PARANOID PARK

PARANOID PARK

8.0

Filmová recenzia



Do našich kín prichádza údajne jeden z najlepších počinov roku 2007 (podľa prestížneho magazínu Cahiers du cinèma). Niektorým z vás možno viac napovie meno režiséra – Gus Van Sant. Ak ho však máte zafixovaného ako tvorcu Dobrého Will Huntinga vedzte, že tentoraz sa pohybuje úplne inde. Ak za druhý pól prístupnosti vo vzťahu k divákovi stanovíme predošlú trilógiu smrti (Gerry, Elephant, Last Days), Paranoid Park je niekde uprostred...

Van Sant vychádza z jednoduchej premisy: mladý Alex nechtiac zabije neďaleko skejtparku nočného strážcu. Vyšetrovanie je pre autora tým najmenej podstatným, je tu takpovediac iba do počtu. Prakticky celý film sa v sústredných kruhoch obtáča okolo Alexa. A predsa nejde o ponor do mladíkovej psychiky či duše. Tvorca tu dômyselným spôsobom rozohral veľkolepú hru skúmania povrchov a foriem, akoby ho na celej tragickej udalosti zaujímalo najviac to, ako sa javí, ukazuje Alexovi (a iným ľuďom). V rámci daného náhľadu tradičná kauzalita (príčina – následok) nemá miesto. Teda nie že by ju Van Sant negoval, len ju neukazuje. Skôr sa snaží evokovať viacero možných uhlov pohľadu, hoci je jasné, že vec nikdy nemôžeme v jednom momente vidieť zo všetkých strán. 

Paranoid Park Paranoid Park Paranoid Park

Zo základnej metódy sa rodí príznačná estetika a tá určuje celkový tvar diela. Tak napríklad čas: jeho plynutie je narušené, drobné čriepky sú ukladané vedľa seba mimo rámca následnosti. Nie je dôležité, čo bolo predtým a čo potom, udalosti sú na časovej osi poprehadzované. A ďalej, ako som už naznačil, niekedy vidíme jeden útržok opakovane, no vždy z (aspoň trochu) odlišnej perspektívy. V kombinácii s deformáciami „normálneho“ toku času (spomalenie, ...) začíname nadobúdať dojem, že sa spolu s Alexom pohybujeme mimo času v zmysle trvania.

Van Sant okrem toho využíva širokú škálu výrazových prostriedkov a dosahuje tak špecifické výsledky. Zastavme sa na chvíľu pri obrazoch: kombinuje tu mimoriadne čisté, priam až sterilné zábery (napríklad keď Alex kráča školskými chodbami) s hrubo zrnitými zábermi evokujúcimi textúru videí skejtbordistov. Dôraz je neustále kladený na povrch: nejde o to snažiť sa nazerať za, pod či nad obraz, ale všimnúť si zmeny v jeho povrchovej úprave. Okrem toho, zaujímavých kontrastov sa dočkáme aj keď zoberieme do úvahy väčšie celky, trebárs žánre: scéna úmrtia strážcu pôsobí akosi nepatrične, máme pocit, že sem vpadla odinakiaľ. Tiež je to povrch, čo naznačuje nemiestnosť výjavu, ale na inej rovine. 

Paranoid Park Paranoid Park Paranoid Park

Za zmienku stoja ešte hudobná dramaturgia a herecká práca mladučkého Nevinsa v hlavnej úlohe. Pri prvom menovanom sa obmedzím na konštatovanie mimoriadne eklektického výberu (útržkov – od melódií Nina Rotu po pesničky Elliotta Smitha, pričom dôležité je aj ich použitie v jednotlivých scénach). Čo sa týka Nevinsa, odhliadnuc od historky o tom, že Van Sant ho našiel na stránkach sociálnej siete MySpace, je naozaj zaujímavé, ako s ním dokáže pracovať. Hoci Nevins používa takmer neustále jediný mimický výraz, pôsobí pomerne isto, a to je pri relatívne dlhých záberoch jeho tváre celkom pozoruhodné. Nedochádza u neho k zaváhaniam, nemáme pocit, že by sa cítil pred kamerou nesvoj. Naopak, dokáže s ňou vynikajúco „komunikovať“.

Paranoid Parku by sa dalo hovoriť ešte dlho. O (nielen na americké pomery) dlhých záberoch či o morálnom rozmere a vyznení diela. O narácii či o spôsoboch vytvárania významov. A tak ďalej a tak podobne. To však nie je teraz dôležité (ale diskusia je otvorená). Film má moje odporúčania, hoci je určený pre vkusom a názorom vyhranenú skupinu divákov. Tú by mal uspokojiť, ponúknuť priestor na debatu a možno dokonca chuť vidieť ho ešte raz. Stojí to za to.


Paranoid Park (Francúzsko/USA, 2007, 85 min.)
Réžia: Gus Van Sant. Námet: Blake Nelson – kniha. Scenár: Gus Van Sant. Kamera: Christopher Doyle, Rain Li. Strih: Gus Van Sant. Hrajú: Gabe Nevins, Daniel Liu, Taylor Momsen, Jake Miller, Lauren McKinney


autor Michal Michalovič 16.1.2009
Kinema
8.0
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 90 min
Krajina: Fran USA
Rok výroby: 2007
Homepage www

Premiéra: 7.3. 2008
Premiéra SK: 15.1. 2009
INTERCEPTOR
[RECENZIA ]
STAND UP
[RECENZIA ]
ELVIS
[RECENZIA ]
FRAGILE MEMORY
[RECENZIA ]
ÚSMEV, PROSÍM!
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 90 min
Krajina: Fran USA
Rok výroby: 2007
Homepage www

Premiéra: 7.3. 2008
Premiéra SK: 15.1. 2009
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
23.6 |
hodnotenie 8/10
23.6 |
23.6 |
hodnotenie 6/10
23.6 |
30.6 |
30.6 |
7.7 |
hodnotenie 8/10
14.7 |
14.7 |
14.7 |
NAJČÍTANEŠIE
|JURSKÝ SVET: NADVLÁDA
1
hodnotenie 6/10
|BUZZ LIGHTYEAR
0
hodnotenie 7/10
|ZAKLIATA JASKYŇA
0
hodnotenie 6/10
|NAVALNY
0
hodnotenie 8/10
|KEBY RADŠEJ HORELO
0
hodnotenie 8/10
|ELVIS
0
hodnotenie 8/10
|OZARK 4. SEZÓNA
0
hodnotenie 7/10
|PÁNSKY KLUB
0
hodnotenie 5/10
|KDE JE ANNA FRANKOVÁ
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 8991
02 |
návšt. 6079
03 |
návšt. 6818
04 |
návšt. 3993
05 |
návšt. 3096
06 |
návšt. 1739
07 |
návšt. 856
08 |
návšt. 783
09 |
návšt. 883
10 |
návšt. 691
REBRÍČEK US
01 |
$30,5 mil.
02 |
$30,5 mil.
03 |
$26,4 mil.
04 |
$23,4 mil.
05 |
$17,7 mil.
06 |
$1,7 mil.
07 |
$0,725 mil.
08 |
$0,533 mil.
09 |
$0,513 mil.
10 |
$0,440 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk