VŠEMOCNÝ

VŠEMOCNÝ

6.0

Autorský blok je potvora. Najmä keď máte na krku uzávierku, zinkasovali ste zálohu a vaša koncentrácia dorovnáva fretku na speede. Čo keby vám v tom momente dlho nevidený bývalý švagor (zároveň bývalý dealer) ponúkol priesvitnú tabletku so slovami, že toto vám umožní využiť mozog na 100%. Eddie Morra podľahol. Nevedno, či uveril, že NZT je naozaj tajne testovaný legálny prípravok, alebo z čistého zúfalstva uveriť chcel. V každom prípade, po overení účinkov dospel k záveru, že prestať nechce. No uznajte, deväťdesiat strán za deň? Schopnosť spájať aktuálne vnemy s detailmi spred niekoľkých rokov? V takom prípade nie je argumentom proti ani mŕtve telo „dodávateľa“, ktorý si, chvalabohu, svoj tovar schoval tak, že ho Eddie našiel. Na rovinu, Eddieho filantropia je výrazne Eddiecentrická, takže účinky NZT nevyužije na nastolenie svetového mieru, ale uskromní sa s vlastným prospechom. Nuž, a teraz stojí na rímse, bilancuje a balansuje.

Eddieho monológ vo voice-overi, hudba s výrazným rytmom, strihové CGI finesy typu nekončiaci zoom cez ulice, parky, lešenia, autá, či trhnutie v obraze. Všetko prvky, ktoré sú rovnako skvelé ako Eddieho schopnosti a vďaka ktorým si Všemocný nájde, tipujem, pomerne silnú skupinu nadšených priaznivcov. Predsa len, obdobný štýl bol síce veľkým hitom už tak pred desiatimi rokmi, no s úspechom sa v neurčitých intervaloch pripomína (viď napr. Obchodníci so smrťou), takže ho možno v tomto prípade považovať tak trochu za stávku na istotu. Na rozdiel od Eddieho na tabletkách však nie je všemocný a časom a opakovaným použitím stráca na svojej údernosti a dynamike.

Všemocný Všemocný

Navyše, ako sa znižuje intenzita nasadenia štýlových šokov (v zásade v súlade s Eddieho pokrokom v chápaní možností využitia NZT), presakujú na povrch pomerne banálne chyby v logike Eddieho správania, či vlastností niektorých vecí, priestorov a javov bez toho, že by sa celkom dalo hovoriť o úmyselnom zamlčaní istej časti informácie len preto, aby sa divák dodatočne pousmial na vlastnom ne-pochopení skoršie načrtnutej situácie. Možno je to následok prepracovania knižnej predlohy The Gold Fielda Alana Glynna, možno len nedostatku predstavivosti scenáristov o tom, na čo všetko by človek na NZT myslel a nezabudol, či neprehliadol. Je tu síce barlička v podobe voice-over priznania si chyby napriek IQ čítajúcemu štyri cifry, no... dá sa ňou podoprieť len málo.

Všemocný má však ešte jednu devízu, a tou je herectvo Bradleyho Coopera. Postupne si budujúci kariéru cez Vo štvorici po opici alebo A-Team, Cooper sa rozhodne chopil šance ukázať, že dokáže utiahnuť film aj sám. Elegantne a s ľahkosťou podáva postavu Eddieho od jeho začiatkov ošumelého zúfalca až po leva vysokého obchodu, ktorému by chladnokrvnosť a, povedzme, pragmatizmus mohol v jednom momente závidieť aj Patrick Bateman (Americké psycho). Je príjemné sledovať Cooperovu hereckú interakciu s Robertom De Nirom, v rámci ktorej ich prejav sleduje zmeny vo vzťahu oboch postáv, Eddieho a špičkového obchodníka Carla Van Loona. Obaja majú to šťastie, že napriek De Nirovej sporadickejšej prítomnosti na plátne, sú ich postavy napísané ako partnerské a rivalské zároveň. Van Loon tak predstavuje onoho rovnocenného protivníka, ktorý zosilňuje vlastnosti obdivované na hrdinovi.

Všemocný Všemocný

Charizmatická, hoci nie práve typicky „kladná“, a dobre zahraná hlavná postava a ľahostajný postoj k možnostiam na nastolenie rovnováhy života, prírody, vesmíru a vôbec všetkého pri bezlimitných možnostiach dodávajú Všemocnému moderný retrošmrnc (knižná predloha je z roku 2003 a z filmu je túto „nostalgiu“ cítiť). Štylistické finesy sú však zradné a dávajú pocítiť, že rozhodne nie sú samospasiteľné a predsa len potrebujú rovnocenného partnera v podobe solídnejšieho príbehu, aby rozprávanie, ktoré vznikne ešte len malo tie správne grády. Takto ostáva Všemocný vtesnaný do medzí striktnejších limitov.

Limitless (USA, 2011, 105 min.)
Réžia: Neil Burger. Scenár: Leslie Dixon. Kamera: Jo Willems. Hudba: Paul Leonard-Morgan, Nico Muhly. Hrajú: Bradley Cooper, Robert De Niro, Anna Friel, Abbie Cornish, Andrew Howard

6.0