G.I. JOE: ODVETA

G.I. JOE: ODVETA

7.0

Ruky hore a zrak od tohto textu, kto si ešte pamätá na akčnú pecku z leta 2009 menom G.I. Joe? A kto z nej vytiahne aspoň dvoch hercov a nástrel deja? Channing Tatum? OK. Rachel Nichols. Hmm, znalci nových ladies Hollywoodu. Režisér Múmie? Sedí vec. Padajúca Eiffelovka? Bingo. Všelijakí nindžovia a spomalené zábery. Presne tak!

Boj medzi jednotkou G.I. Joe a organizáciou Cobra pokračuje. Vodcovia zločineckej bandy vtrhnú rovno do Bieleho domu a začnú likvidovať americký systém vrátane ochrannej jednotky. Niekoľko z nich však predsa len prežije a sledujú, ako sa vodcovia Cobry dostali k moci a môžu rozpútať novú svetovú vojnu. Ale nádej neumiera, rýchlo je do akcie povolaný úplne prvý veliteľ G.I. Joe, Joseph Colton, ten prešiel nejednou krízou a má plán. Pod krycím názvom Druhá americká revolúcia vzniká misia, kde sa spoja posledné esá a postavia sa Cobra Commanderovi, ktorý ma diabolský plán s atómovými bombami a ovládnutím Zeme.

Podobne ako komiksové filmy beriete s odstupom, aj „hračkárske“ treba akceptovať s určitými pravidlami. Dať dokopy aspoň poltucet hrdinov, ich schopnosti a hodiť ich do jediného celku, ktorý bude slúžiť predlohe a dá určitý zmysel, je nesmierne náročné. Môže to fungovať, ale musíte ísť nadoraz a mať megarozpočet. Preto Japonci netočia finálne fantázie s hercami, uprednostňujú animé – no Hollywood má klasické pravidlá. Takže vopred zabudnite na tento film, ak nie ste ochotní akceptovať bizarné dejové skoky, efektnú akciu, poriadne štylizované postavy a ich správanie. Funguje to, ak nebudete ani na minútu premýšľať, čo sa deje.

Nový G.I. Joe je síce pokračovaním, ale netreba sa spätne pozerať na prvý diel. Pár postáv je síce rovnakých, aj odveká rivalita dvoch frakcií, ale film vzácne využíva svojich hrdinov priamo v akcii vo svojich rolách a nenúti vás pred zhliadnutím študovať mená či popisy. Jon Chu natočil druhý a tretí Step Up plus dokument o Justin Bieberovi. Kto si pamätá na niektoré scény zo Step Up 3D, rýchlo si spomenie, že Chu má talent na efektné momenty, dobre vedie kameru, sníma akciu a bolo otázkou času, kedy ho zverbuje väčšie štúdio.

G.I. Joe: Odveta G.I. Joe: Odveta

Dejové zvraty sú skutočne šialené a zväčša fungujú takto: Najprv musíme hrdinov od seba rozhodiť. Potom sa ich snažíme krkolomne vyslobodiť z neskutočných miest. Často musia bojovať za slobodu. Neskôr sa musia zísť. Nadíde čas zúčtovania. Bude i veľké finále. Zjednodušená postupnosť, ktorá nemôže zlyhať.

Choreografia akčných scén je vo väčšine prípadov veľmi dobrá. Treskúce intro sedí filmu lepšie ako scéna v prvom dieli. Hocikedy sa vo filme objavia vozidlá, je výborne nastrihaný a akcia ubieha fantasticky. Súboj ninjov z ukážky je skutočne jedným z vrcholov. G.I. Joe ani na chvíľu nestratí šialené tempo. Akcia strieda akcia, vtip dopĺňa iný frk. Len občas je strih príliš rýchly a venuje sa detailom ako by zabral celok a nechal diváka vychutnať si komplexnú deštrukciu. Akčné scény sú pritiahnuté za vlasy, prepálené, megalomanské a zábavné. Len škoda, že chýba ikonická likvidácia monumentu, akým bola Eiffelova veža v jednotke.

G.I. Joe: Odveta G.I. Joe: Odveta

Výborne pôsobí aj smrteľne vážne vyznenie filmu, ktoré je vlastne až zábavné. Toto je film ako z 90. rokov, len dostal rozpočet zo súčasnej dekády. Je tu Bruce Willis, ktorý toho veľa nehrá, na jeho vek od neho ani príliš nečakáte. Ale prišiel The Rock, ktorý svojou postavou videoherného hrdinu konečne našiel ideálne miesto pôsobenia. Do hračkárskej akcie sa hodí takmer ako nikto iný. Hromotĺk s hláškami a kvérmi. Ideál. Prekonáva ho snáď Jonathan Pryce vo vybraných momentoch, ktorý si užíva rolu viac ako kedysi záporáka v bondovke Zajtrajšok nikdy nezomiera. Channing Tatum a ženy sú tu iba do počtu, ale vynikajúca správa je, že na plátne sa opäť vyžíva mrštný Ray Park ako Snake Eyes. Neberte to! Jeho scény majú aj solídne 3D.

G.I. Joe: Odveta neposúva akčný žáner oveľa ďalej, ale vo svojom priestore manévruje úspešne. Rovnako ako jednotka, aj tu si môžete užiť kvalitnú bezduchú akciu, na ktorú do pár hodín zabudnete. Ale na tých 110 minút nedám dopustiť ako pred štyrmi rokmi. Akčný hit roka to nebude, ako výplň sezóny super.

G. I. Joe: Retaliation (USA, 2013, 110 min.)
Réžia: Jon M. Chu. Scenár: Rhett Reese, Paul Wernick. Kamera: Stephen Windon. Strih: Roger Barton, Jim May. Hudba: Henry Jackman. Hrajú: Bruce Willis, Channing Tatum, Dwayne Johnson, Walton Goggins, RZA, Ray Park

autor Michal Korec 30.3.2013
7.0
4.2