DÁMSKA JAZDA

DÁMSKA JAZDA

7.0

Judd Apatow si vie vybrať dobrú komédiu na réžiu a neraz mu ešte ostane pár námetov na filmy iba produkované. Nápad zobrať koncept hrubozrnných komédií, kde sa spravidla do nemoty spijú či bláznia chlapi sa rozhodol otočiť naruby – a nechať vyvádzať ženské. S obstojným scenárom, aj dobrým castingom a nečakane slušnou réžiou prichádza azda top americká komédia tohto leta.

Annie má svoj život postavený na ako-tak fungujúcej práci, posteľných záletoch s nie najlepšou partiou, ale aspoň má pár kamošiek, s ktorými dni dobre ubiehajú. A práve teraz sa jedna z nich rozhodla, že sa ide vydávať – na Annie padla voľba ako hlavnú družičku i spojené povinnosti organizácie svadby. A tu cíti Annie šancu – jej život je síce naprd, no svoju kamošku má tak rada, že sa jej rozhodne pripraviť to najlepšie na ceste k oltáru. Dáva dokopy bujarú partiu družičiek a štartuje séria nečakaných udalostí, kde sa ukáže pravá tvár všetkých dám.

Keď poltucet žien prichádza na scénu a začnú prvé trampoty, rýchlo si uvedomíte dva podstatné fakty. Výborný casting, čo vybral primárne Kristen Wiig, ktorá dokáže utiahnuť niektoré scény skoro sama a šikovný ťah Apatowa, čo identifikoval, že bláznivých chlapov je už možno v kine aj príliš a ani ženy nemusia byť vždy len slušné dámy, ale celkom bláznivé stvorenia.

Dámska jazda Dámska jazda

V tomto smere sedí filmu aj svadobný námet, pretože pokiaľ ide o svadbu, šaty, závoje, tortu či menu, mnohé ženy nielen pookrejú, ale rovno začínajú šalieť. Prvú polovicu filmu to funguje tak dobre, že sa nestačíte pozerať na hodinky, séria scén je skutočne parádna a humor síce nemorálny – ale o to neraz pútavejší. Určitý problém začne v druhej hodine filmu, kde sa vtipy už opakujú a že aj ten dej sa viac vlečie. Je to dané nevyrovnanosťou i snahou priniesť akceptovateľný finiš, ale filmu to v celkovom zúčtovaní aj škodí. A aj bujará stopáž 125 minút mohla skôr ubrať.

No keď majú začať problémy, dámy sa utrhnú z reťaze ako predvlani štyria týpkovia vo Vegas. Myslím aj štýl a úroveň humoru, ktorý hneď v prvých scénach vyrazí predstavy o typickej rom-kom. Je tu sex, alkohol, nechýbajú nadávky či neustále narážky. Pravda, sú kategórie vtipov ako otrava jedlom, ktoré majú tendenciu sa opakovať, ale inak fungujú. Inokedy tlačia autori riadne na pílu a nevestu či družičky v šatoch poctia inou nechutnosťou.

Dámska jazda Dámska jazda

Samoúčelné tieto vtipy občas sú, predsa len môže táto komédia v očiach niektorých divákov a diváčok pripadať pritiahnutá za vlasy. Od žien také správanie nečakáte – to si vás môže získať. Hoci v porovnaní s mužskými komédiami nemá Dámska jazda vytýčený jasný smer, občas sa hrá viac na morálku či môže pôsobiť neprirodzene. A nie je taká jednotná či hrubá, skôr si požičia aj pár trikov z bežnej romantickej komédie. Potom nám tu kolidujú dva nečakané subžánre – ale je to skôr v prospech výsledku, pretože viac uveriteľnosti vo finálnom zúčtovaní skôr pomáha ako škodí. A aj ženičky si možno zoberú zo správania družičiek nejakú inšpiráciu či poučenie.

Iste, toto nie je žiadny hlboký film a nemá také grády ako úvodná Štvorica po opici či Apatowove prvotiny. Ale základná premisa funguje – a ak máte chuť na ženskú hrubozrnnú komédiu, presne dostanete čo čakáte. Akurát akceptujte pár nedostatkov - ako nevyrovnanú réžiu či viac minút. Ale odmenou vám bude zábavná séria skečov a pár dobrých výkonov na čele s Kristen Wiig.

Bridesmaids (USA, 2011, 125 min.)
Réžia: Paul Feig. Scenár: Kristen Wiig, Annie Mumolo. Kamera: Robert D. Yeoman. Strih: William Kerr, Mike Sale. Hudba: Michael Andrews. Hrajú: Kristen Wiig, Maya Rudolph, Rose Byrne, Melissa McCarthy, Wendi McLendon-Covey, Ellie Kemper

autor Michal Korec 12.7.2011
7.0
-