: 75 min
    Krajina: Slovensko Česká republika
    Rok výroby: 2015

    Premiéra: 8.2. 2015
    Premiéra SK: 10.9. 2015
    0 z 10
    0 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    13.1 |
    hodnotenie 7/10
    13.1 |
    hodnotenie 8/10
    20.1 |
    20.1 |
    20.1 |
    hodnotenie 7/10
    20.1 |
    hodnotenie 9/10
    20.1 |
    hodnotenie 6/10
    27.1 |
    hodnotenie 6/10
    27.1 |
    hodnotenie 7/10
    NAJČÍTANEŠIE
    |DON'T LOOK UP
    4
    hodnotenie 8/10
    |MATRIX RESURRECTIONS
    5
    hodnotenie 6/10
    |SPIDER-MAN: BEZ DOMOVA
    0
    hodnotenie 9/10
    |KINGSMAN: PRVÁ MISIA
    0
    hodnotenie 8/10
    |NAJHORŠÍ ČLOVEK NA SVETE
    0
    hodnotenie 8/10
    |THE LOST DAUGHTER
    0
    hodnotenie 8/10
    |UTIECŤ
    2
    hodnotenie 9/10
    |KROTITELIA DUCHOV: DEDIČSTVO
    3
    hodnotenie 7/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 28880
    02 |
    návšt. 11549
    03 |
    návšt. 1422
    04 |
    návšt. 902
    05 |
    návšt. 701
    06 |
    návšt. 863
    07 |
    návšt. 550
    08 |
    návšt. 598
    09 |
    návšt. 443
    10 |
    návšt. 214
    REBRÍČEK US
    01 |
    $30,0 mil.
    02 |
    $20,1 mil.
    03 |
    $8,0 mil.
    04 |
    $2,3 mil.
    05 |
    $2,2 mil.
    06 |
    $1,6 mil.
    07 |
    $1,6 mil.
    08 |
    $0,942 mil.
    09 |
    $0,883 mil.
    10 |
    $0,823 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk