NEDOTKNUTEĽNÍ

NEDOTKNUTEĽNÍ

8.0

Filmová recenzia



Francúzsku komediálnu drámu Nedotknuteľní očakávalo množstvo divákov. A do bodky sa dočkali sľubovaného vtipného, nápaditého a hlavne masovo zrozumiteľného príbehu priateľstva dvoch odlišných indivíduí. Dvojica režisérov Olivier Nakache a Eric Toledano napísala scenár založený na reálnom vzťahu aristokrata ochrnutého od krku nadol a jeho ošetrovateľa - živelného chlapíka z predmestia.

Na prvý pohľad sa filmu nedá vytknúť v podstate nič. Viac než sľubne zvolená ústredná dvojica naprosto odlišných týpkov dáva priestor pre hromadu vtipných situácií. Biely ochrnutý boháč Phillippe (François Cluzet) s láskou k umeniu a prepychovým spôsobom života je konfrontovaný s bezprostrednou živelnosťou nezamestnaného a urasteného černocha Drissa (Omar Sy). Sledujeme postupné zbližovanie oboch pováh idealizovaným prehlbovaním chápavého vzťahu  taktného vzdelaného človeka a neľútostivého Drissovho postoja voči  Phillippovmu telesnému hendikepu.

Nedotknuteľní ponúkajú ohľaduplné nahliadanie do životov Phillippa a Drissa v momentoch ošetrovateľových i pacientových slovných búrok. Driss si ani náhodou neberie servítku pred ústa a Phillippe sa nebojí odvážne kontrovať. Okresávajú si tým vlastné vyhranené životné postoje - veľmi uhladene a príliš idealisticky formujú názor na svoj proťajšok. No pre potreby spracovania filmovej látky sa uvedené charaktery dobre osvedčili, Omar Sy podáva nezabudnuteľný herecký výkon a ostrý Cluzetov pohľad dopĺňa vnímavý dobrácky úsmev.

Nedotknuteľní Nedotknuteľní

Film má svižné tempo s príjemnou hudbou Ludovica Einaudiho, kde okrem situačného humoru nie je núdza ani o akčnejšie pasáže či sociálnu kritiku. Vo vnímaní umenia (hlavne výtvarného, hudobného) sa odráža vzdelanostná úroveň oboch pánov so svojráznymi cestami oceniť tú druhú osobnosť a jej umelecké priority. Spomenúť možno scénu z operného prestavenia, či utkvelú Drissovu predstavu o hudbe, ktorá sa pre neho stáva hudbou až v momente, keď sa na ňu dá tancovať. Samozrejme, živnou pôdou vtipom sa stávajú  rutinné kvadruplegikove procedúry a zainteresovanosť ďalších postáv starajúcich sa o Phillippa v jeho rezidencii.

No Nedotknuteľní nechcú prvoplánovo bezhlavo gradovať osobnostné strety, aby preskočila nejaká tá iskra, a publikum pôjde do kolien. Niekoľkokrát pôjde, bezpochyby, no forma, akou režisérske duo vytvorí krehkú situáciu, aby sa obaja muži lapali do vzájomných rétorických sietí, pevne pracuje s  postavami v duchu taktnosti, úcty a ohľaduplnej hurónskej srandy (pri holení Phillippových fúzov, či na nudnom narodeninovom večierku s vážnym komorným koncertom, ktorý  Driss glosuje podľa svojich skúseností s danými skladbami, no v úplne nevhodných asociáciách). Nálepke „umeleckosti“ výtvarných diel sa Driss nahlas smeje a vlastné natieračské praktiky s pár farebnými prskancami  pokojne stavia vedľa nich. Aby tá „jeho vnútorná  abstrakcia“ zamávala snobárskymi srdciami pracháčov a oni sa absurdne zachytili do siete výsmechu pri posudzovaní diela neznámeho autora.

Nedotknuteľní Nedotknuteľní

V skratke, Driss je neuveriteľne tvárny, ležérny a živočíšny, pričom Phillippe stavia svoj platonický vzťah nad všetko prízemné telesno. Starostlivo si stráži svoje súkromie, aby sa doň nezavŕtal Driss a nespustošil výsledok éterickej Phillippovej korešpondencie s neznámou ženou. Obe postavy aj s doplňujúcim domovým personálom či členmi Drissovej rodiny sa podpisujú pod krásny citovo nevydieračský príbeh, obalený francúzskym šarmom s osobitým prístupom k ľuďom na okraji spoločnosti. Nedotknuteľní bez strachu zachádzajú do absurdít korunovaných skvelými pointami. Ťažko uveriť reálnej príbehovej predlohe – ide o príliš dokonalý vzťah, no niekomu práve tento fakt dojem z filmu umocní (mne osobne z neho ubral). V rovine fikcie a pre potreby vkusne zaujať široké publikum, je to ale parádne odvedený kus filmárskej práce.


Intouchables (Francúzsko, 2011, 112 min.)
Réžia: Olivier Nakache, Eric Toledano. Scenár: Olivier Nakache, Eric Toledano. Kamera: Mathieu Vadepied. Strih: Dorian Rigal-Ansous. Hudba: Ludovico Einaudi. Hrajú: François Cluzet, Omar Sy, Anne Le Ny, Audrey Fleurot, Clothilde Mollet, Alba Gaia Bellugi, Cyril Mendy, Christian Ameri


autor Zuzana Ondrišová 14.6.2012
AMERICKÁ ELÉGIA
[RECENZIA ]
MODELÁR
[RECENZIA ]
HAPPIEST SEASON
[RECENZIA ]
BEŽ!
[RECENZIA ]
1
Boss Level
BOSS LEVEL
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Vo svete
5.7
Diváci
8.5
Ohodnotiť

Žáner: Komédia/Dráma
Minutáž: 112 min
Krajina: Francúzsko
Rok výroby: 2011
Homepage www

Premiéra: 2.11. 2011
Premiéra SK: 7.6. 2012
0 z 10
0 z 10
6 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
26.11 |
hodnotenie 9/10
26.11 |
hodnotenie 8/10
26.11 |
hodnotenie 7/10
3.12 |
hodnotenie 6/10
3.12 |
hodnotenie 9/10
10.12 |
hodnotenie 7/10
10.12 |
17.12 |
hodnotenie 8/10
17.12 |
NAJČÍTANEJŠIE
|JIU JITSU
3
hodnotenie 1/10
|CHĽAST
1
hodnotenie 9/10
|BOSS LEVEL
1
hodnotenie 7/10
|AGENTI CHAOSU
0
hodnotenie 8/10
|KOMÚNA
0
hodnotenie 7/10
|HIS HOUSE
0
hodnotenie 6/10
|TESLA
0
hodnotenie 5/10
|LOVE AND MONSTERS
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 1311
02 |
návšt. 336
03 |
návšt. 378
04 |
návšt. 470
05 |
návšt. 316
06 |
návšt. 238
07 |
návšt. 225
08 |
návšt. 106
09 |
návšt. 105
10 |
návšt. 86
REBRÍČEK US
01 |
$9,7 mil.
02 |
$0,770 mil.
03 |
$0,644 mil.
04 |
$0,459 mil.
05 |
$0,389 mil.
06 |
$0,350 mil.
07 |
$0,320 mil.
Elf
08 |
$0,300 mil.
09 |
$0,170 mil.
10 |
$0,170 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk