EXPENDABLES 2

EXPENDABLES 2

8.0

Prvý raz to bola treskúca akcia a parádna zábava. Nápad za milión (teda 80). Dať dokopy skupinu starých akčných hrdinov a nechať ich strieľať ako o dušu. Pozrieť sa na osudy starých veteránov, čo kedysi slúžili vlasti či cnostným cieľom a dnes fungujú ako žoldnieri, čo medzičasom popíjajú pivko v bare, rozmýšľajú o tetovaní, starých láskach, zmysle života a občas si vyrazia do akcie.

Trinásťminútové intro (medzi logami a štýlovým názvom filmu) určite nešetrí diváka. Spojenie „in medias res“ naberá podstatne akčnejší význam. Stačí uviesť lokalitu na Zemi, predstaviť škaredé držky zločincov (čo nesmú hovoriť po anglicky) a o pár minút sa do ich pevnosti prebíja odhodlaná posádka. Železné jadro Expendables, kde nesmie chýbať ani jeden Švéd-hromotĺk, ani mrštný Číňan, ráta mŕtvoly po desiatkach a tasí tvrdé kalibre s vtipnými hláškami. Zachránený terč skrýva skvelú pointu. No útek je ešte lepší a West vystrieda všetky dopravné prostriedky – od obrnených áut, cez laná, lode i lietadlo. Nemilujte takú bezduchú akciu, keď skvelo ubieha...

Potom si treba vydýchnuť v bare, trošku pokecať o živote. O tom, koho ešte tento štýl baví. Prvá akcia ponúkla nového mladíka v nasadení. Prišiel sem zarobiť pár chechtákov, aby mohol potom žiť so sladkou sestričkou. No príde zrazu misia, kedy treba zobrať na palubu aj ženu a vyrovnať dlhy z minulosti. A tá sa zvrtne, na scénu príde belgický karate zloduch a účet sa ráta nanovo...

Expendables 2  Expendables 2

Druhý diel The Expendables robí mnohé veci správne, minimálne v tom, že zverboval do bitky ešte väčšie množstvo veteránov, čo sa už sotva zmestia na plagát. Staré legendy sypú nesmrteľné hlášky a parodujú už sami seba bez mihnutia oka. Nové posily sľubujú veľké scény. A navyše sa zmenilo aj meno na poste režiséra – Stalloneho strieda Simon West, ktorého sem predurčil zrejme Con Air. Lebo kto má väčšie skúsenosti s bandou svalnáčov v starej rachotine, ak nie fachman, čo stojí za touto, sčasti podceňovanou peckou z roka 1997?

The Expendables 2 majú výhodu, že už mnohí diváci presne vedia do čoho idú. Preto môže často scenárista popustiť fantáziu, nechať niektoré veci na náhodu. Ak sa hrdinovia dostanú do úzkych, nie je problém zrazu šupnúť do akcie ďalšieho hrdinu, pretože tento svet si ich priamo pýta. Či už členov svorky, vlkov samotárov alebo tých, čo prídu za starými kamošmi v najlepšej chvíli. Preto nie je ťažké uveriť, že prežili toľké roky a smrtonosné pasce, z ktorých sa určite nedalo zdrhnúť.

Expendables 2  Expendables 2

Našťastie nie je náhod príliš veľa a dobre kamuflujú jednoduchý scenár, ktorý strieda dva typy scén – prehnanú akciu, kde krv špliecha na litre a používajú sa rozmanité zbrane i štýly boja. Jason Statham je za kostolného ninju, Stallone ide na férovku vo finále. Hoci intro využije veľké množstvo prostriedkov, stále sa možno tešiť na ďalšie neuveriteľné prestrelky. Medzi nimi sa prepletajú neakčné scény. Chýba Mickey Rourke s múdrymi vyznaniami, ale Stallone ho hravo zastúpi svojím charakterom. Budeme smútiť, keď máme. Budeme sa smiať, keď treba. Zmena nálad nie je na staré kolená prekvapivá – a prídu aj nové kultové hlášky, najmä pre Lundgrena.

Boj s klišé funguje, ale na každé príde ďalšia originálna scéna či fajn nápad. Samozrejme, finále sa nádherne zvrhne do neskutočného masakru, ale presne ukazuje, za čo si divák zaplatil. Vidieť tucet zvučných zmien v neuveriteľnej akcii. Možno vám bude vadiť, že Chucka Norrisa neuvidíte v celej stopáži, ale keď príde, stoji za to. A rovnako skvelý je tandem Schwarzenegger-Willis.

Ak existuje ukážková variácia, je ňou The Expendables 2. Sviežosť nápadu nahrádza výborným remeslom a typickým prísľubom pokračovaní. Väčšie, ohromnejšie, treskúcejšie. Preto rovnaké hodnotenie a azda túžba vidieť to ešte raz a zakončiť tak modernú trilógiu. Ale chce to aj Seagala.

The Expendables 2 (USA, 2012, 103 min.)
Réžia: Simon West. Námet: Ken Kaufman, David Agosto, Richard Wenk. Scenár: Richard Wenk, Sylvester Stallone. Kamera: Shelly Johnson. Strih: Todd E. Miller. Hudba: Brian Tyler. Hrajú: Sylvester Stallone, Jason Statham, Jet Li, Dolph Lundgren, Chuck Norris, Jean Claude Van Damme, Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger

autor Michal Korec 7.9.2012
8.0
5.1